Poslední roky se mluví o tom, že to jsou právě starší naftová auta, které škodí nejvíce. A jaká je realita? Test na 100 000 automobilech ukázal, že je to neoddiskutovatelná fakt. Testování také ukázalo, že novější diesely jsou na tom skutečně o poznání lépe. Je tedy celkem jasné, kdo má největší vliv na znečišťování měst a že jsou zákazy starších dieselů na místě.
Testováno bylo 104 000 automobilů
Tento rozsáhlý test škodlivosti aut byl proveden v sousedním Polsku, konkrétně v Krakově, který jako jedno z mnoha dalších evropských měst řeší celkové znečištění. Aby se skutečně zjistilo, kdo nebo co škodí nejvíce, došlo ke kontrolám vozidel, což trvalo více než 3 týdny. Výzkum probíhal na předem vytipované lokalitě, a to v jedné z hlavních ulic města, kterou je Aleja Trzech Wieszczów.
Potvrdil se známý fakt
Výsledky testu tolik nových věcí zase až tak nepřinesly, jelikož se jenom potvrdil onen známý fakt, který říká, že největším znečišťovatelem jsou skutečně naftová auta. Rozdíl mezi jejich emisemi a mezi emisemi z benzinových aut je podle výsledků testu značný. Dokonce zde může být rozdíl až takový, že množství emisí může být u naftového vozu až dvanáctkrát větší něž u benzinového.
Nejstarší diesely jako to nejhorší
Rozsáhlý polský výzkum potvrdil také druhou celkem známou věc. Tím nejhorším pro ovzduší není nic jiného než starší naftová auta. Ta, která plní normu Euro 6, ale i normu Euro 5 jsou k ovzduší podstatně šetrnější než ty plnící normy Euro 4 a nižší. Je to mimo jiné dáno i použitím DPF filtrů a další technikou, která pomáhá dělat motor na naftu čistší. Podle výsledků studie docházelo i k tomu, že za více než 90 procent všech emisí mohly právě starší naftové vozy. Toto už je poměrně alarmující číslo, které jasně ukazuje, že určitá omezení jsou, minimálně v centrech velkých měst, stoprocentně na místě.