Jak se předvedl v testu nový Ford Explorer, který je na silnici doslova nepřehlédnutelný? Podržte se, je to první vůz z našich testů, kterému jsme neodhalili jediný zásadní nedostatek!
Do dalšího testu jsme si z nabídky skladových vozů společnosti AutoPalace vybrali prakticky nový Ford Explorer plug-in hybrid v provedení ST-line, který nás na první pohled upoutal opravdu moc pěkným designem i úctyhodnými rozměry.
Krásný moderní poměrně hranatý předek s úzkými světlomety (mimochodem výborně efektivními adaptivními světlomety), výrazná černá maska a masivní elegantní nárazník – ano, především zepředu je námi testovaný Ford velký krasavec. K tomu dávka elegantních boků s jednoduchým leč velmi vkusným profilováním a navíc široká velmi decentní záď, které dominují dva páry koncovek výfuků. Na tohle auto je velká radost se dívat. Působí dominantně, prémiově a na první pohled slibuje velkou dávku prostoru. Divili byste se, kolik očí dokáže tento vůz v úžasném celočerném hávu s výjimkou kol upoutat.
Povedený interiér s pořádným komfortem
Ale nejen o exteriéru můžeme v případě Forda Explorera mluvit v superlativech. Jeho interiér, komfortní dispozice i jízdní vlastnosti mě bez přehánění hodně příjemně šokovaly. V interiéru nenajdete žádnou lacinou „Ameriku“, kterou byste u Forda historicky očekávali. Naopak. Interiér tohoto vozu vás přivítá krásnými macatými sedačkami potažené kvalitní kůži s přesným červeným prošíváním. Sedačky se nemohou pyšnit nijak zázračným bočním vedením, zato nabízejí velké pohodlí i na dlouhé cesty, v předu plně elektrické polohování a navíc na místě řidiče hned tři paměti nastavení pro tři různé řidiče. Jako bonus mají k dispozici fantastické opěrky, které se dají polohovat do čtyř směrů.
Palubní deska má moc pěknou nízkou linii s „karbonovým“ horizontálním středem a je osazena stejně jako další části interiéru měkčenými plasty, které nevržou ani při jejich stlačení. Ve voze najdete dostatečný počet slušně objemných schránek a především hodně solidní porci prostoru, takže je jasné, že Ford Explorer nadchne i vysoké a objemnější pasažéry. Náš testovaný model je sedmimístný, ale pozor, poslední dvě sedačky vzadu nejsou ty klasické „nouzovky“, na které jste možní zvyklí z aut jiných značek a na které se vejdou tak maximálně dvě děti do věku 12ti let. Vyzkoušel jsem si na jejich pozici jet cestu delší než 80 kilometrů po okreskách bez zastávky a jízda na nich nebylo žádné trapné drama. Výborné překvapení!
Nenasytný zavazadlový prostor
Objem zavazadlového prostoru, to je kapitola sama pro sebe. Jaká lahoda je v objemném „kufru“ Explorera vozit kompletní výbavu na ryby pro dva borce na celý týden, nebo kempingovou výbavou pro několikačlennou rodinu. Zvláště při sklopených posledních dvou sedačkách, kdy dosáhnete objemu 635 litrů, nebo dokonce při sklopené třetí a čtvrté sedačce, kdy si dokonce sáhnete na objem až 2 274 litrů. A samozřejmě na plně rovný prostor, kde se pak pohodlně na karimatce, nebo nafukovací matračce vyspí dva lidé. Tohle je prostě auto na cesty do přírody všeho druhu.
