První test dlouho očekávané novinky od MG přinášíme premiérově i z dámského úhlu pohledu. Klářiny postřehy přitom potvrzují, že MG3 je nebývale zajímavé auto.
Dlouho očekávaná novinka v kategorii malých a kompaktních vozů konečně dorazila i na české silnice a není asi divu, že se o její test strhnul z novinářských kruhů nebývalý zájem. Sofistikovaný pohon a velmi přijatelná cenovka (na rok 2024 a na nové auto) dávaly tušit, že nové MG3+ Hybrid patřičně rozvíří tak trochu stojaté vody ve svém segmentu. Byl jsem tedy velmi rád, když mi přišlo potvrzení týdenní zápůjčky ze strany dovozce a mohl jsem začít objevovat, v čem je vlastně MG3 natolik výjimečné. A podělit se o to i s vámi. Na internetu jsme totiž četli, že jde o největšího konkurenta Škodovky a že se k ní lidé nechtějí vracet.
Testy na AutoŽivě.cz z mužského i ženského úhlu pohledu
To už jsem navíc věděl, že tento test pojmu poněkud netradičně. A zkusím současně vytvořit jakousi tradici, kdy vám budeme schopni v AutoŽivě.cz nabídnout jak mužský pohled prostřednictvím mého kolegy Jirky Louthana, takto našeho dvorního „testera“, tak i pohled ženskýma očima. Moje kamarádka Klára pak dle svých slov nad nabídkou podílet se na testování neváhala ani vteřinu. Bylo rozhodnuto. A když se jako první auto pro nový způsob testování nabídlo malé MG3, v duchu jsem zajásal.
Nejmenší model ze stáje čínského koncernu SAIC, pod který značka MG patří, totiž zvláštním způsobem kombinuje oba světy a oba rozdílné pohledy na auta současně. A to jak ryze mužský, založený na technických parametrech, číselných hodnotách výkonu a vůbec celkovém technickém řešení vozu, tak i ženskou optiku, která více akcentuje uživatelskou příjemnost, snadnost obsluhy či například estetické řešení detailů. Kterých si my muži často ani nevšimneme. Bylo tedy nadmíru zajímavé poslouchat Klářiny komentáře a poznámky, stejně jako neustálé srovnání s jejím stávajícím vozem. Vezměme to ale popořádku.
Nečekaně sofistikovaný pohon v malém kompaktu
Malé MG3+ Hybrid (délka 4 113 mm) je zajímavé totiž především svým pohonem. A hned z několika důvodů je benzinový/elektrický hybridní systém použitý v MG3 (zejména ve srovnání s jeho „hybridními“ konkurenty Renaultem Clio a Toyotou Yaris) zcela unikátní. Klíčovým detailem, který odlišuje MG3 od ostatních, je způsob, jakým využívá svůj elektromotor. Jeho konkurenti používají tento elektromotor především jako asistenta zážehového motoru, zatímco u MG3 je to hlavní bod celé pohonné jednotky.
Třístupňová převodovka s posledními třemi stupni
Což takto napsáno může vypadat téměř „elektromobilně“, jenže realita je u MG3 výrazně zajímavější. V praxi se to projevuje tak, že se rozjíždíte na baterii (a tedy velmi tiše a velmi svižně, elektromotor má 100 koní) a zhruba do 80 km/h o spalovacím motoru v podstatě nevíte, krom občasného připojení k dobití baterie. Ve vyšších rychlostech nebo v případě potřeby náhlé akcelerace či nízkého stavu dobití se pak zážehový čtyřválec ohlásí naplno a začne využívat třístupňový automat. Který je ovšem zpřevodován zhruba jako poslední tři rychlosti například v šestistupňové převodovce.
A když je potřeba vyšší výkon, jeho 1,5litrový zážehový čtyřválec může posílat svůj výkon přímo na přední kola v kombinaci s elektromotorem prostřednictvím třístupňové automatické převodovky.
Jinými slovy, městský provoz téměř výhradně na elektřinu, dálnice na spalovací motor a někde „mezi tím“ je hybrid. Nás oba s Klárou během testu překvapilo, s jakou samozřejmostí a nenuceností auto mezi všemi třemi způsoby pohonu přepíná. Ano, místy možná zaregistrujete malé zpoždění, nicméně na danou kategorii vozu zcela akceptovatelné. Sedíte v mini do půl milionu korun, není to Lexus za dva miliony. Na druhou stranu plný zátah, kdy přijde ke slovu všech 195 (!!!) koní, je opravdu působivý.
Jakmile sešlápnete plyn na podlahu, objevíte skrytou tvář MG3
Klára se na dálnici trochu osmělila a při předjíždění několika vozů šlápla malému MG vysloveně na krk. To, co následovalo, v tak malém autě nečekáte. Pokud vám tedy v garáži neparkuje Yaris GR nebo „oldschoolové“ Clio V6. Hybridně-spalovací mini bez zaváhání vyrazilo vpřed a slibovaným 8 sekundám zrychlení na 100 km/h bychom rozhodně věřili. Možná ještě příjemnější je však pružné zrychlení, typicky od 80 na 120–130 km/h. V něm je nejmenší člen rodiny MG opravdu velmi silný v kramflecích (opět, na svoji velikost a cenovku).
