Test přepravní klece na psy Thule Allax: Vysoce bezpečná, praktická i tichá. Navíc s prémiovým designem

Hledáte skutečně bezpečný přepravní box do auta pro vašeho psího parťáka? Dostal jsem možnost otestovat špičkovou klec, která je výborně dotažená tak, aby byl převážený pes v maximální bezpečí i komfortu. Jak se v testu předvedla?

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
                   

Na současném trhu je bezpočet přepravních boxů na psy do auta, které však mají také velký počet nedostatků. V některých nedostatečně cirkuluje vzduch, jiné nejsou dost bezpečné pro psa ani lidskou posádku vozu a některé psům nevyhovují z pohledu výhledu, nebo kloužou v zavazadelníku. Konečně jsem však narazil na takovou klec, která všechny tyto nedostatky popírá, a to beze zbytku. A my si všechny její kvality představíme.

Nezabezpečený pes v autě je obrovské riziko

My Češi nejsme jen národ chatařů, chalupářů a houbařů, ale také pejskařů. O tom svědčí fakt, že jsou v naší zemi více než dva miliony psů. A ať už se jedná o psy pracovní, lovecké nebo prostě jen naše psí kamarády, je pro nás jejich zdraví a bezpečnost logicky důležitá. Ovšem ne pro všechny z nás, což je smutné. Bohužel často vídám v jedoucích vozech nejrůznější plemena volně usazená na sedačce či zavazadlovém prostoru a ta menší dokonce někdy i třeba na palubní desce. Přitom v případě nehody hrozí ohrožení života nejen psa, ale také posádky vozu.

Já osobně vlastním maďarského ohaře, který je nejen můj lovecký parťák, ale doslova člen rodiny. A tak je pro mě jeho zdraví vysloveně důležité nejen z pohledu jeho správné stravy, ale také v rámci převážení v autě. Najezdím s ním každý měsíc minimálně desítky kilometrů a tím pádem potřebuji, aby se v autě přepravoval nejen bezpečně, ale i natolik pohodlně, aby ho cestování se mnou neobtěžovalo a v průběhu jízdy ničím netrpěl.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Výběr správné velikosti je zásadní

Při hledání ideálního přepravního boxu na psy jsem postupem času narazil na nejrůznější řešení v podobě látkových či třeba celoplastových schránek, které sice měly určité klady, ale většinou spíše celou řadu nedostatků. A jsem jak zapálený pejskař nadšený z toho, že jsem po dlouhém hledání našel i takový box, který moje představy o jeho dokonalosti konečně naplnil prakticky beze zbytku. Zní to přehnaně pozitivně? Víte co, udělejte si na něj názor sami jen na základě mých zkušeností s ním.

První, co mě nadchlo, je vysoká variabilita ve smyslu výběru takové velikosti, která odpovídá jak malým, tak i skutečně velkým psím plemenům. Pes by se za jízdy neměl cítit stísněně. Musí mít možnost se otáčet a vždy si najíst takovou polohu, která mu bude za jízdy autem vyhovovat. A to především na dlouhých cestách, kdy s námi ve voze pojede hodinu a více. Klec od švédského Thule se vyrábí v 10ti velikostech, a to konkrétně od 50 x 50 x 66 cm v nejmenší variantě až po 75 x 78 x 120 cm v té největší. Navíc je možné vybrat mezi modelem do hlubokého kufru auta (klec má práh), anebo mělkého (klec je bez prahu a dvířka se otevírají odspodu).

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Variabilní délka je velmi šikovný benefit

V případě výběru vhodné velikosti však nesmíte zapomínat na to, že nejde jen o formát vašeho psa, ale také patřičných rozměrů vozu, ve které chcete klec s daným psem převážet. Nicméně lze obecně říci, že v tomto ohledu má samozřejmě handicap ten majitel psa, který jezdí v malém autě a v něm převáží velkého psího kámoše. Do Škody Citigo prostě klec ani jinou formou bezpečnostního přepravního boxu pro německého ovčáka, nebo labradora nedostanete. Ale pak jste patrně zvolili špatný vůz adekvátně tomu, že jste se rozhodli si pořídit velké psí plemeno, které se jako všichni psi bez minimálně občasného převozu autem neobejdou. A to může být minimálně návštěva lokace psího výcviku, nebo obyčejné veteriny.

