Proč je nový Mustang Mach 1 na silnici doslova nepřehlédnutelný a jak se předvedl v reálném komplexním testování? Nenechte si ujít recenzi tohoto hlasitého dravce.
Na test jsme tentokrát získali z nabídky skladových vozů společnosti AutoPalace mimořádně zajímavý vůz, který bylo doslova radost vyzkoušet. Mustang Mach 1 je na trhu teprve od loňského roku a svůj název Mach 1 převzal po úspěšném modelu z roku 1969. Současná verze byla dimenzovaná i pro jízdu na okruhu, kam jsme se s ní bohužel nepodívali. Nicméně i na běžné silnici nám vůz předvedl, že patří mezi dosud vyrobenými Mustangy k absolutní špičce.
Neskutečný wow efekt
Již při výjezdu z areálu AutoPalace Spořilov jsem byl absolutně nadšený především ze zvukové kulisy Mach 1, ale to jsem ještě nevěděl, jak zvuk tohoto sporťáku zamává s pozorností ostatní řidičů a především kolemjdoucích lidí. Tohle není zvuk motoru, to je brutální koncert, který je slyšet přes několik ulic.
Už z dálky víte, že se k vám blíží něco mimořádného, co si prostě musíte prohlédnout. A tak projíždím kolem dalších a další lidí, kteří se nejen otáčejí, ale zastavují se, zvedají palec nahoru, mávají a na křižovatce na mě nadšeně křičí, ať šlápnu na plyn a nechám motor pořádně zařvat. Ten zvuk pětilitrového osmiválce je prostě neskutečně dobrý a já mám chuť neustále podřazovat, abych si ho vychutnal znovu a znovu. Designéři Mustangu Mach 1 mají za tento počin rozhodně můj neskonalý obdiv.
Epický osmiválec a manuální převodovka navrch
Mustang Mach 1 je osazený vidlicovým pětilitrovým zážehovým osmiválcem s výkonem 358 kW (480 koní), z čehož jsem nadšený. Kdo ví, jestli to nakonec nebude poslední osmiválec, který Mustang pod kapotu dostal. Tento motor dosahuje maximálního kroutícího momentu (590 Nm) při 4 900 otáčkách za minutu a maximální zrychlení vozu z 0 na 100 km/h je 4,8 vteřiny. Tyto moc pěkné hodnoty byly ve Fordu navíc podpořené tím, že při sešlápnutí plynu neregistrujete žádnou prodlevu v akceleraci. A není divu, motor totiž není posilněný žádným turbodmychadlem, takže turbodíra se prostě nekoná. Motor je ryze atmosférický.
Ale to není všechno. Když jsem ve voze očekával automatickou převodovku, byl jsem na velkém omylu. Mach 1 je totiž vybavený šestistupňovou manuální převodovkou, která funguje velice přesně a čistě. K charakteru vozu pasuje přímo dokonale a navíc je hlavice řadicí páky řešená bílou „kulečníkovou“ koulí, která jednak opticky „rozsvěcí“ interiér, ale především skvěle padne do ruky. Řazení jsem si tak v tomto autě užil během testování vozu dokonale.
Zvláštní leč citlivý volant
Co se týče volantu, tak ten má za mě svá velká pozitiva i nějaký ten zápor. Předně je výborně citlivý a i drobné pohyby se ve směru jízdy okamžitě projeví. Průměr volantu je ideální, ale řešení věnce je zvláštní. Je totiž nezvykle měkký a chvíli trvá, než si na to ve srovnání s jinými prémiovými vozy zvyknete. Také ergonomie volantu mě trochu zaskočila.
Jeho boční ramena jsou hodně masivní, nebo vysoká, chcete-li, takže jsem měl neustále pocit, že mám ruce na volantu výše, než jsem zvyklý. Je to prostě další prvek, se kterým se musíte postupem času sžít. Multifunkční tlačítka působí jako ostatně všechna tlačítka v interiéru trochu lacině, ale zase mají rychlou a příjemnou odezvu.
Podvozek na denní ježdění
Když se zaměříme na podvozek, tak to je typický příklad amerických sportovních vozů. Mach 1 má sice podvozek poměrně tuhý, ale současně spíše komfortní, než tvrdý. Ano, dokáže slušně eliminovat nerovnosti silnice, ale já bych přeci jen přivítal výraznější tvrdost a kontakt s vozovkou i za cenu menšího pohodlí. Nicméně tím, že Ford sáhl po měkčím podvozku, samozřejmě tím dosáhl vyšší užitkovosti vozu. Mustang Mach 1 je rozhodně vhodný i na denní ježdění, není to čistá víkendovka.
Úžasné sedačky Recaro
Možná si ale při pohledu na fotky interiéru říkáte „jaké denní ježdění, když má tenhle Mustang vysloveně sportovní sedačky Recaro“. A to bylo pro mě další velké překvapení. Sedačky jsou sice sportovní a dokonce mají špičkové boční vedení, ale současně to nejsou žádné tvrdé skořepiny. Jsou dokonce velice pohodlné, a to i na opravdu dlouhé cesty. V zásadě by se dalo říci, že jsou svým celkovým konceptem dokonalé.
