Vůz Lada 2103, nebo ještě lépe VAZ 2103 je automobilem, který na první pohled celkem spolehlivě poznáme. Říká se mu kromě jiného také Žigulík a potkat ho na silnici, to je už spíše náhoda. Mnohem pravděpodobnější je, že se vozy někomu válejí v šíleném stavu po pozemcích, nebo že jsou odevzdány k likvidaci. Nutno však dodat, že mezi škálou těchto východních vozů jsou i ty, u kterých bez přehánění řekneme, že mají naprosto špičkový technický stav.
Auto z roku 1972
Když se na tento VAZ 2103 podíváme blíže, tak musíme začít tím, kdy bylo auto vyrobeno. Psal se rok 1972, když toto auto sjelo z výrobní linky. To znamená, že ještě dva roky a už mu bude padesát let. Při letmém pohledu musí každý odsouhlasit, že na tento rok rozhodně nevypadá. Dokonalý stav není spojený jenom s pravidelnou a důkladnou péčí, ale i s tím, že se s vozem v podstatě nejezdilo. Na tachometru je hodnota kilometrového nájezdu jenom 1 044. Což je naprosté minimum.
Motor neoslní, ale…
Motor sice neoslní, ale jeho existenci a hlavně funkčnost můžeme hodnotit kladně, jelikož po těch letech je stále původní a hlavně bez závad. Pokud vás zajímají jeho přesné parametry, tak má objem 1,5 litru a výkon 78 koňských sil. Hodnota kroutícího momentu je 106 Nm. Na dnešní dobu to nejsou žádné oslnivé parametry, to je jasné, ale v té době to nebylo nic špatného.
Klasickou vozu VAZ 2103 je manuální, pětistupňová převodovka, kterou samozřejmě disponuje i tento výjimečný zachovalý exemplář. Dodejme však, že se dají najít i modely, které byly dokonce vybaveny třístupňovým automatem. Na to dobu technický skvost.
Cena není nijak nízká
Pokud byste snad zatoužili toto zachovalé auto mít, ať už jako vzpomínku na mládí, nebo jako součást své sbírky, je na prodej. I když na fotografiích má vůz maďarskou značku, je prodáván v Německu. Důvod je celkem pochopitelný – mnohem větší šance na prodej za solidní peníze. I proto chce majitel za toto auto 12 000 euro. A podle jeho slov to není málo, jelikož když vezme v potaz kupní cenu i náklady na údržbu a udržení vozu v tomto stavu, bude na tom ještě kolem 3 tisíc euro tratit.
Jak je vidět, veterán může mít mnoho podob a i starý známý VAZ, pokud je v dokonalém stavu, nemusí vypadat špatně. Ano po padesáti letech, zvláště když se s ním nejezdilo, na rozdíl od těch, co už jsou dnes jenom na vrakovištích.