Pro našeho maďarského ohaře, který má výšku v kohoutku 60 cm, jsem zvolil formát klece Thule Allax XL Compact s rozměrem 70 cm (š) x 73 cm (v) x 89-94 cm (d). A to se ukázalo jako vynikající volba. Fena má v kleci dostatek prostoru a již po první jízdě bylo evidentní, že jí formát klece vyhovuje. Pokud přemýšlíte nad tím, proč je délka klece definovaná dvěma rozměry, pak vězte, že klec je možné podle potřeby snadno zkrátit, nebo naopak prodloužit. A to jak kvůli dimenzím psa, tak hloubce zavazadelníku daného vozu. V mém případě se jednalo o Ford Focus v karosérii kombi, kam klec padla jako ulitá.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Klec s výhledem, která se ani nehne

Její výhoda také je, že váží lehce nad 25 kilogramů, a tak nemá tendenci v zavazadlovém prostoru v zatáčkách popojíždět. Nicméně i tak ji ve voze fixuji pomocí popruhů k okům v kufru, abych měl jistotu, že se ani nehne. Nevýhoda je, že vedle klece už nezbývá příliš mnoho místa na zavazadla. Ovšem pokud jedeme se psem někam dál a zavazadla převézt potřebujeme (dovolená apod.), pak prostě vozíme na střeše přepravní box. Není pro mě akceptovatelné, aby náš pes cestoval v autě nebezpečně na úkor takové banality, jakou jsou naše kufry a batohy.

Co se mi na kleci líbí, tak že je v rámci svého konceptu nejen bezpečná, ale také hodně otevřená. Pes má jednak výborný kontakt s okolím (což mimo jiné v mnoha případech řeší i problém se zvracením psa za jízdy) a navíc mám o něm stále přehled.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Silná deformační zóna a zadní dvířka navíc

Co se týče bezpečnostních prvků, tak nejvíce oceňuji na kleci její deformační zónu, která psího pasažéra chrání proti nárazu do mého vozu zezadu. A když už by k takovéto nehodě došlo a zadní dveře vozu nešly otevřít, pes v kleci nezůstane jako v pasti. Klec má totiž kromě předních dvířek, které se hladce otevírají pomocí plynového pístku a lze je zamknout, ještě záložní zadní dvířka. Tím pádem je možné psa z klece vypustit i ze strany zadních sedadel auta. No není to skvělé řešení?

Přední dvířka jsou opatřená zámkem, a tak je klec využitelná i mimo vozidlo. Třeba v případě, kdy bych se rozhodl vyrazit se psem na nějakou akci, kde bych potřeboval, aby pes zůstal v bezpečí pod kontrolou v momentu, kdy bych se od něj potřeboval na nějaký čas vzdálit. A to je další zajímavý benefit, který chválím.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Výborné zpracování i vizualita, ovšem nemalá cenovka

Jinak když se vrátím k bezpečnosti klece Thule Allax v rámci jízdy ve voze, tak mě také uklidňuje, že prošla crash testy, v rámci kterých absolvovala nejen simulovaný náraz do přední i zadní části, ale také v rámci převrácení. Hodně se mi líbí technické i materiálové zpracování klece, která nejen, že působí masivně a bytelně, ale také vizuálně vysoce prémiově. Její složení není náročné, všechny díly perfektně pasují a veškeré její funkcionality (prodloužení/zkrácení, manipulace s dvířky, zámek) pracují čistě a hladce. Klec za jízdy nevydává žádné nepříjemné zvuky (s jednou chrastící už jsem se v minulosti setkal) a tak neruší ani psa ani posádku vozu.

Zkrátka tahle přepravní klec je skutečně perfektně dotažená do nejmenšího detailu. Jen při své váze někdy vyžaduje manipulaci dvěma lidmi v případě, že jsou tělesně, abych tak řekl slabší. Ale třeba já, i když nejsem žádný Bivoj, jsem schopen ji do auta i z auta dostat sám. Co ovšem bude pro řadu pejskařů možná limitující, je její poměrně vysoká cena. Klec Thule Allax XL Compact mě vyšla na 18 990 korun. Na druhou stranu to není nejdražší klec na trhu a vynaložené částky nelituji. Naše fenka a její bezpečnost za jízdy je pro mě naprosto zásadní. A samozřejmě i bezpečnost mých členů rodiny, které by nedostatečně zabezpečené psisko v jedoucím voze mohlo v případě nehody rovněž ohrozit na životě.   

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Klec na psy Thule Allax XL Compact přehledně:

Rozměry: 70 x 73 x 89-94 cm

Hmotnost klece: 25,3 kg

Maximální hmotnost psa: 45 kg

Možnost zamčení klece: ANO, zámek je vestavěný

Prošlo crash testem: ANO

Cena: 18 990 Kč Dokoupitelné doplňky: chránič nárazníku, podložka pod psa, závěsná taška, plastový hák na výbavu psa

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články