Rozhodli jsme se otestovat poměrně kontroverzní model od klíčového výrobce sportovních vozů. Jak se v dlouhodobém testu ojetý Macan předvedl? A jaké má místo v rodině Porsche?
Od společnosti AutoPalace se nám tentokrát podařilo si na testování zapůjčit extra zajímavý vůz z jejich nabídky skladových vozů. Porsche Macan, kterým výrobce vyplnil poptávku zákazníků po menších SUV vozech na trhu, je menší sourozenec Porsche Cayenne.
Konkrétně náš zapůjčený Macan S byl vyrobený v roce 2014 a jeho aktuální nájezd je 125 tisíc kilometrů, což na osm let starý vůz není vůbec špatná hodnota. A ten jeho stav bez jakýchkoli viditelných poškození karoserie, nebo interiéru? Skláním se před jeho původním majitelem, který věděl, jak se má o Porsche starat.
Více než sportovní feeling a nízká spotřeba
Každopádně se tedy jedná o jeden z prvních vyrobených Macanů vůbec, protože právě v roce 2014 začala jejich výroba. Náš model s označením S skrývá pod kapotou třílitrový dieselový šestiválec posílený biturbem. Jedná se mezi prvními verzemi Macanů vlastně o jednu z nejslabších motorizací, a to konkrétně s výkonem 190 kW (258 koní) a zrychlením 6,3 vteřiny z 0 na 100 km/h. Maximální rychlost, kterou je možné s Macanem jet, je 230 km/h. Co na to říkáte? Je to na Porsche málo?
Ještě před zapůjčením Porsche Macan S jsem přemýšlel nad tím, jestli vůz s takovýmto motorem vůbec dává smysl. Ale realita mě naprosto vyvedla z jakýchkoli pochybností. To auto jezdí prostě výborně! Ano, přiznávám, že by se mi jako fandovi silných sportovních aut líbil větší výkon, dramatičtější zrychlení i podstatně výraznější zvuk, jaký mám na vozech Porsche tak rád. Ale na druhou stranu vůz nabízí pořád geniální sportovní feeling, a přitom má úžasně nízkou spotřebu. A to je v dnešní době brutálního růstu cen nafty i benzínu zcela zásadní benefit.
Při našem testování jsme autu naměřili 9,3 litru na 100 km. Ale nebáli jsme se občas pořádně šlápnout na plyn a sem tam zvolit sportovní režim. Výrobce udává kombinovanou spotřebu tohoto Macana těsně nad 6 litrů, ale na tuto hodnotu jsme se ani jednou nedostali. Nicméně při jedné stokilometrové jízdě po okreskách jsme se s lehkou nohou na plynu podívali na spotřebu 7,7 litru, a to je výborná hodnota na oturbený šestiválec s pohotovostní váhou téměř 1,9 tuny.
Naprosto vynikající jízdní vlastnosti
Každopádně jízda v Porsche Macan je nezapomenutelný zážitek. To auto je skutečně zvýšený sporťák, který má pohon na všechna čtyři kola, a především výborně tuhý a neskutečně stabilní podvozek. V zatáčkách se vůz chová bez přehánění geniálně.
I ve vysokých rychlostech není problém projet i ostřejší, a dokonce mokré zatáčky velice přesně a bez výrazných náklonů karoserie. Vůbec nemáte strach, že byste měli nad vozem ztratit kontrolu. Náš testovaný vůz má krásná 21-palcová kola (jedny z nejhezčích kol, které jsme kdy na testovaných vozech měli), která ještě zlepšují kontakt s vozovkou a ještě umocňují sportovní dojem z jízdy.
Macan je slušně připravený i na jízdu v terénu, byť námi vychvalovaná kola nejsou zrovna ideálně dimenzovaná právě na terén. Vůz nabízí režim Off road s mírným zvýšením vzduchového podvozku i řízený sjezd z kopce. Pár hrbolatých a bahnitých cest jsme s Macanem projeli a vůz je zvládal bravurně.
Šestiválec s příkladnou převodovkou
Tento naftový šestiválec má moc pěkný zvuk, který si nejvíce užijete ve sportovním režimu. Ani brzdy nezůstávají pozadu a nelze než pochválit jejich efektivitu a v tomto případě také sportovně přívětivou tuhost. Další prvek, který musím na Macanu vychválit, je jeho sedmistupňová převodovka. Ta pracuje přesně podle mého očekávání přesně, čistě a adekvátně zvolenému režimu.
Pochopitelně je možné kromě samotného automatu řadit pomocí pádel pod volantem, a ještě více si vychutnat dynamickou jízdu Macana. Pádla mají vnikající reakci a také mi vyhovuje jejich rozměr i umístění. Krásně a přirozeně padnou do rukou. Pokud by vám pádla nevyhovovala, pořád ještě můžete přepnout na „manuál“ a měnit rychlostní stupně aktivně pomocí řadiče převodovky.
