Tesla končí s elektromobily: Elon Musk oznámil přechod na nový pohon, svět ohromil technologií s náskokem 30 let

Pro milovníky elektřiny je to rána z čistého nebe, vnímají to jako zradu? Elon Musk se otočil k elektromobilitě zády.

i Zdroj fotografie: Maurizio Pesce / Creative Commons / CC-BY-2.0
                   

Přemýšlím, jak se k tématu vyjádřit a nebýt osobní. Půjde to těžko. Nemám rád značku Tesla a není mi sympatický ani Elon Musk. Nelíbí se mi ani auta značky Tesla jako taková. A vůbec celý ten přístup a všechno. Takže pokud jsem narazil na zprávu, že Elon Musk údajně už nechce vyrábět elektrická auta tak, jak je známe doposud, nechává mě to klidným. Oznámení však šokovalo svět (nejen) automobilového průmyslu. Tesla, jež se stala symbolem elektrických vozidel a průkopníkem elektromobility, se prý rozhodla pro radikální změnu směru.

Doteď synonymum elektromobility, nyní Tesla mění směr

I když se to může zdát neuvěřitelné, Musk odhalil plány na odklon od bateriových elektromobilů a přechod k nové technologii pohonu. Znamená to skutečně konec elektrických aut, která značku Tesla proslavila, nebo se jedná o evoluci směrem k ještě udržitelnější a inovativnější dopravě? Muskovo odhalení světu přineslo četné otázky, ale i obrovské očekávání. Tento krok, jejž mnozí považují za revoluční, přichází ve chvíli, kdy se trh s elektromobily rozrůstá a konkurence sílí. Zejména z Číny, odkud značky jako BYD tlačí na Teslu svými vlastními modely a inovacemi. Říkám si tedy, pokud je to skutečně míněno vážně ze strany Muska, co za tím je.

iZdroj fotografie: Reuters

Třeba jen snaha uhnout z proudu, kde Teslu konkurence z Číny válcuje. Dlouhé roky byla Tesla vedoucí silou a hybatelem v oblasti elektrické mobility. Určovala směr pro celý automobilový průmysl. Modely jako Tesla Model S, Model 3 a Model X se pro mnohé řidiče s ekologickým nadšením staly symbolem udržitelné dopravy a čisté energie. Já to vidím jinak. Výroba elektrických aut není ekologická. A mnohdy ani produkce elektřiny.

Čínský elektromobil dobije baterie na 500 km tak rychle, jako vy natankujete plnou. Toto neumí ani Tesla

Nicméně, co do jednoho hlasu. Musk nikdy neskrýval své přesvědčení, že budoucnost automobilové dopravy spočívá v elektrických vozidlech poháněných bateriemi. Proto byla jeho oznámení o přechodu na vodíkový pohon pro mnoho fanoušků i odborníků šokující. Vodíkový pohon Musk dříve kritizoval a označoval za hloupý. Nyní se však stává klíčovým prvkem jeho nové vize. Tato změna názoru může být přičítána nejen sílícímu konkurenčnímu tlaku, ale také rostoucímu zájmu o různé formy udržitelné energie.

Dříve říkal, že je hloupý, teď ho Elon Musk má jako budoucnost

Vodíkový pohon, který Tesla plánuje nasadit do svých nových aut, funguje na principu chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem. Je to koncepce, jež produkuje elektřinu a jako vedlejší produkt vodu. To znamená, že tento druh pohonu nezanechává žádné škodlivé emise. To dokonale zapadá do Muskovy dlouhodobé vize o čisté a udržitelné budoucnosti. Nový model, nazvaný Model H, by měl spatřit světlo světa v roce 2026 a podle Muska bude představovat významný krok vpřed v oblasti udržitelné dopravy.

iZdroj fotografie: Tesla

Kromě ekologických přínosů má vodíkový pohon i další výhody. Mezi ty patří například rychlost doplňování paliva. Zatímco nabíjení bateriových elektromobilů může trvat několik hodin, natankování vodíkového auta zabere jen několik minut. Právě to by mohlo být pro mnoho řidičů rozhodujícím faktorem při výběru mezi elektrickými a vodíkovými auty. Přechod Tesly na vodíkový pohon však není bez výzev. Nerad používám tohle slovo, ale sem se hodí. Je stejně „moderní“ jako elektrická auta. Výroba vodíku, zejména toho tzv. „zeleného“, který je vyráběn pomocí obnovitelných zdrojů energie, je nákladná a technologicky složitá.

