Nabízet v roce 2023 levný malý automobil je tak trochu umění nemožného. Přesto se o to někteří výrobci na Slovensku pokusí.
Že se nabídka malých a cenově dostupných vozidel na trhu rok od roku zmenšuje si všiml asi každý, kdo se o nový vůz zajímal. Doba, kdy jste přišli s necelými dvěstěpadesáti tisíci do showroomu a odjížděli v hatchbacku nižší střední třídy je zřejmě definitivně pryč. Stačí se jen podívat na ceny naší Fabie, nemusíme chodit nikam daleko. Malé vozy se již výrobcům zkrátka příliš nevyplácí vyrábět, přísná omezení ze strany Evropské unie a celkové zdražování všeho si vybírají svou daň.
Psychologická hranice půl milionu korun
Tím spíš je potřeba ocenit snahu těch, kteří to nevzdali a i v této složité době se o nabídku dostupného malé automobilu snaží. Jako pomyslná hranice „dostupného elektromobilu“ se většinou bere 25 000 eur, což je zhruba 625 tisíc korun v přepočtu. Přičemž někteří výrobci se snaží dostat i pod hranici 20 000 eur (zhruba půl milionu korun), což je i pro české zákazníky zřejmě psychologická hranice. Aneb tady někde se „lámou ledy“ mezi levným novým automobilem, a těmi drahými (a dražšími).
V dalších roce by se o nabídku s touto cenou pokusí i domácí Škoda s malým EV automobilem. Nebo třeba Citroen, který ve své slovenské továrně začne produkovat malou e-C3. A na Slovensku má továrnu i KIA, která na právě proběhlé akci KIA EV Days oznámila produkci levného a dostupného hatchbacku KIA EV2. S s pojmenovaním si marketéři popravdě velkou práci tedy nedali. Zajímavější by ale mohlo být to, co nejmenší elektrická KIA bude skrývat pod kapotou.
Malý elektrický hot-hatch? Sem s ním!
Kia EV2 bude na trhu debutovat pravděpodobně v roce 2026 a jak již korejský výrobce oznámil, všechny nové elektrické modely (EV2, EV3, EV4) dostanou verzi GT. Což by znamenalo příchod elektrického hot hatch, podobného třeba čínskému MG 4 Xpower. A bude také soupeřem dalších plánovaných „malých splašených nákupních tašek“, jakými mají být Alpine A290 nebo Volkswagen ID.2 GTI. Konec nudy za volanty elektromobilu? Nic bychom si nepřáli více.
Další konkrétní údaje zatím KIA nezveřejnila, s ohledem na to, v jak revoluční době (co se vývoje baterií a pohonných řetězců elektromobilů týče) se momentálně nacházíme ostatně ani není divu. Nikdo dost dobře netuší, kdy se podaří spustit opravdu sériovou výrobu nového typu baterií. Které už zajistí dlouhý dojezd a krátkou dobu nabíjení. Jisté je jen jedno – nebude to dlouho trvat. A KIA chce být evidentně připravena. Nám Čechům by pak mohlo nahrávat, že výroba bude vyloženě „za humny“.
To je něco, co zlevní dopravu a další náklady a co by se tak mohlo odrazit na výsledné cenovce pro český trh. Na finální produkt si ale musíme počkat do roku 2026. Což už je, s ohledem na končící rok 2023, téměř na dohled. Jak to vidíte vy, povede se srazit cenu u nové EV2 pod půl milionu korun? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!