Model, který přitahuje oči
Tohle auto je velice zábavné a několikrát jsem se přistihl, že při jízdě s ním si záměrně prodlužuji trasu, abych si ho užil co nejdéle. Také jsem během jízdy zapomínal na to, že se jedná o kompaktní SUV. Macan prostě klame „tělem“ a vy máte pocit, že řídíte skutečný „nízký“ sporťák. Ale přitom máte stále k dispozici přidanou hodnotu vyvýšeného výhledu na vozovku tak, jak jste u SUV vozů zvyklí, stejně jako vyšší podvozek, s nímž se není třeba bát přejíždět retardéry nebo jiné nerovnosti na vozovce.
Ptáte se, jak velký dojem budí jeden z prvních Macanů u ostatních řidičů a kolemjdoucích osob během jízdy? Asi nebudete překvapení informací, že se za vozem otočí řekněme každý druhý člověk a řidiči vozů kolem vás si mohou vykroutit krk, aby si vašeho Macana co nejlépe prohlédli. Porsche prostě udělá dojem na silnici vždycky, ať už se jedná o klasickou 911, model Cayman, Turbo, nebo v našem případě Macan S. Jeho identita v rámci značky Porsche je naprosto čitelná a vývoj Macanu byl stejně smysluplný jako předtím vývoj podstatně většího Cayennu.
Když se podíváme na karoserii, nemám vozu absolutně co vytknout. Má krásné a velmi efektivní přední světlomety, výraznou masku, výborně tvarovaná boční zrcátka a elegantní zaoblené tvary. Dále vidíme sportovně vyhlížející prolisové linky na víku motoru, ale také boční prolisy, které dávají vyniknout svalnatým blatníkům především kolem zadních kol.
A jestli se mi opravdu líbí předek vozu, pak se mi jeho záď líbí ještě o úroveň více. Je úžasně designově čistá a přitom agresivní. Dominují jí moc pěkná a tvarově velmi propracovaná světla, malý spojler nad zadním oknem, a především difuzor s dvojící výfukových koncovek na každé straně. Na Macana je radost se už jenom dívat, natož v něm jezdit na denní bázi do práce, po nákupech, ale hlavně na delší trasy v co nejzajímavějších jízdních podmínkách (krátké zatáčky, průjezdy lesem, horské silničky).
Puristický interiér s mnoha tlačítky
Ale co interiér, ptáte se? Auto má určitě skvělé jízdní vlastnosti, ale přeci jen nejvíce času s vozem strávím především v jeho interiéru. Tak pojďme na něj.
Po nasednutí do Porsche Macan jako první oceňujeme kvalitu sedadel. Jsou pohodlná, mají velmi dobré boční vedení a jejich design v černé kůži se nám zamlouvá. Polohu řidičova sedadla je možné nastavit elektronicky a také si ji uložit do paměti. Přední spolujezdec ovšem musí polohovat svou sedačku manuálně. Je vidět, že původní majitel preferoval jízdu v tomto voze především tak říkajíc sólo. Zadní sedačky jsou také komfortní a před koleny nabízejí pasažérům dostatek místa na kolena i v oblasti hlavy navzdory mírnému snížení zadní partie střechy.
Relativně jednoduchá hluboká palubní deska je založená na příjemně hranatých tvarech a kvalitních materiálech (černá kůže, černý piano lak, měkčené plasty, stříbrné olištování prvků). Maličkou paniku ve vás při prvním seznámením se s vozem vyvolá množství ovládacích tlačítek v oblasti středového panelu – tedy kolem řadiče převodovky. Ale už po prvních hodinách jízdy v Macanu zajišťujete, jak vám všechna ta tlačítka vlastně během jízdy pomáhají, jak jsou jejich funkce rychle dostupné a jak je jejich rozložení praktické. Navíc odezva tlačítek je přímo famózní (volba jízdních režimů, vyhřívání sedadel, práce s klimatizací atd.) a i zpracování pozitivně kvituji.
Kuličky na volantu a sportovní budíky
Bereme do ruky volant, který se drží výborně, jeho formát padne optimálně do rukou, má krásný Porsche design a v celkovém dojmu působí luxusně. Chválím profilování v oblasti palců při správném úchopu, stejně jako kvalitu kůže. Baví mě sportovní tuhost volantu, ale především jeho neskutečná citlivost na povely, které mu za jízdy uděluji.
Dokonalost pak spatřuji v ovládacích prvcích na volantu, kterou by se ostatní výrobci vozů mohli od Porsche učit. Tak málo tlačítek na volantu (navíc s perfektní odezvou) a přesto tak skvělá ovladatelnost opravdu důležitých aktivit. Unikátní jsou dva kuličkové ovládací prvky, na které si strašně rychle zvyknete. Určené jsou především pro ovládání hlasitosti audia a pohyb v menu infotainmentu v kapličce za volantem.
