Jak se během týdenního testování předvedlo SUV od Hyundai, které dokáže oslňovat kolemjdoucí futuristicky laděnou karosérií.
Rozhodli jsme se otestovat velké SUV s poměrně unikátním designem, které začíná být na silnicích stále více vidět. A hned zkraje musím konstatovat, že se ani nedivím, že je o Tucsona takový zájem. Tento vůz je nejen pohledný, ale taký vysoce komplexní, dokáže tak logicky zaujmout skutečně pestrou škálu českých řidičů.
Design, který láká pohledy
Poslední verze Hyundai Tucson přinesla oproti předchozí verzi velmi unikátní design, který někomu může připadat až trochu „kosmický“. Jakoby se designéři Hyundaie rozhodli pro vizuální revoluci SUV, které dříve působilo vysoce konzervativně až trochu tuctově. A musím uznat, že odvedli naprosto fantastickou práci. „Kabát“ nového Tucsona totiž nejen, že je velmi moderní a originální, ale navíc je dobře zapamatovatelný a rozhodně ne laciný na pohled.
Maska tohoto vozu je v jeho originální vizualitě naprosto zásadní. Je velice extravagantní, tvarově pestrá, ale přitom v sobě ukrývá zajímavou organickou uspořádanost. Maska zajímavě propojená se světlomety v jeden celek je na míle vzdálená konkurenčním vozům, což dává Tusconovi unikátní osobitost a posiluje tím jeho snadnou identifikaci mezi ostatními SUVéčky. K tomu tu máme ten zajímavý výrazně otevřený nárazník, díky němuž působí předek dynamicky, a navíc sportovně působící prolisy na víku motoru, které nabízí zajímavou vizibilitu v rámci výhledu z předního okna.
Originální boční prolisy
Boky Tucsona s modernou předku skvěle korespondují. Lemy blatníků jsou zajímavě na pomezí mezi hranatými a oblými tvary a na dveřích je nepřehlédnutelná soustava prolisů, díky kterým vůz vypadá nejen futuristicky, ale také nasvaleně až atleticky. I tento prvek dramaticky odlišuje Tucsona od konkurenčních SUVéček. Velmi elegantní je spodní linie rámů oken, ale také optické rozšíření prahů. Co je na bocích nepřehlédnutelné, to je chromová lišta, která protíná boční zrcátka a táhne se nad okny, za kterými končí v podobě jakéhosi křídla.
Disky kol s dvojitou barevností vypadají skvěle a pochválit musím také formát kol. 19ky pasují k vozu optimálně nejen na pohled, ale také ve smyslu kompatibility s podvozkem.
Agresivní záď
Když se podíváme na záď posledního modelu Tucsona, je třeba konstatovat, že je to další příjemná designová kreace. Světelnou linií propojené páry světel vypadají jako zuby dravého tvora, spojler nad pátými dveřmi je decentní a velmi zajímavě působí prémiově tvarovaný nárazník s difuzorem. Oceňuji také netradiční tvar dvojité koncovky výfuku.
Na tenhle vůz je radost se dívat a objevovat na něm další a další designérské výstřelky, které spolu ve finále opticky výborně spolupracují v jeden neobvyklý a neokoukaný celek. Ale co interiér? Je možné o něm hovořit se stejným nadšením? Pojďme si ho prohlédnout.
Sedačky sportovní i komfortní zároveň
Jakmile se přiblížím k vozu, vyklápí se automaticky boční zrcátka, zmačknu tlačítko na klice a bezklíčově otevírám dveře vozu. Usedám do moc pěkné macaté sedačky se sportovními tvary, která je kožená (v sedací a opěrkové partii perforovaná) a nabízí uživatelsky velmi přívětivé elektronické polohování. Sedačka je pohodlná, a to i na dlouhých trasách, jak jsem si v průběhu testování Hyundai Tucson ověřil. Na boku sedačky spolujezdce nacházím tlačítka, pomocí nichž mohu sedačku posouvat vpřed i vzad, což je vysoce praktická vychytávka, se kterou už jsem se v několika testovaných vozech setkal, ale která zase ještě není až tak obvyklá.
Oblouková palubka a pohledný volant
Palubní deska má neobvyklou obloukovou horní linii, která dává na středu vyniknout vystouplému segmentu s centrálním displejem infotainmentu. Trochu lacině vyhlížející plasty na palubní desce jsou doplněné tmavou látkovinou a dvojicí dlouhých oblých stříbrných lišt, které nevypadají vůbec špatně. Pod centrálním displejem je usazená paleta dotykových ovládacích prvků, které mají rozumnou ergonomii a jsou rozdělené na dva sektory – ovládání sound systému (který hraje mimochodem velmi dobře) a ovládání klimatizace. Ovladače mají příjemnou a také rychlou odezvu.
