Málokdy se setkávám v rámci svých testů s vozy, kterým nedokáži najít žádné nedostatky. Maserati GT Modena je ten ojedinělý případ. Samozřejmě s jedinou výjimkou.
Ještě donedávna jsem měl, co se auta týče, jediný a dlouho trvající sen. Vlastnit Porsche Turbo S. Ovšem nyní, po testování Maserati GT, už jsou ty sny dva. A kdyby nastal moment, že bych se mezi těmito dvěma úžasnými kousky měl rozhodovat, nebylo by to nic snadného. Maserati totiž notně překonalo moje původní očekávání, a to se ani nejedná o nejsilnější verzi Trofeo. Ta za mě není ani potřeba, protože už to, co jsem na našich silnicích za těch 7 dnů zažil, shrnu jednou větou: „Totální nadšení z jízdy! Brutální výkon, zvuk i luxus v nepřehlédnutelném balení.“ Podotýkám, že jsem s autem jezdil opravdu všude. Na nákup do Lidlu i do práce.
Hned 3 modelové varianty
Ale abych vám modelovými řadami Maserati Granturismo nezamotal hlavu, tak si je jen v rychlosti rozklíčujeme. Tento vůz je aktuálně k mání hned ve třech variantách. Jednak je tu nejnovější Folgore, které je plně elektrické a disponuje výkonem 761 koní a krouticím momentem 1 350 Nm. Tento vůz dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za úžasných 2,7 vteřiny.
Další verzí je již zmíněné Trofeo s výkonem 550 koní, krouticím momentem 650 Nm a zrychlením 3,5 sekundy. Třetí a nejslabší verzí je Modena, kterou jsem pro vás získal na test. Maserati Granturismo Modena má výkon 490 koní, krouticí moment 600 Nm a její zrychlení je 3,9 vteřiny z 0 na 100 km/h. Co se týče zrychlení, samozřejmě jste si povšimli, že Modenu od silnějšího Trofea od sebe nedělí ani půl vteřiny. Pro opravdové znalce a věrné fanoušky vozů Maserati to může být rozdíl značný, nicméně já bych se právě s Modenou v klidu spokojil.
Geniální šestiválec Nettuno
Toto GT je osazené třílitrovým zážehovým šestiválcovým motorem Nettuno biturbo, který má naprosto úžasný zvuk a hodně pěkný živý projev již od nízkých otáček. Zajímavostí na tomto motoru je jeho speciální spalovací předkomora s dvojitou svíčkou, jež pomáhá optimalizaci výkonu, točivého momentu a také spotřeby. Akcelerace po sešlápnutí plynového pedálu je okamžitá bez sebemenší turbodíry a spolu se zvukem motoru je každé zrychlení především ve sportovním režimu velmi příjemný zážitek.
K tomu chválím vysoce přesné a celkově citlivé řízení, díky němuž je ovladatelnost vozu skutečně skvostná. A to i navzdory vyšší váze vozu (1,8 tuny), která mě za jízdy vůbec neobtěžovala ani v zatáčkách, v nichž auto výborně sedí i v rámci vyšších rychlostí. Hodně tomu napomáhá řešení pohonu, které tu je v podobě čtyřkolky, ovšem s tím, že tohle Maserati má preferenci na zadních kolech a 4×4 samo aktivuje podle momentální potřeby.
Precizní jízdní režimy a brzdy jako ze snu
Brzdy jsou hodně ostré, nastupují okamžitě a právě díky nim mám i v průběhu dynamické jízdy velmi bezpečný pocit. Automatická převodovka s označením ZF je osmistupňová a pracuje naprosto čistě, velmi přesně a ideálně vůči zvoleným jízdním režimům. Ty jsou k dispozici tři, a to v podání Komfort, GT a Sport. Mezi režimy jsou výrazné rozdíly, kdy v Komfortu vnímám přívětivé nastavení podvozku, který sice nežehlí nerovnosti vozovky úplně dokonale, ale je to režim, v němž je jízda na denní bázi dostatečně příjemná.
