Elon Musk představí v roce 2025 nejlevnější Teslu Model Q. Zboří trh a přepíše dějiny, Trump mu k tomu pomůže

Zřejmě nejen elektromobilní trh už nějaký měsíc s napětím čeká, jak bude vypadat levný model od Tesly. První detailní informace jsou zde a je to opravdu zajímavé.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Až se jednou budou psát jakési „dějiny elektromobility“, bude minimálně jedna celá kapitola věnována Tesle. Pokud ne rovnou dvě, případně polovina knihy. Mnozí přitom dodnes nechápou, jak se to celé vůbec seběhlo. Jak se vlastně mohlo stát, že původně tragicky montované a desítkami závad trpící automobily, které byly pro smích všem okolo, nakonec dokonale ovládly trh. A z jejich „otce zakladatele“ udělaly možná nejznámějšího byznysmena na planetě. A příběh pokračuje, tentokrát levným modelem. Pojďme se na to podívat společně.

Je neuvěřitelné, jak se povedlo Teslu dostat tam, kde dnes je

Přiznám se, že jsem se Tesle zpočátku vysmíval i já, a sága o tom, jak Elon Musk zůstával ve firmě non stop a spal ve spacáku v kanceláři, aby ohlídal (respektive alespoň nějak zlepšil) tragickou úroveň montáže Tesly Modelu 3, mi utkvěla v paměti mimořádně pevně. Stejně jako jeho tehdejší situace (dnes už téměř neuvěřitelná), kdy se potýkal s chronickým nedostatkem hotovosti a musel si půjčovat od přátel na nájem. A to nemluvíme o nijak extrémní historii, naopak.

Elon Musk

Elon Musk se vysmál nové aktualizaci vozů Mercedes. Tesla je v tomto ohledu desítky let napřed

Je to celé nějakých 10–15 let zpátky, kdy Tesla opravdu bojovala o své jméno na slunci a nebylo vůbec jisté, jestli se povede tento pionýrský projekt překlopit do nějaké aspoň co k čemu fungující fáze. Tedy vozů, které budou opravdu fungovat v reálu, nejen na reklamních fotkách. Které budou mít jejich majitelé rádi za to, co jim nabídnou, a budou ochotni za to také zaplatit. A ne jednou, ale ideálně znovu a znovu, vybudovat si tak loajalitu k značce a okruh věrných zákazníků.

Což se snadno řekne, ale hůře udělá. Navíc Tesla se cenově nikdy příliš nepodbízela, a dokud neproběhla „velká slevová revoluce“ před rokem, kdy Tesla nejdřív na čínském, následně na světovém trhu zlevnila zejména Model 3, nebyla její auta nic levného. A protože Musk je geniální obchodník (a eskamotér se statusy na sociálních sítích), bylo mu jasné, že pro opravdu zajímavý byznys by se hodil ještě jeden model, cenově stojící pod Modelem 3. Zkrátka dostupnější verze, co by k elektromobilitě přilákala i ty, pro něž byla dosud drahá.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

A ta by měla přijít právě v tomto roce. Přitom o levném základním modelu od Tesly se šušká už roky. Sám Elon Musk na investorských konferencích opakovaně sliboval cenově dostupný vstup do elektromobility. Jenže zatímco klasické malé auto pod Teslou Model 3 bylo „odpískáno“, menší crossoverová verze extrémně oblíbeného Modelu Y by mohla přijít na trh již v první polovině roku 2025. A bude se jmenovat Model Q.

Téměř čtyři metry dlouhé (nebo krátké) a cena pod 30 000 eur

Alespoň to tvrdí finanční ředitel Tesly Vaibhav Taneja. Na poslední investorské konferenci na konci ledna 2025 slíbil, že „v první polovině roku 2025 přijde na trh levnější model“. Tento slib podporují uniklé zprávy Deutsche Bank z prosince 2024. Cena za nový elektromobil bude prý necelých 30 000 amerických dolarů (v přepočtu asi 28 500 eur, neboli zhruba 720 000 korun). Mohlo by to dokonce stát méně než 25 000 $ (asi 23 700 eur, tedy něco pod 600 000 korun).

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

K tématu levné Tesly se vyjádřil i šéf pro vztahy s investory Tesly Travis Axelrod. Ten potvrdil uvedení Modelu Q na exkluzivním setkání investorů s Deutsche Bank. Tesla chce dosáhnout nízké ceny nového Modelu Q mj. změnou svého výrobního závodu. Klíčovými slovy jsou gigacasting a levnější technologie baterií. Tesla totiž poprvé ve svém Modelu Q použije lithium-železofosfátové (LFP) baterie. Předchozí modely – s výjimkou některých typů Model 3 a Modelu Y, které byly mezitím staženy z trhu – se spoléhaly především na výkonnou, ale dražší NMC technologii (nikl, mangan, kobalt).

Dvoumotorová i single varianta pro snížení ceny

Tesla pravděpodobně nabídne pro Model Q baterie LFP v různých velikostech (53 kWh a 75 kWh). Stejně jako u ostatních modelů Tesly tak bude i Model Q dostupný v ekonomické jednomotorové a výkonnější dvoumotorové variantě. Byla by plánovaná cena kolem 600 000 korun pro vás důvodem pro změnu? A nákup Tesly? Dejte mi vědět do diskuse, děkuji moc!

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články