Zajímavý je volant Tucsona. Má středně velký formát, silnější věnec, je potažený na dotek příjemnou kůží a celkově poskytuje velmi dobré ovládání vozu. Originální je skladbou čtyř ramen, díky kterým působí skutečně nezaměnitelně. Stříbrná lišta moc pěkně prostupuje částí multifunkčních tlačítek. Multifunkční tlačítka na volantu jsou solidně přehledná, ale ne úplně intuitivní. Jejich odezva je ovšem přesná a rychlá, a to je zásadní.
Neobvyklý řadič převodovky
Řadič převodovky je pro mě nečekaným překvapením. Nejedná se totiž o klasickou hlavici (páku), ale Tucson vsází na řešení v podobě tlačítek. Tlačítka usazená na středové konzoli jsou samozřejmě čtyři – tedy couvání, parkování, neutrál a dopředu. A pracuje se s nimi až nečekaně dobře. Mají rychlou odezvu, jsou rukou dobře dosažitelná a zvyká se na ně opravdu rychle. Tenhle model řazení mi nakonec v průběhu testování Hyundai Tucson báječně vyhovoval a jsem zvědavý, u kterých vozů se s ním v budoucnu ještě setkám. Jinak převodovka je zde logicky automatická, konkrétně 6stupňová, a přesto, že jde trochu moc do otáček, je přesná, nekope a z celkového pohledu z ní mám velmi dobrý dojem.
Na středové konzoli je také umístěný volič jízdních režimů, který mi nabízí režimy Drive, Terrain, Sport, Eco a Snow. Pohybuji se mezi nimi pomocí přepínací páčky a tlačítka. Volič je výborně dostupný v průběhu jízdy, což musím ocenit. Před tímto ovladačem mám k dispozici klíčové ovladače, jako je řízený sjezd, vyhřívání volantu, sedaček, ale také možnost zapnout couvací kameru s 3D asistentem, který nabízí velmi kvalitní zobrazení.
Fantastická dávka prostoru
Odkládacích ploch je v Tucsonovi doslova přehršel co do počtu, ale mám trochu problém najít takové místo, do kterého bych usadil velkou 1,5litrovou láhev, což je škoda. Skutečně objemná je pouze schránka v područce na středové konzoli, ostatní jsou spíše menšího formátu.
Pokud jde o celkový prostor v přední části interiéru Tucson, jsem s ním velmi spokojený. Necítím se tu nijak stísněně, ba přímo naopak. A ještě více se mi líbí prostor kolem zadních sedaček. Když si sednu za řidičovo sedadlo v rámci svého nastavení (měřím 184 cm), zbývá mi vzadu před koleny krásných 11 cm a nad hlavou mám prostoru také dost. Zadní sedačky jsou vysoce pohodlné, nabízí možnost upravit náklon opěradel, takže shrnuto podtrženo, tohle SUV je na dlouhé cesty na výlety a dovolené jako dělané. Nechybí připojení USB, aby mohli pasažéři vzadu dobíjet své mobily, a mimochodem USBéčka jsou v přední části nad středovou konzolí hned dvě – spolu s 12V vstupem a pochopitelně bezdrátovým dobíjením mobilu.
Dva displeje s výbornou grafikou
Když se v krátkosti zaměříme na infotainment Tucsona, tak ten je založený na dvou velkých displejích podobného formátu s kvalitní čistou a přehlednou grafikou (palubka a kaplička za volantem). Displej v kapličce pracuje na základě multifunkčních tlačítek volantu a jeho velký benefit je kvalitní zobrazení záběru za vozem na straně (de facto eliminace mrtvých úhlů), kam se rozhodnu zatáčet nebo jen vůz vychýlit například v případě předjíždění. Za tohle dávám palec vysoko nahoru. Centrální displej na palubce je dotykový, přináší kvalitní navigaci a již zmíněného vynikajícího parkovacího asistenta. Oba displeje pracují s rychlou odezvou a jejich systém je vysoce přehledný.
Jízdní asistenti jsou na vysoké úrovni a hlídač pruhů je dokonce natolik aktivní, že mě sám velmi efektivně vrací od krajnice nebo středového pruhu silnice v momentu, kdy vyhodnotí, že nejedu dostatečně bezpečně.
Velmi přívětivý zavazadelník
Vychválili jsme prostor v interiéru Tucsona, který je skutečně vynikající. Ale co zavazadelník? Odpovídá objemovým kvalitám interiéru? S potěšením musím konstatovat, že rozhodně ano. Náš testovaný Tucson nabízí příjemných 616 litrů pro nejrůznější zavazadla, což ocení i typický český chatař nebo chalupář, případně rodina se dvěma dětmi. Jen je škoda, že zavazadla nelze v „kufru“ jakkoli fixovat. Nicméně alespoň tu máme páčky pro sklopení zadních sedaček a také 12voltovou zásuvku.
