Populární youtuber Bjorn Nyland mohl nedávno otestovat svůj starý vůz z produkce miliardáře Elona Muska, tedy Teslu. Byla vyrobena v roce 2013 a má něco najeto.
Konkrétně se jednalo o Teslu Model S P85. Od sjetí z linky tento elektromobil najel více než 350 000 kilometrů. Byl tedy pravý čas se podívat na případné zhoršení dojezdu nebo kapacity baterie. Jenže Tesla překvapila a dosáhla v revizi výkonu nečekaně dobrých výsledků. Je ovšem potřeba upřesnit, že baterie nebyla z výroby. Byla vyměněna zhruba po roce používání a najetí 86 000 kilometrů. To upřesňuje dobu, kdy je možné pokles změřit.
Muskův vůz v testu obstál
V testovacím měření dojezdu byla použitelná kapacita baterie 65,9 kWh. Nové vozy mají 74 kWh, což znamená degradaci jen o 11 %. A to po 7 letech užívání a 265 000 kilometrech. To je velmi dobré a zcela v souladu s pokyny samotné společnosti Tesla. Ta totiž uvádí, že po 322 000 najetých kilometrech se má kapacita baterie stále pohybovat někde kolem 85 % původního výkonu. A baterie tomu dostála v praxi, takže Elon Musk musí být opravdu hrdý.
I test dosahu dopadl pro starou Teslu velmi dobře. Při jízdě rychlostí 90 km/h ujela celých 412 kilometrů, jízda o 30 kilometrů rychlejší ji dostala do vzdálenosti 302 kilometrů. Nyland provádí testy až do chvíle, kdy na displeji naskočí 0 % baterie a 0 kilometrů. Běžné ovladače totiž nulu nikdy nepřekročí. Ovšem v takový moment mají Tesly ještě plnou rezervu. Osm let stará Tesla se tak efektivitou blíží moderním elektromobilům.
Srovnání testovacích jízd
První jízda byla dlouhá 412 kilometrů a spotřeba energie byla 160 Wh na kilometr. Tesla nebyla plně nabitá, kapacita baterie byla 65,9 kWh, teplota 19 stupňů. Na voze byly použity pneumatiky Goodyear 19. Při druhé jízdě s rychlostí 120 kilometrů v hodině došlo k nárůstům či poklesům o 33 %. Jízda zahrnovala úsek 302 kilometrů, spotřeba energie byla 218 Wh na jeden kilometr. Kapacita baterie byla opět 65,9 kWh a teplota 17 stupňů.
Ze srovnání a hlavně z postupu degradace plyne, že Tesla stárne dosti pozvolným tempem. A informace či odhady samotného výrobce jsou velmi přesné. Po dlouhém úseku najetém na jeden zátah je vlastně jediným omezením zpomalení nabíjení u Superchargerů. Je ovšem otázkou, kolik řidičů reálně použije zrovna Teslu k dalekým cestám právě kvůli chybějící infrastruktuře. Je to spíše vůz na denní jízdu v předem známém okruhu.