Najet na tramvajové koleje se řidiči aut bojí, mají strach ze srážky. Tramvaje ale nemají absolutní přednost, motoristé musí znát výjimky.
Téma přednosti v jízdě je věčné. Jakkoli je problematika poměrně přesně ukotvena a vysvětlena v zákoně, řidiči tápou. Velké potíže nastávají při konfrontaci osobních aut s tramvají. Otázka může znít jednoduše, a to zda má tramvaj vždy přednost v jízdě. Z chování mnoha řidičů v silničním provozu se dá vytušit, že povědomí o tom, že tramvaj má vždy přednost v jízdě, je rozšířené. Samozřejmě mylně, není tomu tak.
Tramvaje nemají vždy přednost, neplatí to ale pro chodce
V zákoně o silničním provozu § 21 Odbočování, odstavec (5) se říká, že řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, …, tramvajím jedoucím v obou směrech. To je případ, kdy tedy má tramvaj přednost, naproti tomu pokud je osobní auto na křižovatce a tramvaj odbočuje doleva, dává přednost osobáku. Jde o nákres, ne o dokonalé zobrazení reality.
To je zpráva pro čtenáře, kteří očekávají přesné měřítko, všechny značky, co musí být na všech komunikacích, a podobně. Nejsou na obrázku, jde o podstatu, ne o mapu nebo přesné zobrazení reality. Otázka v testu v autoškole by třeba zněla, zda musí osobní auto dát přednost protijedoucí tramvaji. Nebo zda má naopak osobní auto přednost před tramvajemi v obou směrech. Anebo zda musí dát přednost tramvajím v obou směrech.
My už víme, díky citaci zákona, že správnou odpovědí je třetí varianta. Skutečně platí, že řidič modrého auta musí dát přednost tramvajím v obou směrech. Pro doplnění je zde i alternativa bez značek a semaforů, i zde platí to samé. Tedy přednost tramvají před osobákem. A přednost by musel dát řidič, i kdyby odbočoval doprava a jeho dráhu křížily koleje. Pokud by v takovém případě došlo ke kontaktu, byl by viníkem řidič osobáku.
Řidič auta musí znát předpisy, jinak hrozí srážka s tramvají
S tramvajemi to nemají jednoduché ani chodci. Pokud si, opět mylně, chodci myslí, že mají na přechodu absolutní přednost, je to jinak. Nemají absolutní přednost na přechodu ani před automobily, natož před tramvajemi. Tramvaje mají přednost před chodci, a to i na přechodu pro chodce. Kdy má tedy automobil přednost před tramvají? Například na křižovatce bez dopravních značek, pokud má tramvaj osobák po pravé straně.
Nebo na křižovatce se značkami, pokud je automobil na hlavní komunikaci. Tam v podstatě platí stejné pravidlo, jako kdyby měl vedle sebe řidič auta jiný automobil. Přednost má také automobil, který jede na křižovatce rovně, když tramvaj odbočuje přes „jeho“ pruh, tedy ve svém pohledu doleva. I zde je analogie jako u automobilů. Mýtus je mýtem jenom částečně.