Naopak v režimu Sport podvozek výrazně sportovně ztvrdne a také adekvátně tomu ztuhne řízení. Přesně takhle si v GTéčku představuji ideální rozklíčování jízdních režimů. Vůz nabízí relativní jízdní komfort, ale také ryze sportovní tvrdost v případě, že si ji chci dopřát. A ten zvuk ve sportovním režimu, kdy se otevřou klapky výfuků? To je hodně pěkné burácení, které je občas navíc doplněné zapráskáním. Každopádně ještě je tu k dispozici režim GT, jenž mi na běžnou jízdu vyhovoval nejvíce a který je přesně na pomezí Komfortu a Sportu. Upřímně si myslím, že většina majitelů Maserati preferuje právě tento jízdní mód.
Nebezpečné rozměry a fígl na brzdné prahy
V průběhu jízd jsem přivítal vynikající dostupnost všech ovládacích prvků vozu, ale také výbornou spolehlivost jízdních asistentů. Především pak vizualitu a také variabilitu parkovacího asistenta, který je u takto dlouhého auta prostě nezbytný. Navzdory tomu, jak dobrý je výhled z okének včetně zadního, je třeba navnímat formát vozu, a to především toho extrémně dlouhého předku. Tam, kde si myslíte z pohledu za volantem, že předek končí, tak právě tam zbývá ještě dalších 30 cm. To znamená, že je třeba být vysoce opatrný i při parkování předkem ke zdi či jinému vozu.
A pak tu nastupuje ještě jeden problém na vysloveně denní bázi. A to ten, že je vůz hodně nízký a především na brzdných prazích hrozí, že si poškodíte přední spojler. Na to má ovšem Maserati GT jednu šikovnou vychytávku. Prostě zmáčknete tlačítko na displeji a během pár vteřin se podvozek zvedne, a to konkrétně o 4 milimetry. Po přejetí překážky ho buď vrátíte zpátky na nízkou hadinu, anebo se prostě rozjedete a vůz ho po překonání čtyřicetikilometrové rychlosti sníží sám. Úpravu výšky podvozku je pak možné registrovat i v průběhu jízdy, kdy vozidlo samo vyhodnocuje, kde je pro něj vhodné se například při vysokých rychlostech více přilepit k silnici, nebo naopak.
Spotřeba od 15 litrů strmě nahoru
Vůz má k dispozici palivovou nádrž s objemem 64 litrů, což je moc dobře. Maserati Granturismo Modena totiž spotřebou začíná, jak jsem naměřil, na 15,5 litrech na 100 km, a to v momentu, kdy jsem měl velmi lehkou nohu na plynu. Jakmile jsem jel ostřeji, a tedy i zábavněji, během chvíle jsem překonal spotřebu 20 litrů. I nejnižší hodnota je svým způsobem vysoká, ale u takovéhoto auta mě to ani trochu nemrzí. Je to spolu s vysokou pořizovací cenou prostě daň za sportovní charakter, vynikající jízdní vlastnosti, geniální zvukovou kulisu a celkově za tu radost, kterou tohle luxusní GT dokáže svému řidiči udělit. A nejde jen o jízdní dojmy. Tohle je totiž nádherný, velký a nepřehlédnutelný vůz, jejž si také v rychlosti dobře prohlédneme.
Absolutně nepřehlédnutelný předek
Z vnějšího pohledu má Maserati GT přímo impozantní rozměry. Na délku měří bez mála pět metrů, na šířku přes dva metry, ale jeho nízká výška (1,35 metru) mu uděluje ten správný sportovní šmrnc. Předek je úžasně dlouhý a také na sobě nese víko motoru, které je doslova ohromné. A moc mu sluší ty dva výrazné prolisy vpředu zakončené větracími průduchy směrem k motoru.
