Bez oleje se žádné auto se spalovacím motorem neobejde. I když v něm olej je, ne vždy je vše v pořádku. Mnoho lidí dělá několik základních chyb, kvůli kterým si motor často zcela nevědomky ničí. Následně se objeví závažný problém, jehož řešení není nic levného. Jaké chyby lidé při výměně oleje dělají?
Olej je jenom doléván
Pokud pravidelně kontrolujete stav oleje a pokud je ho nedostatek, tak ho pouze dolijete, je to v pořádku a děláte vše správně. Větším problémem je to, že olej není měněn, ale je jenom doléván. Pokud si motor bere oleje více než je běžné, a lidí ho jenom dolívají bez pravidelných výměn, je to chybou, která se může vymstít. Pravidelné dolévání rozhodně klasickou výměnu nenahradí.
Mění se jenom část oleje
Někteří zase dělají to, že v rámci úspor nemění veškerý olej. Když už se pro výměnu rozhodnou, tak vypustí zhruba jenom polovinu starého a ten následně dolijí novým. Mají za to, že to stačí. Opak je však pravdou, protože i toto je z dlouhodobého hlediska velká chyba, která přinese více problémů a také více nákladů než úspor.
Proč je třeba olej měnit kompletně?
Jelikož postupem času olej ztrácí své vlastnosti. I proto je třeba dodržovat předepsaný interval. Když je olej jenom dolévaný, tak dochází k tomu, že se mísí se starým. V tu chvíli nemáme ve voze olej se stoprocentními, ale jenom s padesátiprocentními vlastnostmi. A ten nevydrží tolik, co nový. A s každým dalším přilitím nového se mísí ten, který je v motoru několik let, klidně i vyšší desítky kilometrů. Jak je to s jeho kvalitou raději nezmiňujeme.
Druhým negativem jsou nečistoty a usazeniny. Kompletním vypuštěním se dostanou pryč a nový olej je vesměs čistý. Při dolévání však množství nečistot neklesne. Naopak stoupá, jelikož se hromadí, což může způsobit ucpávání filtrů a řadu dalších problémů. Vyvarovat se daným chybám je proto z dlouhodobého hlediska na místě.