Čínské elektromobily lepší než Tesla? Němci udělali rozborku do posledního šroubku. Čekali jsme všechno, jen ne tohle

Tesla si dlouho držela pověst technologického lídra mezi elektromobily, jenže německý rozbor baterií ukázal, že čínský BYD ji v klíčové disciplíně tiše a elegantně předběhl.

i Zdroj fotografie: BYD
                   

Když se řekne „Tesla“, většina lidí si představí technologickou špičku, něco jako iPhone na kolech. Ale co když vám řeknu, že úplně obyčejná čínská automobilka BYD právě dala Tesle na frak? A to v oblasti, která je pro elektromobily úplně nejdůležitější, v baterii.

Němci vzali šroubovák a rozebrali auta

Celou tuhle zajímavou story rozjela technická univerzita v Mnichově, kde se rozhodli porovnat baterky dvou elektromobilů: Tesla Model 3 a BYD Seal. A ne, nešlo o žádné PR brožurky, ale o pořádnou rozborku, rozšroubovat, podívat se dovnitř, změřit, zvážit. A pak to všechno porovnat.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Ukázalo se, že baterie od BYD není jen „levnější verze té od Tesly“, ale že je vlastně chytřeji navržená. Je menší, lehčí a bezpečnější. Zatímco Tesla má v autě klasické malé bateriové články jako v notebooku, BYD používá ploché články, které vypadají spíš jako tenké knihy a tvoří rovnou podlahu auta. Výhoda? Víc místa v autě, nižší hmotnost a lepší bezpečnost.

Číňan BYD překvapil. A hodně

Navíc BYD baterie zvládne i hodně drsné zacházení, třeba když se do ní zabodne kovový hřebík (simulace nehody), nezačne hořet. Tesla v tomto testu úplně neobstála.

A to není všechno. Baterie od BYD vydrží víc nabíjecích cyklů (to znamená delší životnost), není v ní drahý kobalt a její výroba je ekologičtější. V překladu pro řidiče: větší dojezd, delší život auta a nižší riziko, že vám jednou shoří garáž. A cena? BYD díky svému řešení ušetří nejen váhu a místo, ale i peníze. Přitom nabízí podobný výkon jako Tesla. To je docela silný argument pro všechny, kdo nad elektromobilem uvažují.

A co z toho plyne pro nás české řidiče

Zatímco Tesla se u nás prodává už několik let, BYD se na český trh teprve chystá ve větším stylu. Ale tohle srovnání ukazuje, že už nejde o „levnou Čínu“, ale o značku, která má co nabídnout. A možná i víc, než jsme si ochotni připustit.

iZdroj fotografie: Tesla

Ne, tohle není PR na čínská auta. Ale pokud mnichovští inženýři rozebírají Teslu a pak s vážnou tváří řeknou, že BYD to má vymyšlené líp, tak to prostě musíme vzít vážně. Tihle kluci totiž neměří podle sympatií, ale podle faktů.

Možná jsme si na Teslu trochu zvykli jako na nedotknutelný etalon. Jenže elektromobilita není jen o tom, co kdo říká na Twitteru. Je to hlavně o tom, jak dlouho vám auto vydrží, jak bezpečně vás doveze a kolik vás bude stát. A v tomhle duelu to zatím vypadá, že čínský BYD ukázal Američanům, že hrát první housle dneska nestačí. Musíte hrát chytře. A to BYD očividně umí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články