Zobrazení infotainmentu mají ve voze na starost dva displeje – větší dotykový na středu palubní desky (přehledná satelitní navigace, volba stanic rádia, parkovací asistent s kamerou, atd.) a menší v kapličce vedle centrálního analogového otáčkoměru. Mimochodem i rychloměr je tu analogový. A je skvělé, že u analogů Porsche v tomto modelu vozu zůstalo. Sem prostě patří.
Nicméně malý displej úplně vpravo v kapličce nabízí několik volitelných vizuálů, které vám sdělují ta nejdůležitější momentální fakta k vozu, respektive jízdě. Stav nádrže, ujeté kilometry, celková doba jízdy, teplotu a tlak provozních kapalin a další. Prostě tak, jak má zobrazení zásadních informací ve sportovním voze vypadat.
Klíček na levé straně má logiku
Audio systém má ve voze na starosti značka Bose, takže je vám jasné, že v tomto voze je radost si za jízdy poslechnout vaši oblíbenou muziku. Systém hraje moc pěkně. Zajímavá je páčka blinkru, která je neobvykle tvrdá a při přepínání hlasitá, takže vás nenechá přemýšlet nad tím, jestli jste blinkry zapnuly, nebo ne.
Atypické je také umístění otvoru pro startovací klíček na levé straně, které je pro mě jako pro praváka celkem nepřirozené. Nicméně možná víte, že tento prvek historicky vychází z celkem logické konstrukce závodních vozů Porsche, kdy návrháři tímto krokem dosáhli rychlejšího rozjezdu vozů na závodech. Řidič levou rukou startuje a pravou si současně zapíná bezpečnostní pás.
Středně velký kufr
Překvapilo mě, že je Porsche Macan slušně zásobený odkládacími přihrádkami navzdory svému sportovnímu zaměření. Ve dveřích i v kastlíku pod pravým loktem je dostatek místa na nápoje, mobil, peněženku, kapesníky a další věci. Pod pravou rukou najdeme také dva stojánky na nápoje (respektive jeden stojánek a jeden popelník) plus další kastlík spíše menšího formátu je klasicky umístěný vpředu před spolujezdcem.
Místa vpředu je hodně, necítíme se za volantem nijak stísněně a vůz sedne i vysokému, nebo silnějšímu řidiči. Zavazadlový prostor není v Porsche Macan zrovna největší, nabízí bez sklopení zadních sedaček 500 litrů pro převoz „bagáže“. Pro představu Porsche Cayenne se stejným rokem výroby má „kufr“ o 170 litrů větší. Zadní páté dveře neotevřete tlačítkem na kufru, ale pouze tlačítkem uvnitř vozu, nebo tlačítkem na „klíči“ k vozu.
Pánové, nenechte se řidičkami Macanu zmást
No a teď ta zásadní úvaha, na kterou jsme narazili již na začátku recenze. Pro koho je Porsche Macan S vlastně určené? To, že se v něm vozí především bonitní ženy, respektive ženy bonitních mužů, to je očividný fakt, který si potvrzujeme na silnicích dnes a denně.
Já si ale myslím, že je to také vhodné auto pro menší rodinu, která nemá hluboko do kapsy (nejde jen o cenu vozu, ale také o cenu náhradních dílů a servisních prací) a pro jakéhokoli fandu značky Porsche, který preferuje segment SUV a současně si chce užívat fantastické jízdní vlastnosti tohoto modelu. Modelu, který na jedné straně možná postrádá extra rychlý start a řev motoru, ale který se dokáže svému majiteli vedle geniální svižné jízdy odměnit také hodně solidní spotřebou nafty.
Rozhodně musím poděkovat společnosti AutoPalace, že nám Porsche Macan S zapůjčila ze své aktuální nabídky skladových vozů na otestování, protože jízda s ním byla výjimečný zážitek. Vůz je v prodeji za cenu 919 000 Kč a doteď nechápeme, že má i přes svá léta tak malý nájezd a je v tak „netknutém“ stavu.
Testované Porsche Macan S přehledně:
Typ motoru | naftový třílitrový šestiválec biturbo |
Výkon motoru | 190 kW, 258 koní |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,3 vteřiny |
Převodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | všechna čtyři kola |
Max. rychlost | 230 km/h |
Spotřeb | udaná 6 litrů, v praxi 7 – 9 litrů |
Rozměry | 4 699 mm (délka), 1 923 (šířka), 1 624 (výška) |
Objem zavazadlového prostoru | 500 litrů |
Váha pohotovostní | 1 880 kg |
Objem nádrže | 60 litrů |
Rok výroby | 2014 |
Nájezd | 125 315 km |
Cena | 919 900 Kč |