„Malé MG se mi řídilo příjemně, auto se chová nezáludně a leccos vám myslím i promine. První kilometry byly vyloženě seznamovací, pochopitelně i s ohledem na nezvyklý druh pohonu, ale zhruba za půl hodiny jsem byla v kabině hybridního mini auta jako doma. Malý panel přímo před volantem mi vyhovoval grafikou i zobrazovanými údaji, ocenila jsem hladké spárování s mým iPhonem a myslím velmi solidní zvuk audiosoustavy.“
Na dálnici se (třeba oproti elektromobilům) navíc ukáže i druhá stránka sofistikovaného pohonu. Ani při opravdu svižné jízdě se spotřeba nedostává do nijak extrémních výšin, nám zatím ukazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 5,5 litru / 100 km. Na 195 koní? To mi opravdu nepřijde špatné. Navíc je díky dobře nastavenému podvozku máte neustále pod kontrolou, malé MG3 se totiž na silnici chová naprosto příkladně. S přesným vedením v zatáčkách se pojí pohodlné nastavení tlumičů a schopnost filtrovat občasné krátery českých silnic.
Interiér se (někdy) nese ve znamení úspor
Interiér malé „trojky“ zřejmě nebude tím hlavním důvodem, proč zvolíte MG před konkurencí, na druhou stranu se ale vcelku nemá za co stydět. Zatímco na místech, kterých se často dotýkáte, jsou místy měkčené materiály, jinde je spousta tvrdých plastů. To není v této třídě nic neobvyklého. Velmi pěkně je řešený „obdélníkový“ volant, který se Kláře mimořádně zamlouval, naopak nás oba nenadchnulo provedení úložného prostoru pod přední středovou loketní opěrkou.
„Řízení mi oproti mému malému Hyundai přišlo výrazně přesnější, volant se příjemně drží a na jeho netypický tvar se dá rychle zvyknout. Co mi nicméně přišlo jako nelogické, je ovládání hlasitosti audia dvěma kolébkovými spínači pod hlavním displejem, navíc zcela vpravo. To už se na volant nevešlo?“
A velmi levný plast je použitý na spodní části středového tunelu, bohužel i tam, kde se na něj budete denně dívat. Vzadu jsme postrádali jakékoli osvětlení, stejně jako madla nad dveřmi. Tam by ale kritika mohla končit. Naopak velmi dobrá jsou sedadla vpředu i vzadu, ta vpředu by neudělala ostudu ani ve voze o kategorii výše. A to jsme měli levnější stupeň výbavy, v dražším jsou provedena ještě od pohledu kvalitněji, v kombinaci látka/ekokůže.
Zavazadelník adekvátní třídě, škoda těch sedadel
Zavazadlový prostor pak nabídne na danou třídu velmi solidních 293 litrů, navíc velmi dobře využitelných a nečekaně kvalitně čalouněných. Pod zadním madlem zvenčí najdete objektiv kamery. Nepotěší ale nedělené zadní sedačky, stejně jako schod, který vznikne sklopením zadního opěradla. Pořád ale máme na mysli cenu za celé auto a chápu, že hybridní jednotka, téměř vyplňující motorový prostor, musela stát dosti peněz. A někde se tedy zkrátka muselo ušetřit.
MG3 Hybrid: Technické údaje
- Motor: 1,5 l Hybrid
- Převodovka: 3stupňová automatická převodovka
- Počet míst: 5
- Max. výkon spalovacího motoru [kW (k) / ot./min]: 75 (101) / 6 000
- Max. točivý moment spalovacího motoru [Nm / ot./min]: 128 / 4 500
- Max. výkon elektromotoru [kW (k) / ot./min]: 100 (134) / 4 500
- Max. výkon hybridního pohonu [kW (k)]: 143 (195)
- Objem palivové nádrže [l]: 36
- Baterie pohonu / Kapacita [kWh]: 1,83
- Maximální rychlost [km/h]: 170
- Zrychlení (0–100 km/h) [s]: 8,0
- Kombinovaná spotřeba (WLTP) [l/100km]: 4,4
- Emise CO2 kombinace (WLTP) [g/km]: 100
- Celková délka [mm]: 4 113
- Celková šířka [mm]: 1 797
- Celková výška [mm]: 1 502
- Rozvor kol [mm]: 2 570
- Objem zavazadlového prostoru [l]: 241/293
- Objem zavazadlového prostoru se sklopenými sedadly [l]: 983
- Provozní hmotnost [kg]: 1 285 / 1 298 / 1 308
- Maximální technicky přípustná hmotnost [kg]: 1 746
- Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]: 500
Cena je na daný typ pohonu velmi přijatelná
Protože téměř 200 hybridních koní se většinou neprodává za hubičku. Ceník MG3 ale začíná na velmi sympatických 489 900 korunách za námi testovanou základní výbavu Esssential, což považuji za velmi vstřícnou cenu. A ani další dvě výbavy (Emotion a Exclusive) nestojí o moc více (530, resp. 570 tisíc korun). Jinými slovy, za slušně vybavenou Fabii nedáte o moc méně. Tady ale za své peníze získáte opravdu unikátní pohonnou jednotu, úspornou a výkonnou současně. Jak to vidíte vy? Pokud byste hledali nové auto podobné velikosti, zařadili byste MG3 do výběru? A proč? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!