Pravidelné tankování jen za pár stovek se nevyplácí. Koledujete si o poruchu motoru a nákladnou opravu

Oblíbený zvyk „tankovat za 300“ je pořád zaběhlý. Přitom u těchto „skromných“ nákupů není úspora časová, ani finanční. Zato se můžou velmi prodražit a nevyplatit.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Nemalá skupina motoristů, zejména těch, co jezdí stejné krátké trasy si zvykla na pravidelné tankování „za dvě stovky“, za něž se dalo chvíli jezdit. S novými cenami to již bude minimálně „za tři kila“, protože většina čerpacích stanic umožňuje nejmenší odběr 5 litrů. To by samo o sobě nebylo až tak na závadu, někomu zkrátka vyhovuje nedávat větší částku najednou. A raději dá pětkrát částku menší. Jenže tím současně škodí svému autu, navíc opravdu neušetří.

Strašák jménem vodní výpary

Pokud chcete ušetřit, raději se zaměřte na hospodárný styl jízdy, tím, že tankujete (a jezdíte) pořád jen s poloprázdnou nádrží, ve zbylém prostoru nádrže začnou kondenzovat vodní páry. Přesně z tohoto důvodu kdysi také nádrže z plechu rezivěly. S nástupem nádrží plastových toto riziko ustalo – aby přišlo riziko zcela nové. A jak už to bývá, o dost dražší na opravu, než to bylo kdysi. Dnes nám hrozí poškození palivové a vstřikovací soustavy, kde je každá oprava poměrně drahá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vzhledem k tomu, že benzín má nižší hustotu než voda, bude voda v nádrži vždy níže a může být nasávána jako první. Kromě toho palivo (bez ohledu na to, zda benzín nebo nafta) maže palivové čerpadlo a jeho dostatek je nezbytný pro jeho bezchybnou funkci. Pokud jsou v nádrži přítomny zbytky vodních par, snižuje se samozřejmě i mazací schopnost paliva. S nízkou hladinou může čerpadlo i přisávat vzduch, což je další komplikace.

Vstřikovače a čerpadla v ohrožení

Další hrozbou jsou nečistoty v palivové nádrži. Čím méně benzínu máme nebo nafty v nádrži, tím větší šance je, že čerpadlo bude místy „přisávat bahno“ – jak se místy vyjadřují automechanici. Takové částice mohou skončit v palivovém čerpadle a zničit ho, případně, pokud se dostanou dál, mohou poškodit vstřikovače – což je opět „zárukou“ drahých oprav. Jak je z uvedeného patrné, šetřící model „stále za 300“ se ve finále opravdu nevyplatí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přitom, když se racionálně zamyslíme, tankujeme-li jednou za 1500, stojí nás to jednu cestu a jeden čas. Pokud natankujeme 5 x za 300, stojí nás to pět cest a pět časových „oken“. Vyplatí se to? Jednoznačně ne. Navíc riskujeme všechny výše uvedené komplikace. Pokud vám tedy můžeme s nejlepším svědomím doporučit: tankujte plnou, nebo alespoň téměř plnou. A pokud to jen trochu jde, doplňujte jí tak, aby nádrž byla co nejkratší dobu prázdná. Vyplatí se to.

Jakým způsobem tankujete Vy?

Zdroj: CarMagazine

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články