Ale zpátky k hlavním prvkům interiéru. Explorer disponuje výborně řešeným vyhřívaným volantem, který je hodně citlivý, poměrně hodně ergonomicky tvarovaný, jeho věnec je středně tuhý až měkčí a celkově padne velmi dobře do rukou. Pozice volantu se nastavuje elektronicky a funkce tlačítek na volantu patří mezi hodně intuitivní, což oceňuji. Nesnáším, když musím u některých vozů zkoumat návod, abych je vůbec pochopil. Tlačítka reagují rychle, jen by mohla být řešena lépe po designové stránce. Asi bych jim dopřál i masivnější provedení. Pádla pod volantem působí trošku lacině v plastovém provedení, ale řadí se s nimi výborně, když právě potřebujete do řazení zasáhnout. Což se vám ale patrně často dít nebude, protože převodovka Fordu Explorer pracuje doslova na jedničku. Prostě přesně a čistě. Převodovka je mimochodem desetistupňová a její řadič není klasická páka, ale je to jednoduchý, vkusný a především efektivně fungující otočný ovladač.
Infotainment s 3D grafikou
A co infotainment Explorera, ptáte se? Může vůbec konkurovat třeba prémiovým značkám vozů na současném trhu? No tak to rozhodně může! Grafika obou displejů (kaplička za volantem i hlavní středový displej) je přímo precizní, detailní, všechny jejich ovládací prvky pracují rychle a hlavně jsou řešené naprosto přehledně. Ať se potřebujete ve funcích vozu dostat kamkoli, nijak netápete a jen s úsměvem zadáváte systému povely přesně podle vašich představ. Ať už dotykově na středovém rozměrově velmi solidním „tabletu“ s 3D grafikou, nebo pomocí multifunkčních tlačítek volantu.
Jízdní asistenti, kterými je Ford Explorer bohatě obdařen (adaptivní tempomat, rozpoznávání značek, hlídání jízdní pruhů, upozornění na hrozící nehodu atd.) fungují nejen bez nejmenších připomínek, ale máte je na očích přesně tam, kde potřebujete, a to v dostatečně výrazném provedení. Celou sestavu asistentů chválím, neměl jsem nejmenší potřebu je vypínat, ba naopak. Během jízd Explorerem jsem si je dokázal užívat a třeba se jimi občas nechat tak trochu „kibicovat“.
Zrychlení velkého dravce
Ale nyní se přesuňme k vysloveně jízdním vlastnostem Explorera. Hádám správně, že právě ty vás na celém voze zajímají nejvíce stejně jako mě před samotným testovním Explorera? Hned z kraje musím prohlásit, že konstruktéři Fordu Explorer by měli dostat zatraceně velké prémie, protože jak tohle auto jezdí, to je při jeho proporcích doslova slast. Vozidlo je osazené třílitrovým benzínovým hybridním agregátem, který je možné dobíjet (plug-in hybrid) jak na elektrických dobíjecích stanicích (plné nabití za 3,5 hodiny), tak i z klasické zásuvky (za necelých 6 hodin).
Celkový výkon motoru je 336 kW (457 koní) s maximálním točivým momentem 825 Nm. Díky těmto vynikajícím hodnotám dokážete s vozem zrychlit z nuly na 100 km/h za neskutečných 6 vteřin. A takové zrychlení jsem u Explorera vůbec ale vůbec nečekal.
Reakce na plyn je velmi rychlá a celkově dokáže být jízda hodně dynamická, ale současně kultivovaná. Na jednu stranu máte pocit, že řídíte slušně brutálního dravce, se kterým není třeba se bát efektivního předjíždění, ale na druhou si užíváte velmi sympatický tužší podvozek. Auto sedí v zatáčkách jako přibité (pohon všech čtyř kol je zvláště na mokrých cestách znát), náklon karoserie není žádné drama a spolu s vysoce citlivým volantem je řízení celkově dost přesné. Auto se umí dramaticky zrychlit, a to s výraznou a uspokojující zvukovou kulisou benzínového motoru, ale také vám dává neustále najevo, jak vás dokáže poslouchat na „slovo“. Takže jízdní vlastnosti jsou v souhrnu velice komplexně dotažené.
