Každý řidič si může v případě potřeby jednoduše zkontrolovat teplotu vody v chladiči pomocí ukazatele na přístrojové desce. Hodnoty však nemusí být vždy naprosto přesné.
Pro správné rozmezí teplot při provozu motoru je důležité, aby spolehlivě fungoval chladicí systém. Ten prostřednictvím kapaliny udržuje přijatelnou teplotu celého motoru. Řidič si tyto hodnoty může do jisté míry pravidelně kontrolovat díky ručičce teploměru, která se spolu se stupnicí nachází na přístrojové desce. Přestože se mohou zdát čísla podle ukazatele zcela jasná, ne vždy přesně odpovídají skutečnosti. Určitá tolerance je však v tomto případě na místě z jednoduchého důvodu.
Ukazatel teploty jako jednoduchá kontrola
V dnešní době je většina automobilů stále vybavena klasickým ukazatelem teploty. Jedná se o primitivní stupnici, která už svým vzhledem řidičům napovídá, jaké hodnoty jsou přijatelné a které naopak značí problém. Většinou jsou naznačeny tři základní hodnoty. Ty se mohou v závislosti na typu automobilu mírně lišit, systém je však vždy obdobný. Jedná se o čísla 50, 90 a 130, které označují teplotu chladicí kapaliny.
Doba zahřátí motoru se může lišit
Poté, co řidič nastartuje automobil, začíná proces zahřívání motoru. U jednotlivých vozidel se doba zahřátí motoru na provozní teplotu může lišit hned z několika důvodů. Obecně se nejrychleji zahřívají benzínové agregáty. Následně pak záleží ještě na objemu motoru, stylu jízdy a podobně. Ve všech případech se pohonná jednotka během jízdy dostává na svou provozní teplotu, která se většinou pohybuje v rozmezí okolo 80 až 95 °C.
Ručička se drží po zahřátí v jednom místě
Ručička teploměru se po zahřátí motoru drží neustále v jednom místě. Tento fakt není způsoben tím, že by se teplota chladicí kapaliny držela na konstantní hodnotě. Ve skutečnosti se během jízdy neustále mění v závislosti na stylu jízdy a zatížení motoru. Vývojáři tohoto systému však nastavili jednoduchou toleranci. V praxi to znamená, že se ručička drží stále na stejném místě, pokud se teploty pohybují ve stanovených mezích. Teprve až dojde k poklesu nebo přesáhnutí pod toto rozmezí, dojde k jejímu pohybu.
Tento způsob změny signalizace teploty je používán z jednoho prostého důvodu a to, aby zbytečně neznervózňoval řidiče nevýznamným a častým pohybem ručičky. Při přílišném navýšení teploty se navíc téměř u všech dnešních automobilů také rozezní signalizace pro upozornění. Řidič je tak včas varován a zabrání se přehřátí a poškození motoru.
Přemýšleli jste už někdy, proč je ručička po zahřátí motoru stále v jedné pozici?