Výroba je relativně jednoduchá, ale finačně velmi nákladná

I když výzkum slibuje a potvrzuje ekologické řešení, jeho rozšíření je zatím omezené. Dalším problémem je nedostatečně rozvinutá infrastruktura vodíkových čerpacích stanic. V současné době je v USA jen několik stovek takových stanic, přičemž většina z nich se nachází v Kalifornii. Celé Spojené státy v krátké budoucnosti Musk vodíkem neopanuje. Aby byla tato nová technologie pohonu praktická pro každodenní uživatele, bude nutné investovat obrovské prostředky do vybudování sítě vodíkových stanic po celém světě.

iZdroj fotografie: Toyota

Nicméně abych jen nekritizoval. Tesla asi už dostatečně prokázala, že je schopná tuto „výzvu“ zvládnout – její síť Superchargerů pro elektrická auta je toho důkazem. Musk věří, že Model H, první vodíkový vůz Tesly, bude představovat revoluční změnu v automobilovém průmyslu. Tento model by měl být vybaven nejmodernějšími palivovými články, jež budou schopny generovat dostatek elektřiny pro pohon vozidla na dlouhé vzdálenosti. Dojezd vodíkových aut je jednou z jejich hlavních výhod ve srovnání s bateriovými elektromobily, což by mohlo přilákat řidiče, kteří často cestují na velké vzdálenosti.

Se sítí nabíjecích stanic už Tesla dokázala, že infrastrukturu umí

Vodíkový pohon by tak mohl být atraktivní volbou pro ty, kteří vyžadují rychlé a efektivní tankování a zároveň nechtějí dělat kompromisy ohledně ekologičnosti své dopravy. Tesla se tímto krokem nesnaží zcela opustit elektrický pohon, jak by se na první pohled mohlo zdát. Bateriové elektromobily zůstanou i nadále součástí portfolia značky, přičemž přechod na vodík je spíše rozšířením nabídky o další udržitelnou technologii.

Musk vidí diverzifikaci pohonů jako klíč k budoucímu úspěchu společnosti, zejména v době, kdy se konkurence v oblasti elektromobility neustále zvyšuje. Přestože se může zdát, že Tesla opouští svou tradiční cestu, ve skutečnosti se jen připravuje na další fázi evoluce v oblasti čisté dopravy. Přechod Tesly na vodíkový pohon je také v souladu s Muskovou vizí udržitelnosti, která sahá daleko za hranice automobilového průmyslu. Vodíková technologie by mohla být využita i v dalších odvětvích, jako je letecká doprava nebo těžká nákladní doprava.

iZdroj fotografie: VW

To by přispělo k celkovému snížení emisí skleníkových plynů na celosvětové úrovni. Muskova snaha o prosazování nových technologií a jeho ochota přehodnotit dříve odmítané možnosti ukazují, že Tesla je stále na špici inovací a že její budoucnost je plná nových překvapení a nečekaných obratů. Ať už Model H dosáhne úspěchu, nebo ne, jedno je jisté. Tesla bude i nadále hrát klíčovou roli v utváření budoucnosti automobilového průmyslu.

Možná o to Muskovi jde. O schopnost přinášet revoluční inovace a ochotu riskovat. A třeba přechod na vodík může být nejen krokem vpřed. Pro Teslu, ale také pro celý průmysl. To se teprve uvidí. Přestože technologie vodíkových palivových článků a infrastruktura nejsou dosud zcela rozvinuté, jejich potenciál je natolik převratný, že se může zdát, že Tesla tímto krokem získává náskok, který je dnes vzdálený několik desítek let od běžně používaných technologií.

Máte rádi Teslu?

Zdroj: Tesla
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články