Špičkové brzdy a dokonalá kola
A co musím ještě pochválit, tak to jsou brzdy Mustanga Mach 1 a jeho kola. Brzdy od Bremba byla výborná volba, jejich účinnost je přímo skvělá a i brzdový pedál je sportovně tuhý přesně tak, jak to mám rád. Litá kola mají formát 19 palců, moc pěkné pětipaprskové provedení v šedo-stříbrné barvě a vozu vysloveně sluší. Gumy Michelin Pilot Sport 4 S, kterými jsou disky „obuté“ navíc pokládám pro tento typ vozu za ideální volbu. Především na suchu odvádějí kvalitní práci a v zatáčkách vůz drží velmi slušně.
Na mokré vozovce už to taková paráda není a musíte se mít dost na pozoru, abyste v zatáčce při ostřejší jízdě nedostaly smyk. Ještě, že je Mach 1 vybavený jízdním režimem Snow/Wet (Sníh/Mokro), který v takové situaci dokáže hodně pomoci. A tím spíše doporučuji jej na mokru zvolit.
Výborný jízdní zážitek
Celkový dojem z řízení Mustangu Mach 1 je víc než zajímavý. Jízdní vlastnosti šly oproti předchozím modelům hodně, ale opravdu hodně nahoru – od volantu přes brzdy až po podvozek, a vůz se ovládá de facto výborně, ale i tak jsem se nemohl při sportovní jízdě zbavit dojmu, že mám pod sebou tak trochu nezkrotnou bestii. A tak jsem byl při jeho řízení vždycky raději opatrný, než abych zkoušel jeho limity. To bych si v tomto případě troufal teprve po jeho daleko delším užívání. Každopádně je toto auto vysoce návykové a přiznám se na rovinu, že se mi ho vůbec nechtělo vracet.
Spotřeba velmi slušná
Zajímá vás, kde se pohybuje spotřeba Mustangu Mach 1? Tak na to jsem byl od začátku sám zvědavý. Navzdory tomu, že výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 12,4 litru benzínu na 100 km, tak na tuto hodnotu jsem se dostal jedině na okreskách při velice klidné jízdě s tzv. lehkou nohou na plynu. Ve městě, na dálnici, nebo při lehce dynamické jízdě už jsem si sáhl na spotřebu 15 litrů a při vysloveně sportovním stylu jízdy už jsem byl na 17ti litrech. Ale pozor, ani to nejsou vůbec špatná čísla vzhledem k charakteru vozu a jeho dimenzi motoru. Klobouk dolů.
Svalnatý dravec s velkými dveřmi
Z exteriérového pohledu je Mach 1 patrně jeden z nejhezčích modelů posledních let vůbec. Dravost, svalnatost i moderní prvky, toho všeho má na rozdávání. A jeho design je v našem případě navíc podpořený hodně slušivým oranžovým lakem, který ví, jak napoutat oči chodců i řidičů kolem. Viděl jsem Mach 1 i v šedé a modré barvě, ale ani jedna z nich dle mého názoru na nepřehlédnutelnou oranžovou nemají. Ale já vím, je to čistě věc vkusu.
Každopádně dominantní exteriérové prvky předku karosérie jsou jasné – krásný karbonový spojler s moc pěkným nárazníkem, výrazná maska s kruhovými otvory v černé chladící mřížce, nízké LED světlomety (mimochodem svítí výborně) a krásně tvarovaná žraločí haubna s větracími průduchy.
Z boku poutají pozornost především zadní nasvalené blatníky (je radost je pozorovat v bočních zrcátkách), ale také tvarově zvýrazněné prahy. Zádi pak samozřejmě kralují typická červená LED světla (ještě, že se jedná o americkou verzi a jsou červená), nízký spojler, vynikající difuzor a dva páry výfuků. Celkově se jedná o skutečně krásný moderně vypadající sportovní vůz, kterému nemám z vnějšího pohledu vůbec co vytknout.
Snad jen úplnou drobnost, která je na hranici exteriéru a interiéru. Jako většina třídvéřových aut, také Mustang Mach 1 samozřejmě trpí tím nedostatkem, že je nutné parkovat tam, kde gigantické dveře otevřete bezpečně ale také tak, abyste mohli pohodlně vystoupit nebo následně nastoupit.
Konečně pěkný interiér s pár mouchami
V interiéru už tolik nadšený nejsem, ale to jste v případě Mustanga asi čekali. Ono z celkového pohledu interiér nevypadá vůbec špatně. Palubka je sportovně macatá a dokonce nese několik pěkných kožených, hliníkových a rádoby karbonových segmentů. Sedačky jsou krásné, stejně jako formát ruční brzdy a navíc ta úžasná „šaltpáka“. Ale pořád tu svítí některé laciné plasty a úplně nejvíce se mi nelíbí ovládací tlačítka a otočné ovladače. Ty tu působí jako pěst na oko.