Celý předek je nádherně široký, rozkročený a působí nadmíru dominantně. Líbí se mi, že Maserati neustupuje od oválného tvaru gigantické a dosti otevřené mřížky chladiče, na které sedí ten velký znak Maserati v podobě Neptunových vidlí. A co je ještě na předku extrémně pohledově zajímavé, je otevřený prostor na pozici nárazníku, v němž sedí úhledný černý spojler s postranními větracími mřížkami. Je evidentní, že jak k motoru, tak k brzdám se dostane vzduchu na chlazení přebohatě.
Kola i záď prostě dokonalé
Z bočního pohledu dělají obrovskou parádu oblé tvary karosérie, které v zásadě zvýrazňují partie blatníků i samotných kol. A mimochodem kola samotná tu byla zvolena nadmíru dobře. Pirelli P Zero sedí na vozovce úžasně, a to i díky svému formátu. Vpředu dvacetipalcové a vzadu dokonce jednadvacetipalcové nízkoprofilové balóny jsou navíc krásně doplněné černými hodně otevřenými disky, které dávají na odiv jak veliké brdové kotouče, tak krásné modré brzdiče v oficiální barvě Maserati. Koly se mi automobilka vysloveně trefila do vkusu a troufám si tvrdit, že zdaleka ne jen mně. Ale oceňuji také to, jak z boku vypadá GT vyváženě. Nejen, že je předek výrazně dlouhý, ale také záď je pohledně protažená, což samozřejmě signalizuje i pro GTčka typický velmi solidní zavazadlový prostor. A i to je předurčuje pro dlouhé cesty, na nichž si řidič dokáže vychutnat jejich jízdní vlastnosti.
Nemohu si odpustit také krátký komentář k zádi, která je tady opět skvostná. Ta její šířka, kterou navíc umocňuje zúžení horní části směrem ke kabině, na to je radost se dívat. K tomu decentní podoba světlometů a masivní nárazník, který ze spodu ukazuje funkční difuzor a dva páry koncovek výfuků, to je skutečná nádhera. A velmi dobře zvolený je mimochodem na voze i lak, jenž se v překladu nazývá „duhově šedá“ a podle světelných podmínek lehce mění odstíny. Velmi dobře zvýrazňuje exteriérové rysy našeho GT, a navíc na rozdíl od pastelových barev docela solidně maskuje špínu na karosérii.
Vysoce luxusní interiér
Pokud očekáváte, že tohle Maserati je krásné pouze zvenku a jeho interiér bude puristicky sportovní, například po vzoru Porsche, jste na velkém omylu. Právě luxusní interiéry jsou totiž z mého pohledu naprostou doménou Maserati, a to samozřejmě i v případě jeho GT modelů. A tak mě v našem GT po jeho zapůjčení přivítala v kabině skvadra prémiových materiálů v podobě kvalitní kůže, karbonu a hliníku, a to velmi vkusně designovaných v rámci italské nonšalance. Každá partie interiéru je výborně dotažená, a to včetně zadních sedadel, na které jsem zkusil usednout poté, co mi po sklopení přední sedačka automaticky poodjela a udělala mi pro nástup místo.
Práce z dětskou sedačkou hodně náročná
Zadní sedačky jsou celokožené, mají excelentní prošívání a celkově krásnou podobu. K tomu jsou komfortní a nabízejí posez maximálně pro dva pasažéry, mezi nimiž prostupuje k sedačkám středový panel nesoucí na sobě výduch klimatizace, držáčky na nápoje a hned dvě přípojky pro nabíjení telefonů. Pasažéři však nesmí být vyšší než 185 cm, protože jinak budou natlačení koleny na přední sedadla a hlavou na stropnici.
Dozadu je možné usadit i dvě dětské sedačky, ale je celkem náročné najít mezi opěradly a sedáky fixační ISOfix oka, a ještě náročnější je pak dítě v sedačce připoutat bezpečnostním pásem, protože mezi sedačkou a středovým panelem je jen pár centimetrů místa, takže trefit se koncem pásu do zámku je téměř nadlidský úkol.
