Těsnění hlavy válců dokáže zničit celý motor raz dva. Vyvarujte se jejímu poškození

Možná se vám už stalo, že se vám po nastartování auta rozsvítila kontrolka chladící kapaliny. Problém může být způsoben právě poškozením těsnění pod hlavou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nejpravděpodobnějším problémem je těsnění pod hlavou. Někdy se mu říká hlavové těsnění. Jedná se o tenký plát s kulatými otvory, které odpovídají počtu válců motorů. Tento plátek odděluje dvě hlavní části motoru. Tato součástka je nejnamáhavější v celém motorovém prostoru. Jak tedy poznat že již přesluhuje nebo je poškozena?

Pozor na divokou jízdu před zahřátím motoru

Je několik způsobu, jak může dojit k poškození, tak důležité součástky. Jednou z nejčastější příčin je přehřátí motoru. Také mu nepomůžete, když budete vytáčet studený motor do vysokých otáček. Velice důležitou roli zde hraje také pravidelná výměna chladicí kapaliny (nejlépe tu kterou vám předepsal výrobce).

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další možnosti, jak poškodit těsnění je při montáži hlavy válců, pokud mechanik dotáhne hlavové šrouby úplně na doraz. Nebo tehdy, když se při utahování nepostupuje dle pokynů výrobce. Obvykle je v návodu vysvětleno že, hlavové šrouby se utahují od středu hlavy k jejímu obvodu. Určitě nás neberte za slovo a manuál si přečtěte. Vždy tomu nemusí byt tak.

Pokud se těsnění poškodí

Jelikož těsnění odděluje chladicí okruh od mazacího. Znamenalo by to, že těsnění nedokáže plnit svojí funkci a docházelo by tak k pronikání oleje do chladicí kapaliny. Pokud tedy po odšroubování víčka od chladící kapaliny objevíte v nádobě tmavé nebo až černé zbarvení, může to být způsobeno právě tímto.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Oproti tomu, když chladicí kapalina vnikne do mazacího okruhu. Na víčku nalévacího hrdla pro olej vytváří typickou pěnu. To ale ještě nemusí znamenat vadné hlavové těsnění. Zejména v zimním období, pokud vozidlo déle stojí, se může v malé míře na víčku také objevit. Přítomnost chladicí kapaliny v oleji lze odhalit také na měrce motorového oleje. Při vytažení uvidíme malé kapičky chladící kapaliny na tmavém proužku, viditelné po vytažení měrky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tou poslední a „nejlepší“ možností je, když těsnění praskne, ale chladicí kapaliny, případně olej z motoru uniká ven. Jde o lepší scénář, neboť se obě kapaliny nemísí v motoru.

Jaké mohou být důsledky?

Ten menší problém je ubývání chladicí kapalina, případně oleje. Když do oleje nateče chladící kapalina má sníženou účinnost mazání, což může způsobit další problémy pohyblivým částem motoru. V opačném případě, kdyby olej natekl do chladicího, kde obtížněji teče, neboť oproti klasické chladící kapalině má vyšší hustotu. Což by znamenalo akorát horší chlazení motoru a pozdější zanesení chladícího systému.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Závažnější situaci je, pokud se chladicí kapalina dostane do válců motoru. Jednak zde může vzniknout koroze nebo také její nestlačitelnost v extrémním případě způsobí poškození motoru. K tomu by došlo, kdyby se voda do válců dostala ve větším množství. Většina lidí však popisovanou závadu vyřeší dříve, než stihne dojít k takovému scénáři.

Jak se vyhnout tomuto problému

Za nás můžeme doporučit pravidelně tento díl kontrolovat. Samotné těsnění drahé není. Vyjde řádově na stokoruny, hodně záleží na daném motoru. Nejdražší na tom všem bude cela práce. Jelikož mechanik před sundáním hlavy z bloku musí demontovat také rozvody.

Zdroj: Auto, YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články