Těchto situací se neděste. Nejde o poruchu, ale běžné chování vozu

                   

Říká se, že jakmile u vozu zpozorujeme něco nestandardního, měli bychom vyhledat servis. Mechanikovi řekneme co se děje, on diagnostikuje závadu a tu opraví dříve, než vše přejde  v něco mnohem horšího. Tato obezřetnost může nejenom výrazně zkrátit čas, po který je naše auto v servisu, ale může také výrazně snížit náklady na servis.

Ne vše musí být problém

Jsou ale i situace, které jsou v zcela běžné a nejde o žádné nestandardní chování vozu, ale o něco zcela přirozeného, co se prostě děje. V takových situacích není nutné navštěvovat servis, jelikož zde budeme patrně jenom terčem posměchu. To však mnoho lidí ani netuší. Proto jsme připravili výčet věcí, které pokud se ve voze dějí, není třeba se strachovat, protože jde o běžnou vlastnost, nikoliv technickou závadu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Zvuky v motoru

Jsou situace, kdy od motoru, tedy zpod kapoty můžeme slyšet různé nestandardní zvuky. Ty se mohou objevit třeba při zimním studeném startu. Pár vteřin můžeme slyšet něco, co brzy přestane. V takovém případě se jedná spíše o věci související se studeným startem. Pokud nejde o opravdu hlasitý a jasně charakteristický nestandardní zvuk, je problémem jenom teplota a nic jiného. Zvláště, pokud k podobným zvukům v létě nedochází.

Jsou tu ale i situace, kdy se různé nestandardní zvuky mohou objevit hned po zhasnutí motoru. Jde o zvuky připomínající praskání. Ani tady se není čeho bát. Jakmile vypneme motor, začne ten i výfukový systém postupně chladnout. A s tím mohou souviset i tyto zvuky. Jde v podstatě o jev, ke kterému dochází u chladnutí různých materiálů a tak se není důvod jakkoliv znepokojovat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Tuhnutí volantu

Pokud z ničeho nic dojde k tomu, že při běžné jízdě musíte pro zatočení použít podstatně více síly, může být problém s posilovačem a je třeba nechat celý systém zkontrolovat. Když ale k něčemu podobnému dochází jenom ve chvíli, kdy například parkujete a vytáčíte volant až na doraz, jde o víceméně běžnou věc, související s hydraulickým posilovačem řízení a jeho čerpadlem. Když volant tuhne a vy musíte vynaložit více síly při těchto manévrech, a jinak funguje vše jak má, nemusíte si z toho dělat těžkou hlavu. Jde spíše o jeden z konstrukčních problémů, než že by šlo o poruchu vozu.

Spínání klimatizace a vnitřní cirkulace

Pozorujete ve svém voze, že se někdy sami spínají dvě funkce, a to jak klimatizace, tak i vnitřní cirkulace? Ani toto není důvod navštívit servis, jelikož se opět může jednat o zcela přirozenou vlastnost. K sepnutí manuální klimatizace může obvykle docházet ve chvíli, kdy nastavíte režim foukání na čelní sklo. To se předpokládá, že se vám čelní sklo mlží. Auto tak automaticky aktivuje klimatizaci, jelikož ta dokáže velmi dobře pomoci s vysoušením interiéru. A sklo se odmlží rychleji a efektivněji.

Režim vnitřní cirkulace se zase může zcela automaticky sepnout ve chvíli, kdy zařadíte zpátečku a budete couvat. Důvodem je to, aby vaše auto nenasávalo zvenku výfukové zplodiny, ale aby v interiéru točil pouze vzduch co je ve voze. Jakmile zařadíte jedničku a rozjedete se, opět se režim cirkulace přepne do normálu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Měkkost brzdového pedálu

I toto je situace, která může v mnoha lidech vyvolat určité obavy. Ani tady se však nemusíte děsit – tedy za jednoho předpokladu. Že byl těsně předtím realizován servis brzd a byly měněny destičky, nebo kotouče. Počítejte s tím, že po tomto zásahu nějakou dobu trvá, než si vše takzvaně sedne a než vše dobře přilne a jednotlivé plochy budou dokonale hladké a budou přiléhat na sebe. Nejde tedy o poruchu, ale zároveň s tím počítejte a přizpůsobte tomu svou jízdu. To může trvat desítky, ale i nižší stovky kilometrů.

Auto nestartuje

Poslední situace, kdy není třeba volat servis, je chvíle, kdy vám nestartuje auto s automatickou převodovkou. Pokud k tomu dochází, zkontrolujte dvě věci. Tou první je nutnost zařazení rychlostního stupně „P“. Tou druhou je nutnost stání na brzdě. V této kombinaci už se vám nastartovat povede, je to tak? Právě jste ušetřili pár stovek i tisíc za zcela zbytečný servis.

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články