Monstrózní dveře s výjimečným otevíráním
Dveře vozu vypadají naprosto skvěle, klasicky jim chybí rámy oken, ale při jejich otvírání je vždycky třeba vzít v potaz ten jejich gigantický formát, a tím pádem parkovat bokem dostatečně daleko od jakýchkoli překážek. A to může být v podzemních garážích či parkovacích plochách u nákupních center celkem problém. Dveře se zajímavě otevírají jak zvenčí, tak zevnitř.
Zvenku se otevírají tak, že stačí strčit ruku pod kliku dveří a dveře se samy odemknou. Pro zamčení stačí dotyk na drobné žebrování pod klikou. Naopak k otevírání zevnitř slouží kulaté tlačítko, ale v případě nouze lze použít i o něco níže posazené manuální otevírání, což je chytré. Pokud by selhala elektronika dveří, stále máte možnost se z vozu například v případě nehody dostat.
Sedadla přesně podle mých představ
Přední sedadla mají krásný sportovní tvar s integrovaným záhlavníkem a hodně dobře řešeným dofukovatelným bočním vedením, které mě v zatáčkách drží jako přibitého. Sedadla jsou samozřejmě vyhřívaná a umožňují kompletní elektronické polohování. Navzdory své ryze sportovní podobě jsou ovšem vysoce pohodlná, a to je další plus ve smyslu ujetých tratí na dlouhé vzdálenosti.
Jinak ta ohromná přístrojová deska včetně volantu a celkového infotainmentu, to je skutečná pastva pro oko. V hlavní roli tu figuruje kvalitní kůže. Ta je spolu s karbonovými doplňky skoro všude, kam se podíváte. Každý detail je precizně zpracovaný i usazený, ovládací prvky jsou výborně dostupné a mají velmi rychlou odezvu. Odkládací plochy nejsou objemově nijak ohromné, ba spíše naopak, ale jsou chytře koncipované a některé nabízejí zajímavou variabilitu. Jako například držák nápojů na středovém panelu, kde si můžete instalací či vyjmutím středového prvku vybírat, zda do něj chcete usadit menší, nebo naopak větší formát láhve či kelímku.
Špičkový volant s extra ovládacími prvky
Další paletu zajímavých prvků pak nacházím na volantu. Ten je sám o sobě hodně pohledný, je samozřejmě potažený příjemnou kůží, jeho průměr je středně velký a věnec je spíše tvrdší, což mi ke sportovně dimenzovanému vozu rozhodně pasuje. Stejně tak jako jeho vysoká hliníková stabilní řadicí pádla, která mě mimořádně potěšila nejen formátem, ale i svojí rychlou reakcí. Zajímavou kapitolou jsou tu ovšem multifunkční tlačítka, jejichž ikony se zobrazí až po nastartování motoru. Jinak jsou prostě jen černá.
Ten, kdo si do Maserati sedne poprvé, však mezi nimi postrádá ovládání hlasitosti sound systému. Nebojte, ten ovladač na volantu nechybí, jen je umístěný na jeho zadní části. A ve finále se s ním pracuje velmi dobře a rychle. Ovšem na volantu jsou ještě dva další důležité ovládací prvky. Pod jeho levým ramenem je to startovací tlačítko a pod pravým volič jízdních režimů spolu s tlačítkem, jímž si okamžitě můžete změnit tvrdost tlumičů. Volant je prostě komplexně dokonalý a je vám patrně jasné, že je také vysoce citlivý tak, jak se na sportovní auto patří. Jediné, na co je třeba si zvyknout, je, že páčka na ovládání blinkrů je utopená poměrně hluboko za řadicími pádly, ale to mě trápilo v rámci testování snad pouze první den.
Tlačítkový řadič a soustava čtyř displejů
Atypický je v rámci přístrojové desky řadič automatické převodovky. Není založený ani na páčce, ani na otočném prvku, ale je tlačítkový. A daná čtyři tlačítka sedí mezi dvěma displeji infotainmentu na přístrojové desce. U mnoha aut jsem se s tím nesetkal, ale tohle řešení mi ve finále velmi vyhovuje.
