Taxikář s Teslou najel rekordních 1,5 milionu kilometrů. Že by byl elektrický motor větší držák než diesel?

Prodej elektromobilů na evropském kontinentu rok od roku stoupá, přesto jsou v menšině oproti vozům s tradičními motory. Spotřebitele odrazuje cena baterií i málo nabíječek.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Elektromobily už dlouho nejsou novinkou na evropských silnicích. Řidiči však mají z této technologie stále řadu obav. Nemluvě o řídké síti dobíjecích stanic nebo vysoké ceně za výměnu baterie. Dokazuje elektromobil Tesla, který najel neuvěřitelný počet kilometrů, že vydrží více, než naftový nebo benzinový automobil? Ne tak docela.

Rekordní najeté kilometry

Fanoušek elektromobilů, německý taxikář Hansjörg Gemmingen, pravděpodobně vytvořil světový rekord v nejvyšším počtu ujetých kilometrů v Tesle. Se svým Modelem S najezdil 1,5 milionu kilometrů za sedm let. Taxikář koupil elektrický automobil Model S P85+ v roce 2014 už jako ojetý. Na počítadle měl tehdy 30 000 kilometrů. Ke konci roku 2019 už měl vůz najetý milion kilometrů, o více než dva roky později přibyl další půlmilion.

Dlouho předtím, než se Tesla Model S Plaid stala nejrychleji akcelerujícím sériovým sedanem na světě, měla jednodušší pojmenování P85. Z nuly na 100 km/h automobil zrychlil za pouhých 4,2 sekundy. Později byl nahrazen právě modelem, který vlastní německý taxikář S P85+. Vůz má v podlaze uloženou li-ion baterii o kapacitě 85 kWh, na kterou je schopen ujet 426 km.

Větší držák než diesel

Tesla je zřejmě rekordmanem v počtu najetých kilometrů, ale ve skutečnosti má mnohem vyšší spotřebu, než jakýkoli jiný Model S. Německý taxikář musel do vozu pořídit spoustu nových dílů, včetně toho nejzásadnějšího. Na scénu přichází jeden z nejvýznamnějších argumentů odpůrců elektromobilů, což je výdrž baterie.

Gemmingenův sedan sice najel úctyhodných 1,5 milionu kilometrů, potřeboval k tomu ale tři baterie. To podporuje obavy odpůrců, že bude třeba baterii po pár letech měnit za statisíce korun. K první výměně došlo v rámci záruky po 180 000 kilometrech. Druhá instalovaná baterie ujela přibližně 150 000 kilometrů. Třetí baterie je ta současná. K rekordnímu nájezdu automobil potřeboval zároveň tři výměny elektromotoru.

Drahá výměna baterie

Žádný automobil nedosáhne takového nájezdu kilometrů bez údržby a oprav či výměn dílů. U vozu se spalovacím motorem by nebylo překvapením, kdyby za tu dobu prošel motor i převodovka jednou či dvěma generálními opravami nebo rovnou výměnami. Přestože Tesla nevyžaduje stejnou pravidelnou údržbu jako benzinový nebo naftový vůz, spotřeba baterií a elektromotorů u nájezdového rekordu není úplně povzbudivá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výrobci elektromobilů na akumulátory poskytují až osmiletou záruční lhůtu, takže když se porouchá, nemusí zákazník výměnu platit. Přestože ceny baterií stále klesají, když dojde na jejich výměnu po záruce, jde o velmi nákladnou záležitost. Oficiální ceníky neexistují, takže na kolik vyjde výměna a práce s ní spojená, se majitel většinou dozví až v servisu. A účet se pohybuje v několika statisících korun. Kolik výměny stály taxikáře, není jasné.

Kolik kilometrů najelo maximálně vaše auto?

Zdroj: TeslaMag

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články