Ale jinak je v interiéru hodně prostoru jak v oblasti nohou, tak hlavy. Vůz by bavil i nadrozměrné řidiče, kteří by tu nijak netrpěli. A pozor, dostatek místa je i na zadních sedačkách. Sám jsem se svezl vzadu za řidičem a ta jízda byla příjemná, i zadní sedačky jsou velmi pohodlné. Dokonce jsem vzadu vezl i synka na dětské sedačce a jediné, s čím jsem měl trochu problém, bylo to, že jsem před zacvaknutím pásu musel dětskou sedačku trošku vyklonit do strany, abych se dostal přezkou do zámku. Ale jinak by se dozadu vešly v klidu dvě sedačky se dvěma dětmi.
Schránky a odkládací plochy jsou ve voze dimenzované spíše na kratší cesty. Ve dveřích moc místa není, schránka před spolujezdcem také nepatří mezi největší a ani pod pravou rukou na středovém panelu nečekejte žádnou gigantickou skříň. Za to vstupy jsou přesně na místech, kde mají být (USB, 12 V hned dvakrát) a odkládací plocha na telefon v předu středové konzole je také výborná.
Sound systém s 12ti reproduktory hraje velmi dobře a zvuk z nich si užijete tím lépe, že je interiér vozu výborně odhlučněný. Pokud ovšem nebudete hnát motor neustále do otáček, takže vám veškerou hudbu řev motoru překřičí.
Co se týče vnitřního zpětného zrcátka, tak s rozhledem v něm jsem byl spokojený. To už ale nemohu říci o bočních zrcátkách, která mají sice krásný tvar ladící s karoserií Mustanga, ale výhled z nich je poměrně omezený.
Infotainment skvělý i tragický
Když se zaměřme na infotainment vozu, tak jeho zobrazení musím rozdělit na dvě protichůdné kategorie. První z nich je kaplička za volantem, která je založená na velkoformátovém displeji s kvalitní a velmi přehlednou grafikou, která se dobře ovládá pomocí multifunkčních tlačítek na volantu a zobrazuje opravdu zásadní informace k jízdě (otáčky, stav nádrže, rychlost, jízdní režim atd.). Formát zobrazení otáčkoměru se dokonce zajímavě mění podle zvolených jízdních režimů.
Pochválit už ale nemůžu dotykový centrální displej na palubní desce, který působí, jako kdyby byl použitý z podstatně staršího modelu. Nemá pěknou grafiku, ani není moc intuitivní, a tak jsem strávil poměrně dost času, než jsem se v něm pořádně zorientoval. Nicméně třeba parkovací kamera s asistentem je zde zvládnutá překvapivě dobře.
Objemný kufr
Velmi příjemný je v tomto Mustangu objem zavazadlového prostoru. Kufr je sice nízký, zato je široký a dlouhý, takže v souhrnu nabízí sympatických 408 litrů, které dokáží pojmout nejeden batoh, nebo nákupní tašku. A to je další faktor, který hovoří pro denní užitnost tohoto sportovního auta. Kufr se nedá otevřít manuálně, pouze tlačítkem na dálkovém ovladači (klíčku) k vozu.
Kam se hrabe na cenu konkurence
No a co cena, ptáte se. Cenovka nového Mustangu Mach 1 je stále velice příznivá, jak už je u Mustangů zvykem. Zatímco nový vůz vyjde na 1 850 000 korun, pak cena námi testovaného vozu s nájezdem 10 000 km je ještě o 100 000 korun nižší. Pokud bych uvažoval o koupi nepřehlédnutelného sporťáku s naprosto úžasným zvukem a zajímavými jízdními vlastnostmi, rozhodně by byl Mustang Mach 1 prvním vozem, na který bych se zaměřil. A to myslím zcela upřímně. Tohle auto je naprostý fenomén, který vás chytí za srdce. Především několikrát zmíněným zvukem, výkonem motoru a designem. Vše ostatní na ním vlastně ani není důležité.
Velice děkuji společnosti AutoPalace, že jsem si mohl na vlastní kůži Mustang Mach 1 z jejich aktuální nabídky skladových vozů důkladně vyzkoušet. Byl to opravdu velký zážitek.
Testovaný Mustang Mach 1 přehledně:
Motor | zážehový V8, 5038 ccm |
Výkon | 358 kW/480 koní |
Maximální kroutící moment | 590 Nm |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 4,8 s |
Převodovka | manuální |
Karoserie | kupé |
Rozměry | 4 784 mm (délka), 1 916 mm (šířka), 1 381 mm (výška) |
Rozvor | 2 720 mm |
Váha (pohotovostní) | 1 839 kg |
Objem nádrže | 61 litrů |
Objem zavazadlového prostoru | 408 litrů |
Nájezd | 10 000 km |
V provozu od | 7/2022 |
Cena | 1 750 000 Kč |