Pokud přemýšlíte o koupi e-208, mám pro vás dobrou zprávu. Tenhle vysoce pohledný hatchback je totiž neskutečně praktický z mnoha úhlů pohledu.
Ano, Peugeot e-208 GT je elektromobil. A to pro mnohé řidiče zatím stále ještě představuje v jejich očích zavrženíhodný vůz s ohledem na potenciální dojezd, a především délku nabíjení z elektrostanic. Ale e-208 se v jedné věci právě v rámci doby nabíjení výrazně vymyká. Tento hatchback totiž patří mezi těch pár řekněme běžných elektromobilů na aktuálním trhu (minimálně z pohledu pořizovací ceny), který zvládá velmi rychlé nabíjení z obyčejné domácí sítě. Co mě ale překvapilo ještě více, je pozornost, kterou na sebe nenápadný prcek poutá. Když jsme poslední den testu přijeli se synem na parkoviště Kauflandu, strhli jsme na sebe nečekanou pozornost. Modrá barva auta zaujala mlaďochy na zastávce i seniory s nákupními košíky. Tolik rozruchu a zvědavých pohledů jsem nezažil ani s luxusními auty.
15 km za hodinu ze zásuvky
Ani mně se nechce čekat někde na benzínce nebo ve fastfoodu na dálnici, než se mi vozidlo dobije za nějakých 30 minut až hodinu. A uvědomil jsem si, že daleko příjemnějším řešením je pro mě nabíjení elektromobilu z domácí sítě v mojí garáži tzv. přes noc. Prostě přijedu z práce, nabodnu vůz na síť a ráno zase odpojuji a vyrážím na silnici za svými povinnostmi. Jasně, říkáte si, to dnes umí de facto každé elektrické auto. Ovšem klíčový faktoru je tady rychlost nabíjení ze „zásuvky“.
Většina elektromobilů, které jsem již testoval, a nebylo jich málo, dokázala absorbovat za hodinu nabíjení energii na dojezd od 3 do 8 kilometrů. Ale e-208 GT zvládá za hodinu nabíjení dojezd na 15 km. A s podobnou hodnotou jsem se zatím setkal pouze u Mustanga Mach-E (13 km za hodinu). V praxi to znamená, že když napojím vůz po návratu z práce řekněme v 19:00 do zásuvky a ráno ho zase v 7:00 odpojím, nabíjel jsem celkem 12 hodin a navýšil tím dojezd vozu o 180 kilometrů (u vozů se třemi km za hodinu je to pouze 36 km za noc). A to pro většinu lidí královsky postačí na zvládnutí cesty do práce a zpět, vyzvednutí dětí ze školy, jejich zavezení na zájmové kroužky, nákup a ještě jim velký podíl dojezdu zbyde.
Velmi praktický z pohledu formátu
K tomu tady máme hatchback nevelkého formátu, se kterým je radost parkovat jak na sídlištích, tak v nákupních centrech, a to nejen díky jeho velikosti jako takové, ale i malému rejdu odvíjejícímu se od krátkého rozvoru (2 540 mm). Pokud si k tomuto šikovnému prckovi pořídím SUV nebo větší kombi s klasickým motorem, případně hybridem, s nímž mi nebudou činit problémy dlouhé cesty na zahraniční dovolené apod., a k tomu má k dispozici velký zavazadelník, mám v rodině pokryté všechny aktivity, na které vozy potřebuji využívat. Také vám dává tento systém dvou vozů logiku? Věřím, že rozhodně ano.
Radost se dívat a geniální barva Vertigo
Každopádně Peugeot e-208 GT je také moc pěkné auto. A my si ho v krátkosti prohlédneme. Z vnějšího pohledu vypadá tenhle malý hatchback naprosto fenomenálně. A je radost se na něj dívat doslova ze všech úhlů. Nicméně předek je tu jasně v hlavní roli. A to počínaje oválnými prolisy na víku motoru přes extrémně zajímavou mřížku chladiče s kvantem modrých prvků až po dravě vyhlížející LED světlomety, které jsou v masce velmi pohledně usazené. Předek je překvapivě masivní a je až neuvěřitelné, jak při svém formátu tomuto malému vozu sedí. A to včetně jemného spojleru pod nárazníkem i soustavy bočních světlometů, které připomínají vrypy drápů lva, jehož vidíme ve výrazném znaku Peugeotu.
Z boku mě pak na e-208 vizuálně baví výrazný prolis táhnoucí se od předního až k zadnímu blatníku, ale také působivé černé lemy blatníků i aerodynamicky působící disky 17palcových kol. Ovšem i záď je tu výjimečně dobře designérsky zvládnutá. Je široká, masivní a působí ryze sportovně díky spodnímu difuzoru se středovým brzdovým světlem, výraznému nárazníku i parádním světlometům se třemi červenými liniemi, které jsou vzájemně propojené výrazným černým prvkem v podobě vysoké horizontální lišty s nápisem Peugeot.
