Neveselá ekonomická situace vede mnohé rodiny k rozhodnutí, že se vzdají nákupu nového vozu. A zvolí raději ojetinu. A pokud jste průměrná česká rodina, zvolíte tuto.
Ne příliš pozitivní hospodářská situace Evropy za několik posledních let, z mnoha důvodů velmi komplikovaná výroba automobilů, nekončící příběh s restrikcemi vůči automobilkám ze strany Evropské unie a z toho všeho vyplývající stále vyšší a vyšší ceny nových automobilů vedou mnohé rodiny k jasnému rozhodnutí: nebude se kupovat nové, koupíme ojeté. A druhé auto půjde z domu. Mámo, táto, jářku, je rozhodnuto. Pojďme se na ta rodinná dilemata Čechů podívat společně.
Ojetá Octavia jako ideál pro Čechy 2024. Druhé auto? Ani omylem
A že by k ojeté Octavii přibylo ještě druhé auto? Na to si, rodino, chvíli necháme zajít chuť. Plyn, elektřina, nájem, drahé a čím dál dražší jídlo, pomůcky dětem do školy, kroužky, školy v přírodě, oblečení, holce nový telefon – druhé auto už se nám sem zkrátka nevejde. Takto nebo nějak podobně zřejmě vypadají dnešní „hovory o ekonomice” v mnohých rodinách. Kdysi běžná česká realita za prosperujících dob se pozvolna vytrácí, jako národ jsme extrémně opatrní a v krizi šetřiví.
A co to „odskáče” jako první? Druhé auto, bez něj se dá žít. Méně komfortně, méně prakticky, ale dá. Kupují se tedy častěji ojetiny, i když jejich průměrná cena roste. Bazaristé nemají důvod zlevňovat, nepříliš příznivá situace u nových aut je k tomu nijak nemotivuje. Zatímco loni v prosinci činila průměrná cena 287 tisíc korun, na konci letošního roku atakuje hranici tří set tisíc. Ročně se ojetin v Česku prodá přibližně 700 tisíc, to je 3,5krát víc než nových vozidel.
Škoda u Čechů dlouhodobě boduje. A moc dobře to ví
Proč mají Češi tak rádi Škodu, je tuším zřejmé. Mimo jiné proto, že si jako Češi velmi potrpíme na domácí značky. Máme nejlepší pivo, nejlepší jídlo, nejkrásnější ženy (v tomto jediném bodu bych popravdě s masami zcela a bezvýhradně souhlasil) a také auta. A ačkoliv česká Škoda Auto už není tak úplně česká, pořád na ni nedáme dopustit. Stojí za tím ale i jiné faktory než jen národní hrdost. Octavia je totiž podle mnoha faktorů opravdu objektivně ideálním rodinným kombíkem. Zde je několik nejdůležitějších:
Cena
Na největším inzertním portálu pro motoristiku v Česku, Sauto.cz, je momentálně k dispozici téměř 6,5 tisíce ojetých vozů Škoda Octavia, přičemž polovina z nich je starší než pět let. Jako příklad můžeme uvést dieselový model Škoda Octavia s motorem 1,6 TDI o výkonu 81 kilowattů, který byl uveden do provozu v srpnu 2018 a má najeto přes 80 tisíc kilometrů. Tento vůz je momentálně nabízen za cenu okolo 320 tisíc korun.
Spolehlivost
Společnost TÜV pravidelně provádí monitorování spolehlivosti automobilů a ve svých reportech prezentuje informace o úspěšnosti jednotlivých vozů. Mezi svými konkurenty si Octavia drží krásné prostřední místo, což z ní činí ideální volbu, která ani nebolí peněženku, ani nestojí zbytečné nervy. Škodě se v poslední době podařilo zbavit svoji techniku některých vleklých nemocí a po problémech s korozí, TSI motory
Zavazadlový prostor
Češi milují velké kombíky a Škoda Auto to velmi dobře pochopila. Už od dob „jedničkové” Octavie se na „litry tam vzadu” klade mimořádný důraz, ačkoli objektivně vozíme „v kufru” nejčastěji vzduch. Ale co kdyby bylo potřeba. Na „co kdyby” jsme my Češi myslím podobně citliví, máme zkátka rádi jistoty. Čemu v Česku rozhodně dáváme přednost skoro přede vším? Ano, jde o objem kufru. Není proto překvapením, že se u nás kombíky těší velké oblíbenosti.
Ojetiny jsou drahé a ty z Německa nejvíc
Letos zaznamenaly především ojeté vozy dovezené z Německa zvýšení cen o desítky tisíc korun ve srovnání s minulým rokem. Průměrná cena těchto vozidel se pohybuje kolem 454 tisíc korun, což je o 67 tisíc korun více než loni. Pokud bychom vyloučili luxusní vozy, které tvoří téměř třetinu prodejů, průměrná cena ojetých vozů s německým původem by činila přibližně 250 tisíc korun. To znamená nárůst o čtvrtinu ve srovnání s loňským rokem.
„Cenové rozdíly v Evropě se zvětšují. Populární jsou rodinné dieselové vozy ze Švédska, které bývají lépe vybavené a jsou cenově dostupnější,“ konstatoval Jakub Šulta, zakladatel e-shopu s ojetinami Carvago.cz. Navíc najít ojetinu v Německu, tradičně nejvíce „přebraném” kupci ojetin z východu, bývá den ode dne složitější. Mnozí tak zaměřují svou pozornost třeba právě ke Švédsku nebo Norsku. Jak to vidíte vy? Kdybyste museli kupovat auto v tomto roce, zvolíte nové, nebo ojetinu? A pokud ano, bude to Octavia? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!