Tesla je v hledáčku mnoha vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu ohledně možných závad svého autopilota, spojených s nejméně 17 úmrtími od června 2021.
Tesla Inc. nedokázala opravit omezení ve svém systému Autopilot po příšerné havárii na Floridě , která v roce 2016 zabila řidiče, uvedli inženýři společnosti v rodinném soudním sporu kvůli velmi podobné smrtelné kolizi z roku 2019, která směřuje k soudu před porotou. Takto napsáno to nezní popravdě pro Teslu dvakrát optimisticky, a co víc, není to zdaleka jediný případ. Tesla má zkrátka s autonomním řízením vleklé problémy. Dokud jde jen o techniku nebo peníze, je to OK. Jakmile jde o zemřelé, končí legrace. Pojďme se na to podívat společně.
Na autonomní řízení se nedá spoléhat
Inkriminovaný soudní spor je případ Banner vs. Tesla Inc., 50-2019-CA-0099662, obvodní soud 15. soudního obvodu, Palm Beach County, Florida. Žalobci Teslu žalují v tom smysli, že výrobce elektromobilů neprovedl žádné změny ve své technologii asistence řidičům. Aby tím zohlednil změny provozu, které během tří let a mezi dvěma významnými nehodami uběhly. Namísto toho se neustále věnuje vychvalování svého systému autonomního řízení Autopilot, byť tento už má „krev na rukou“.
Dokážu pochopit, že vyvinout dokonalý autonomní systém je extra složité, dokonce i pro tak softwarově a IT zdatnou firmu, jakou Tesla bezpochyby je. Po letech vychvalování autonomního řízení jako cesty budoucnosti jsou však Tesla a generální ředitel Elon Musk pod právním tlakem ze strany spotřebitelů, investorů, regulačních orgánů a federálních žalobců, kteří se ptají, zda společnost během tohoto období příliš nepřeháněla svůj pokrok směrem k samořízeným vozidlům.
Tesla mystifikovala v zájmu prodejů a marketingu
A jak to tak vypadá, je to přesně tak, jak si mnozí z nás na základě dostupných informací a zdánlivě nekončících zprávách o nehodách myslí – přeháněla. Tesla je také v hledáčku mnoha vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. A to ohledně možných závad autopilota spojených s nejméně 17 úmrtími od června 2021. Soud je stanovený na říjen a je první pro Teslu kvůli smrti. Mimo jiné chce prověřit Muskovo opakované tvrzení, že Tesly jsou nejbezpečnější vozy, jaké kdy byly vyrobeny.
Na druhé straně budou stát inženýři a technologičtí experti, od kterých se očekává, že dosvědčí, že marketing společnosti ukolébal řidiče k falešnému pocitu bezpečí. Případ, který měl být předložen porotě v Palm Beach County na Floridě, přinesla rodina Jeremyho Bannera, 50letého otce tří dětí, který zapnul Autopilota 10 sekund před tím, než jeho Model 3 zajel pod návěs kamionu. Vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost dopravy zjistilo, že Banner cestou do práce pravděpodobně neviděl kamion přejíždět dálnici. Autopilot to zřejmě také neviděl.
Nejhorší je, že o chybách se pravděpodobně vědělo
„V záznamu jsou důkazy, že se obžalovaný Tesla dopustil úmyslného pochybení a/nebo hrubé nedbalosti při prodeji vozidla se systémem Autopilot, o kterém Tesla věděla, že je vadný a věděla, že způsobil předchozí smrtelnou nehodu,“ uvedla rodina Bannerových v doplněné stížnosti. Navzdory vědomí společnosti „autopilot v té době nebyl navržen tak, aby detekoval přejíždění“, podle svědectví poskytnutého v roce 2021 inženýrem společnosti Chrisem Paynem, které bylo vyjmuto z nedávného soudního podání.
Společnost po havárii v roce 2016 uvedla, že změnila způsob, jakým její asistenční systém rozpoznával potenciální překážky před sebou, jako je bílá strana přívěsu tahače, kterou nedokázal rozeznat proti jasné obloze. Novější verze zdůrazňovala radarový systém pro skenování dopředu spíše než kamerové senzory, uvedla Tesla. Vyšetřování kolize v roce 2016 NTSB doporučilo, aby výrobci automobilů omezili používání semi-autonomních systémů na podmínky vozovky, pro které byly navrženy.
2 zbytečně zmařené životy za volanty Tesla
Trey Lytal, právník rodiny Bannerů, řekl, že Tesla dovolila, aby „stejná vada“ zmařila dva životy v rozmezí tří let. „Tesla nejen věděla o této závadě, ale byla varována regulačními orgány pro americkou vládu, že systém by se neměl používat na silnicích s křížovým provozem, jinak může dojít k usmrcení lidí,“ uvedl v prohlášení. Co k tomu dodat? Není to první problém Tesly. A zřejmě ne poslední. Je ale nejvážněší za celou její existenci. Uvidíme, jak skončí soud. Jak jeho výsledek tipujete vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!