Černé doplňky si na voze pochvaluji a ještě více pak tu výraznou modrou barvu vozu s názvem Vertigo, která je tedy příplatková a pro zajímavost vyjde na 18 000 korun. To není málo, ale já bych ji na e-208 prostě musel mít. Tomu autu sluší výjimečně a také adekvátně tomu tenhle hatchback parádně poutá pohledy lidí.
Prémiový interiér, jen v zadní části slabší prostor
Když se podíváme dovnitř vozu, tak je okamžitě jasné, že se nezdařil pouze „kabát“ e-208, ale i vnitřní řešení kabiny. Interiér působí velmi moderně, ale navíc i prémiově a sportovně. Sedačky s alcantarovými potahy mají krásné barevné prošívání a výborně korespondují s pohledově výborně stvořenou přístrojovou deskou (nese měkčený karbon dekor a jinak ji tvoří měkčené plasty) a vizuálně vysoce zajímavým hranatým volantem, který evokuje řešení volantů v některých supersportech.
V zadní části kabiny jsou sedačky řekněme středně pohodlné. Nad hlavou si chválím panoramatické okno, které dovnitř pouští velkou porci světla, ale bohužel nejsem nadšený z pohledu prostoru. Před koleny i nad hlavou mám sotva tři centimetry, a tak je jasné, že děti a obecně lidé s menší postavou tu nebudou mít problém, ale vysocí či objemnější pasažéři už se tu nemají šanci odvézt komfortně. Nic jiného jsem ale nečekal.
Volant úžasný i pro někoho šílený
Když usednu za volant, tak už je to docela jiná písnička. Nedostatkem místa v oblasti ramen ani kolen netrpím, a navíc se mi líbí i vyšší komfort předních sedadel, která mají i velmi dobré boční vedení a k tomu elektronické polohování. Volant je sice pěkný, ale já ty hranaté formáty prostě nemám rád. Klasické kulaté řešení mi sedí v rukou především v rámci dynamické jízdy podstatně lépe. Moc by mě zajímalo, kolik řidičů si potrpí na hranaté volanty z uživatelského pohledu.
Za volantem je velmi netradiční tvarování kapličky, které jako by mělo po stranách ucha, za něž se dá držet. Nicméně displej, který se v ní ukrývá, má sympatickou moderní a přehlednou grafiku a v zásadě mi zobrazuje jen to, co skutečně potřebuji mít před očima (rychlost, dojezd, stav baterie, stav světel, práci jízdních asistentů atp.). Jsem spokojený s řešením multifunkčních tlačítek na volantu, která jsou až extrémně přehledná a nijak v nich netápu od první vteřiny, co jsem usedl za volant. Odezva pěkná, rychlá.
Šikovná piano tlačítka i páčkový řadič převodovky
Vpravo od volantu si všímám tlačítkového ovládání klimatizace a vyhřívaní sedaček v podobě takových piano klapek. Na ty už jsem si nějakou dobu zvykat musel, ale po pár dnech užívání vozu si uvědomuji, že jsou vlastně řešená výborně. Níže mám k dispozici odkládací plochu pro mobil s bezdrátovým nabíjením s přihrádkou, ve které když mobil postavím, mám jeho displej neustále k dispozici. Šikovná vychytávka. Dvě USB-C a jedna 12V přípojky tu jsou samozřejmě také.
Řadič převodovky tu představuje polohovací páčka, se kterou se pracuje velmi dobře. Nedaleko ní sedí volič jízdních režimů (Eko, Sport a Normal), takže je krásně k dispozici v průběhu jízdy. Tohle je jeden z těch šikovných vozů, kde jsou vůbec všechny ovládací prvky krásně dosažitelné, a to i včetně takové banality, jako je startovací tlačítko, které není utopené někde pod volantem, ale sedí pěkně napravo od něj. Odkládacích ploch ve voze není málo, spíše naopak, ale jejich objem je průměrný, místy až slabší průměr.
Žádný extra prostor na dobíjecí kabely
Páté dveře našeho vozu se otevírají manuálně a za nimi se ukrývá 309 litrů objemu, nad nímž se dá těžko rozplývat radostí, ale vzhledem k formátu auta jsem více ani nečekal. Ovšem i ve tři sta litrech se dá nějaký ten menší kufr nebo pár cestovních tašek odvézt, nemluvě o běžném nákupu do domácnosti. Jen je třeba počítat s tím, že část místa nám budou vždycky zabírat dobíjecí kabely, bez nichž se v případě elektromobilu prostě neobejdeme a na které jiný prostor ve voze k dispozici není. Škoda. Jinak je zavazadelník slušně přístupný – tedy až na klasickou spodní hranu vpředu, kterou oplývá většina současných hatchbacků.
Pěkná akcelerace a ještě lepší podvozek
Peugeot e-208 GT s plně elektrickým motorem má výkon 115 kW (156 koní) a maximální krouticí moment 260 Nm. Kapacita baterie je 51 kWh, z čehož využitelných je 48,1 kWh. V režimu sport, který je logicky nejnáročnější na spotřebu energie, dosahuje auto zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy. A jako vždy, v případě elektriky mám při plné akceleraci dojem, že vůz se rozjíždí dokonce ještě o poznání rychleji. Mezi jízdními režimy je samozřejmě rozdíl ve smyslu spotřeby vozu, a tedy dojezdu, kdy mě ale vůz na displeji v kapličce informuje o změně jízdního módu, jak na tom s dojezdem aktuálně budu. A to mě baví.