Velmi efektivní jízdní režimy
Ford Explorer ST-line samozřejmě nabízí volbu jízdních režimů, které jsou jednak zásadně rozpoznatelné, ale které hlavně dávají smysl v každém jednotlivém módu. Pomocí otočného voliče jízdních režimů se můžete pohybovat v režimech Normal (běžný poměrně komfortní režim), Eco (důraz na nízkou spotřebu), Sport (dynamika dosažená koncentrací energie celé hybridní soustavy), Kluzký povrch, Hluboký sníh (písek), Nezpevněná cesta a Tažení (Těžký náklad). S vozidlem si užijete stejně dobře zimní jízdu na hory, lesní a polní cesty, ale i klasické okresky, nebo dálnici. Vysoká světlá výška vozu i jeho osazení dvacetipalcovými koly samozřejmě obecnému komfortu jízdy jedině pomáhají.
Explorer je báječně všestranný, ale ne jen papírově, ne jen na oko. Skutečně nám na různých typech vozovky ukázal, co umí. A že toho umí zatraceně hodně. A nejen jezdit, ale také důrazně brzdit. Tedy rozhodně důrazněji, než jsem od takového kolosu čekal.
8 litrů dvou a půl tunového kolosu
A spotřeba tohohle třílitru? Pánové, ta je tak nečekaně dobrá, že se mi tomu až nechce věřit. Ano, bez nabíjení elektrobaterie jsem Explorerovi naměřil na ujetých 300 kilometrech s „těžší nohou“ na plynu 11,2 litru, ale s dobíjením „elektriky“ není problém s vozem jezdit za 8 litrů, a to je vynikající hodnota. Vždyť Ford Explorer váží téměř 2,5 tuny, a že by byla karoserie nějak vysoce aerodynamicky tvarovaná, o tom asi nebudeme polemizovat.
Nakonec bych málem zapomněl pět ódy na sound systém našeho Explorera, což by byla chyba. Bang Olufsen hraje skvěle a za mě je moc dobře, že mu výrobce Fordu dává v rámci svých jednotlivých modelů stále více prostoru. Prostě Ford Explorer Plug-in hybrid v provedení ST-line je výborně dotažený vůz až do velmi jemných nuancí a předpovídám mu doslova monumentální zájem o něj ze strany zákazníků. Tedy samozřejmě těch, kteří si jej mohou dovolit, protože jeho cenovka je na úrovni 2 137 000 korun, což samozřejmě není málo. Ale pokud byste se mě zeptali, jestli bych si konkrétně tento vůz sám pro sebe pořídil, pak musím otevřeně odpovědět, že ano. Skrývá v sobě totiž vše, co od velkého SUV potřebuji. Od množství prostoru a pocitu prémiovosti až po výborný drive na silnici i nezpevněných cestách.
Každopádně děkuji společnosti AutoPalace za zapůjčení Fordu Explorera na otestování z jejich nabídky skladových vozů. Toto auto pokládám v současné nabídce SUVeček za výjimečně komplexní. Jízdními a uživatelskými parametry i vizualitou.
Vůz Ford Explorer Plug-in hybrid ST-line přehledně:
Motor | hybridní 3-litr benzín |
Výkon motoru | 336 kW / 457 koní |
Maximální točivý moment | 825 Nm |
Zrychlení z 0-100 km/h | 6 sekund |
Pohon | 4×4 |
Bezklíčové odemykání a startování | ANO |
Převodovka | automatická 10-ti stupňová |
Hmotnost | 2 466 kg (pohotovostní) |
Rozvor náprav | 3 025 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 635 litrů / 2 274 litrů |
Rozměry | 5 049 mm (délka), 2 004 mm (šířka), 1 778 mm (výška) |
Počet sedadel | 7 |
Počet jízdních režimů | 7 |
Spotřeba | 8 – 11 litrů |
Doba nabíjení | 6 hodin (domácí zásuvka) / 3,5 hodiny (dobíjecí stanice) |
Cena nového vozu | 2 137 700 Kč |