Co se týče samotného infotainmentu, ten je v Maserati GT rozdělený hned do čtyř přehledných displejů s vynikající čistou grafikou a konečně také rychlostí, kterou obecně u většiny testovaných vozů postrádám. Kromě klasických dvou displejů v podobě centrálního na palubní desce a dalšího v kapličce za volantem je k dispozici ještě malý zobrazovací kulatý displej, jenž nezobrazuje jen hodiny v rámci podoby, kterou si sami zvolíte, ale jsou to de facto chytré hodinky, které mohu zobrazovat třeba přetížení, kompas či další požadované funkcionality.
No a pak je tu ještě poslední, ovšem naprosto zásadní displej pod tlačítky řadiče převodovky, který sedí v rámci jednotného komponentu spolu s výše posazeným hlavním displejem. Na něm je možné ovládat vše, co se týká, abych tak řekl, teplot – tedy klimatizaci, vyhřívání oken, vyhřívání sedaček a volantu. Navíc ale umožňuje vypínat Start Stop, úpravu ambientního osvětlení nebo zvýšit podvozek v případě potřeby. A co mě pobavilo, na displeji je také dotykové tlačítko pro otvírání kastlíku před spolujezdcem. Celkově by si infotainment v Maserati zasloužil vychválit až do nebe. A stejně nadšeně se dá hovořit o špičkovém sound systému Sonus Faber, který hraje naprosto dokonale a díky kvalitnímu odhlučnění je jeho poslech skutečný zážitek.
Se zavazadly není problém, ale cenovka nepotěší
A protože tu máme GT, tak se mu hned mrkneme i do kufru. Když otevřeme víko kufru, které se zvedá na pěkně tvarovaných obloukových konzolích, máme před sebou prostor s objemem 310 litrů, jenž je hodně hluboký i přívětivě široký, jen jeho výška a nakládací hrana nejsou až tak uživatelsky úžasné. Ale tím se Maserati GT ve srovnání se svými konkurenty nijak nevymyká. Hlavně, že je kufr dostatečně objemný a nebrání naložení soustavy kufříků a cestovních tašek třeba na týdenní dovolenou po Evropě, kterou bych si s tímto autem tedy já osobně moc rád užil.
Tohle Maserati Granturismo Modena stojí 5 480 000 korun. Je to spousta peněz, které bych ale při jeho zakoupení pokládal za velmi rozumně vynaložené. Vůz má tak velikou spoustu kvalit, že se mi tomu ani nechtělo v průběhu jeho testování věřit. A přitom žádná zásadní negativa. Když budu velký puntičkář, maximálně mě občas pozlobilo, když mi auto špatně detekovalo povolenou rychlost na daném úseku silnice. A to se mi párkrát skutečně stalo. Ale jinak je to z vnějšího i interiérového pohledu čistá designová radost a z jízdního nebo řekněme uživatelského ještě větší. Skláním se před konstruktéry Maserati, kteří dokázali přinést tento prakticky dokonalý vůz, jejž po čtyřech testovacích dnech vracím se slzou na oku. Asi na něj začnu poctivě šetřit.
Maserati Granturismo Modena
Motor: | benzínový 6válec Nettuno biturbo, 3 000 ccm |
Výkon: | 360 kW / 490 koní |
Maximální krouticí moment: | 600 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 3,9 s |
Maximální rychlost: | 299 km/h |
Převodovka: | automatická ZF 8stupňová |
Rozměry: | 4 966 mm (d) x 2 113 mm (š) x 1 353 mm (v) |
Rozvor: | 2 929 mm |
Hmotnost pohotovostní: | 1 795 kg |
Objem palivové nádrže: | 64 l |
Objem zavazadlového prostoru: | 310 l |
Pohon: | 4×4 s preferencí zadního náhonu |
Spotřeba kombinovaná: | oficiální 14,3 l/100 km a reálná 15,4 l |
Barva vozu: | Grigio Cangiante – Duhově šedá |
Cena: | 5 480 000 Kč |