Dlouho očekávaný nejmenší model Tesly nazvaný předběžně Model 2 bude pravděpodobně nahrazen ještě zajímavějším projektem z dílny Elona Muska.
Asi neprozradím tajemství, že můj vztah k Elonu Muskovi je směsicí obdivu za nepochybné vizionářství a schopnost překlopit svou vizi (a počáteční neúspěchy) do kolosálního úspěchu, korunovaného něčím tak naprosto výjimečným, jako je návrat stupňů rakety zpět na Zemi a jejich bezpečné přistání. Když jsem tohle viděl poprvé na videu, došlo mi, že všechny posměšky vůči Tesle jsou liché. Pokud její „duchovní otec“ dokáže i tohle. Nicméně, není to možná tak jednoznačné. Pojďme se na to podívat společně.
Tesla kdysi a dnes už není to stejné
Shodneme se myslím na tom, že pro mnoho zákazníků tvoří slova „Tesla“ a „elektromobil“ jakási synonyma, zkrátka jedno rovná se druhé. Není divu. I když myšlenka vozů poháněných elektrickou energií tu byla už dávno před Teslou (a opravdu tím nemyslím naši „pokusnou“ Škodu Favorit Elektro z Plzně), nikomu se nepodařilo sériově vyrábět auta s dojezdem 500 km + a zajímavá pro zákazníky natolik, aby jej tito kupovali. Až Tesle.
Což bylo mimo jiné dáno (a je stále dáno) zejména díky technickým inovacím, jako autonomní řízení, vlastní pohonné, bateriové i softwarové řešení. Jenže to se psal rok 2014, případně 2020. V roce 2024 už Tesla a Elon Musk s ní nemá pozici na trhu zdaleka tak jednoduchou. V Číně se totiž nečekaně rychle naučili stavět opravdu kvalitní funkční elektromobily a značky jako BYD, Chery, Geely, Nio nebo Dongfeng daly světu najevo, že jsou minimálně tak dobré jako Tesla.
Čínská konkurence se mj. zaměřila na to, co Tesla neumí
A navíc umí postavit auto i pro „spodních deset tisíc“, což Tesla stále neuměla a v podstatě dodnes neumí. Model 3, jakkoli nejmenší a základní, se dlouhá léta v Čechách pohyboval kolem milionu korun, což věru není akční sleva pro ty, kdož uvažují o splátce do 4 000 korun měsíčně. Čínská konkurence se naopak na tento segment velmi úspěšně zaměřila a malé modely výše uvedených značek se často pohybují kolem oné magické hranice 25 000 EUR, což by měl být jakýsi přelom mez dostupností a nedostupností.
O tuto hranici se mimochodem snaží mnoho evropských automobilek, Dacii Spring se to již podařilo (jakkoli je vyráběná v Číně a nejde tak o vysloveně evropský automobil), stejně jako Citroenu e-C3. A další budou přibývat, pokud se tedy povede zlomit nynější prokletí, které nad elektromobilitou visí a které celý trh de facto paralyzovalo. A s cenou kolem 25 000 EUR (neboli zhruba 625 000 korun) dlouho koketoval i nejmenší model ze stáje Elona Muska, nazývaný předběžně Tesla 2. Jenže s tím je zřejmě konec.
O malou Teslu v ceně Škodovky by rozhodně byl zájem
„Teslu za cenu Škody“, neboli elektromobil s obrovským tržním potenciálem a cenovkou pod 600 000 Kč, Musk avizoval už v roce 2018. Auto tohoto rozměru (s dojezdem kolem 400 kilometrů) by bylo ideální pro městské prostředí – zkrátka tak trochu futuristická Škoda Fabia. A s cenou, jakou Musk avizoval (a popularitou Tesly) se dalo předpokládat, že by ve výlohách nezůstala moc dlouho. Jenže. Musk se nerad pouští do konkurenčního boje, kde nemá téměř jistou výhru. A kde nehraje v podstatě sám se sebou.
Což by tady rozhodně nehrál, nejen s ohledem na výše uvedené čínské výrobce. Projekt byl tedy odložen na neurčito, a není jisté, zda se vůbec někdy dočká realizace. Musk naopak upřel svou pozornost na autonomní řízení, které podle něj představuje klíč k budoucnosti automobilového průmyslu a které jeho značku mimo jiné pomáhalo vynést na vrchol. Podle Muska se tak dostupná Tesla s cenou pod 25 000 dolarů (asi 600 000 Kč) momentálně neplánuje.
Zcela nová hra a nová budoucnost – to je přesně Muskův styl
Model 2 se tak zřejmě stal obětí jiného projektu – Robotaxi. Což není nic jiného než Tesla s vylepšenou funkcí autonomního řízení. Elon Musk totiž hodlá už příští rok nabízet placené jízdy v autonomních taxících. Začít chce v Kalifornii a Texasu. K tomu sice nejprve musí získat souhlas tamních orgánů, což ale, uvážíme-li jeho vstup do Bílého domu hlavními dveřmi po boku Donalda Trumpa, zřejmě nebude zas takový problém. Už mimochodem chápete, proč se Musk pustil do politiky?
Musk sice už dříve prohlásil, že cenově dostupná Tesla ovládaná řidičem je ve světle vývoje autonomního řízení zbytečná. Podle něj by její výroba byla nejen nerozumná, ale i v rozporu s hodnotami, na kterých Tesla staví. Přesto se ozývají hlasy, které tvrdí, že dosažení plně autonomního řízení páté úrovně je buď nemožné, nebo otázkou dalších deseti a více let vývoje. To je ale typický „nihilismus lpící na podružných detailech“, kterými se Musk nikdy nezabýval.
Pokud v tom ale, podobně jako já, vidíte další z lehce geniálních byznys plánů tohoto vizionáře, vidíte myslím celkem dobře. Musk chce Američany (nejprve Američany, poté celý svět) přesvědčit o tom, že řízení auta je už vlastně přežitek – když tu máme něco tak skvělého, jako je Robotaxi. Kam stačí sednout, zaplatit a nechat se odvézt z bodu A do bodu B. Případně i C. Vidí v tom zkrátka budoucnost. A chce být přímo jejím tvůrcem, jako tomu bylo u všech jeho projektů.
Jak to vidíte vy? Vzdali byste se řízení auta ve prospěch robota, který vás odveze tam, kam mu řeknete, v kteroukoli denní i noční dobu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!