Agilní hybrid s příjemným zrychlením
Ale už je na čase se s vozem projet, co říkáte? Začněme jeho motorizací, kterou tu máme k dispozici. Tento model pohání hybridní benzínový čtyřválec s objemem 1,6 litru TGDi (tedy přeplňovaný), který spolupracuje s elektrobaterií v rámci konceptu klasického hybridu. Celkový výkon motorizace přináší 169 kW, respektive 230 koní a maximální točivý moment je zde 350 Nm při 1 500 až 4 500 otáčkách za minutu.
Jízda v tomto Tucsonovi je příjemně živá, motor má solidní agilitu, a dokonce máte při sešlápnutí plynového pedálu ve sportovním režimu pocit, že je zrychlení vyšší než námi naměřených 8,2 vteřiny z 0 na 100 km/h. Každopádně je dostatečné pro bezpečné předjíždění, ale třeba i pro zábavnou dynamičtější jízdu po točitých lesních komunikacích, které často ke svižnější jízdě lákají.
Přesné řízení a vyšší hmotnost
Řízení je v Tucsonovi sympaticky přesné, volant je lehce tužší, ale také dostatečně citlivý. Brzdy jsou ideálně koncipované na těžší formát vozidla (toto SUV má pohotovostní hmotnost 1 700 kg) a zvládají i prudké brždění ve vyšších rychlostech naprosto bravurně. Akcelerace po sešlápnutí plynu je dramaticky odlišná podle právě nastaveného jízdního režimu. A zatímco ve sportovním módu detekuji pouze drobnou turbo díru, v ostatních režimech má tendenci se motor nejprve lehce nadechnout, než začne vůz skutečně akcelerovat. Není to nic nepříjemného a tato skutečnost plně odpovídala mému očekávání.
Komfortní tužší podvozek
Navzdory tomu, že má náš Tucson náhon pouze na přední nápravě, nemá v ostřejších zatáčkách při vyšších rychlostech tendenci svou zadní partií ujíždět. Dokonce jsem měl často pocit, jako by zde byl pohon všech čtyř kol. Vůz dobře drží stopu a je na silnici velmi stabilní.
Podvozek je krásně tuhý, přináší řidiči odezvu od vozovky, ale přitom je komfortní a je radost s ním brázdit i rozbitější české okresky. Svou kvalitní práci v tomto ohledu odvádějí i 19palcová kola, jejich formát bych určitě nezvyšoval. Jejich vizuální i komfortní kompatibilita je s tímto vozem naprosto ideální.
Horší odhlučnění, ale velmi dobrá spotřeba
Zvuková lehce ostřejší „benzíňáková“ kulisa motoru spolu s výfukovou soustavou mi tu vyhovuje, jen je třeba počítat s tím, že při vyšších rychlostech vám nemusí být docela příjemná. Interiér není nijak zázračně odhlučněný, a tak si na dálnici užijete i trochu hluku aerodynamického.
Pokud jde o spotřebu, tak s tou jsme se v kombinaci dostali v průběhu testování nejníže na 5,8 litru na 100 km. Nicméně běžně jsme se pohybovali na hladině 6,5 litru. A to není vůbec špatné, když přihlédneme k vyšší váze auta. Spotřebu zde hodnotím rozhodně kladně.
A na kolik vlastně model Hyundai Tucson 1,6 TGDi HEV Style Premium (druhá nejlepší výbava po N-line, která je k dispozici) vyjde? Zatímco cena nejlevnějšího hybridu s výkonem 110 kW začíná již na 580 000 korunách, náš testovaný model stojí 997 000 korun, tzn. stále jsme pod milionem. Přivítal bych, kdyby cenovka tohoto SUV byla ještě o 150 000 korun nižší, pak bych o koupi tohoto Tucsona sám reálně uvažoval.
Je to krásné futuristické SUV s výborným řízením, ještě lepším podvozkem i dostatečnou jízdní dynamikou. Ale především – s velkou dávkou prostoru v interiéru i v zavazadelníku. Je to komplexní parťák, který se zavděčí velmi široké škále svých potenciálních zájemců.
Pohon: | hybridní benzínový čtyřválec 1,6 TGDi |
Maximální výkon: | 169 kW / 230 koní |
Maximálním točivý moment: | 350 Nm (1 500 – 4 500 ot./min.) |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 8 sekund |
Pohon: | přední kola |
Převodovka: | automatická 6stupňová |
Naměřená spotřeba (kombinovaná): | 6,6 litru (nejnižší naměřená 5,8 litru) |
Pohotovostní hmotnost: | 1 690 kg |
Nejvyšší rychlost: | 193 km/h |
Objem zavazadelníku: | 616 litrů (největší objem mezi modely Tucson) |
Rok výroby: | 2022 |
Cena tohoto vozu: | 997 890 Kč (nejlevnější verze hybridu 110 kW stojí 580 000 Kč) |