Teprve když srovnáte ceny tohoto SUV s jeho evropskou konkurencí, dojde vám, o kolik je Evropa předražená. A jak nás zákazníky „holí“. A nejedná se zdaleka jen o Škodu.
Nevím, jak to máte vy, ale já se někdy musím sám sebe zeptat, co se s tou naší automobilovou Evropou stalo. Jak to myslím? Celkem jednoduše. Jak je zkrátka možné, že za malé, kompaktní SUV chce Škoda skoro půl milionu (Kamiq aktuálně od 479 900 Kč, ale také za 659 900 Kč) a některé modely Stellantisu (Peugeot, Citroen) k tomu ještě 250 000 Kč přidají? A pak hlásí „slevu“ 100 000 Kč. Když velmi podobné SUV dokáží jinde vyrobit v přepočtu za 1/3 ceny. Jak je to možné? Pojďme se na to podívat společně.
Indická auta jsou pro stejné lidi, jako jsme my. Nebo snad ne?
Já pochopím všechno. Dobrá, Tata Punch (což není úplně špatné jméno na malé SUV) se vyrábí v Indii. Ano, pracovní síla tam a tady je placená rozdílně. A konečně, nároky (emisní, bezpečnostní, technické) kladené na výrobce tady v Evropě jsou jiné než v Asii. Za poslední bod si však tak trochu můžeme sami. Nebo žijí snad v Indii jiní lidé? Žijí tam Indiáni v teepee, že jim stačí tak málo? Nemyslím si to. Kdo jste byl někdy v nějakém větším indickém městě, potvrdíte mi to.
A navíc. Tata Punch není nic takového, jako byla třeba první Tata Nano. Tedy až „na dřeň oholené“ miniauto, sloužící spíše jako náhražka rikši, případně skútru. Ani náhodou. Sice má tříválcový motor o objemu 1,2 litru (ale kdo dnes nemá tříválec), nicméně umí dokonce tovární verzi na zemní plyn (CNG) a přesně za tuto verzi požaduje v přepočtu 8 100 euro. Jinými slovy, s kurzem ze dne 18. ledna 2025 je to 204 626 Kč. A co taková cena bez DPH? Indie má překvapivých 28 %, tudíž 159 864 Kč. Za to vám ve Škodovce neprodají ani půlku auta, obrazně řečeno.
Verze na CNG by i v Čechách měla ekologické bonusy
Přitom u verze na zemní plyn jsou výkon i točivý moment sníženy na 73,4 k a 103 Nm z 84 k a 113 Nm u benzínových verzí. Ano, to není nic, z čeho bych slavil druhé narozeniny. Ale nakonec nestačí to? Pro malé, úsporné vozítko do města? V dalších parametrech totiž nijak nezaostává, a pokud si připlatíte několik desítek tisíc korun, dostanete i velmi slušnou výbavu, kde nebude chybět v podstatě nic z toho, co nabízí evropské automobilky.
Jenže. I v takovém případě budete někde kolem 11 000 euro v přepočtu z indické rupie, což je zhruba 275 000 korun. Směšné. Ano, průměrný plat dělníka sice v Indii činí něco přes 3 100 korun (v přepočtu), a i malá Tata Punch je tedy pro něj poměrně vzdálená. Nicméně toto není úvaha o sociálních rozdílech. Jde mi o to, že malé, nicméně moderní auto, dokonce s dvěma nádržemi na CNG (o celkové kapacitě 60 kg plynu), se dá vyrobit za zlomek toho, co umí evropští výrobci.
Ekologická (a dostupná) mobilita. Je to vůbec možné?
A nejen oni. Můžeme si stokrát namlouvat, jak nás elektromobily spasí. Tedy, spíše nám to mohou namlouvat bruselští úředníci. Nebo naše vláda. Přesto přese všechno se ale domnívám, že pro opravdu ekologickou mobilitu je něco podobného, navíc s provozem na zemní plyn a spotřebou do 5 litrů, citelně zajímavější pro většinu lidí, pokud by to mělo stát rámcově podobné peníze. Např. do 300 000 Kč. Nové, 5 let záruka. Jako to má Tata Punch. Souhlasíte? Mimochodem, Tata nabízí tovární záruku 3 roky + 2 roky lze dokoupit.