Již od prvního testování e-208 jsem si pochvaloval jeho příkladně tuhý, ale také vysoce komfortní podvozek. Vůz se sice tváří sportovně, ale na podvozku se sportovní charakter naštěstí neprojevuje. A to je další plus pro vozidlo na každodenní jízdy, kde podvozek moc pěkně ignoruje nerovnosti vozovky a posádku hýčká příjemnou jízdou. Pokud byste ale preferovali tvrdší sportovní charakter auta, stačí přepnout do režimu Sport a ztuhnutí řízení i podvozku se okamžitě projeví.
Brzy i řízení na výbornou
Také samotné řízení je příjemně citlivé až jemné, což mi k elektromobilu výborně pasuje. Brzdy jsou rovněž adekvátní našemu elektroprckovi a nejen, že fungují velmi precizně a zaručují dosti krátkou brzdnou dráhu, ale navíc jsem na nich ocenil při dlouhých sjezdech, že nevadnou tak rychle, jak jsem očekával. Tahle předokolka drží stopu v zatáčkách moc dobře, a to i na mokré silnici, jak jsem si ověřil, a ani žádné nepříjemné náklony karosérie se nekonají.
Jízdní asistenti jsou zde velmi spolehliví a hodně pomáhají s bezpečnou jízdou. Hlídání jízdních pruhů, bezpečná vzdálenost za vozidlem před námi i parkovací asistent pracují perfektně, a přitom nepatří do kategorie těch, které vás v průběhu jízd obtěžují. Parkovací kamera je 360stupňová a má velmi čisté a přesné zobrazení.
Ono celkově je tu infotainment na opravdu vysoké úrovni. Má vynikající čistou a moderní grafiku, jeho sytém je hodně přehledný, a dokonce mě baví i ten jakýsi 3D formát displeje v kapličce za volantem. Jediné, co bych ale přivítal, je vyšší rychlost celého systému. Ve srovnání s jinými značkami aut je stále lehce pomalejší. A to je skutečně jeden z mála nedostatků e-208 GT.
Konečně vůz, který nelže a rychle nabíjí
Co mě ale velmi pozitivně překvapilo, tak skutečnost, že se proklamovanému dojezdu e-208 GT dá skutečně věřit. Peugeot oficiálně proklamuje dojezd na vzdálenost 409 km a já jsem naměřil pouze o 9 km méně, tedy 400 km. A to je sama o sobě cekem solidní hodnota při rychlosti nabíjení. Jak už jsme si řekli, z domácí sítě jsme schopni do vozu dobít dojezd 15 km za hodinu a ze 100kilowattové nabíjecí stanice pak lze dobít baterii z 10 na 80 % za hodně přívětivých 35 minut. Jinak spotřebu vozidla jsem za dobu testování naměřil v průměru 15,9 kWh/100 km, což je také vynikající číslo.
Vyšší cenovka koresponduje s kvalitami
V zásadě jediným nedostatkem Peugeotu e-208 GT kromě lehce pomalejšího infotainmentu je jeho poměrně vysoká pořizovací cena. Zatímco naftová verze 208 startuje na příjemných 400 000 korunách, cena e-208 GT začíná na 900 000 Kč. A to je handicap, který si myslím, že přes veškeré kvality tohoto auta nebude chtít jen tak někdo tolerovat.
Byť je tenhle hatchback celkově skvělý z pohledu designu, zpracování a materiálů v kabině, jízdních vlastností i bezpečnostní prvků, pořád je to malé auto, které postrádá jak pořádný prostor v interiéru, tak v zavazadelníku. Nicméně to je prostě obecná vlastnost malých hatchbacků. Ovšem pokud jste ochotní do něj tuto částku investovat, pak budete, věřím, s Peugeotem e-208 GT opravdu spokojení.
Peugeot e-208 GT přehledně:
Motor: | plná elektrika, kapacita baterie 51 kWh (48,1 využitelná) |
Výkon: | 115 kW / 156 koní |
Maximální krouticí moment: | 260 Nm |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 8,2 s |
Spotřeba reálná: | 16 kWh na 100 km |
Rychlost nabíjení z domácí zásuvky: | 15 km za hodinu nabíjení |
Nabíjení DC stanice 100 kW: | z 20 na 80 % za 35 minut |
Pohon: | přední náprava |
Zavazadelník objem: | 309 litrů |
Maximální reálný dojezd: | 400 km (290 km v režimu Sport) |
Maximální rychlost: | 150 km/h |
Hmotnost: | 1 455 kg |
Rozvor: | 2 540 mm |
Rozměry: | 4 055 mm (d) x 1 745 mm (š) x 1 430 mm (v) |
Cena: | od 900 000 Kč (nejslabší varianta klasický motor 400 000 Kč) |
Galerie
Líbí se vám designově? Otočili byste se za ním?
![](https://www.autozive.cz/wp-content/uploads/2023/03/video-kamera.png)