Vezměte SUV na testovací trať, ujeďte 360 kilometrů a pečlivě změřte výslednou spotřebu. A možná budete překvapeni, stejně jako byli překvapeni testovací komisaři.
Že spojení SUV a úspora paliva nejdou moc k sobě, je v zásadě zažitý fakt. Velké, nemotorné „krabice“ s Cx cihly na výšku, pro město vpravdě důležitý pohon čtyř kol a světlá výška na zdolávání toho nejzásadnějšího výškového rozdílu – při vjezdu do garáže u novostavby za městem. Tam všude je „nutné“ mít něco jako terénní vůz, ideálně vypadající, jako by právě přijel z Dakaru. A nikdo soudný nečeká, že bude jezdit „za 5“. A vidíte, jde to i hluboko pod pět. Pojďme se na to společně podívat.
Yeti mohl být pro Škodu to stejné, čím je RAV4 pro Toyotu
Kolegové z italského serveru Motor1 si vzali na paškál hybridní verzi Toyoty RAV 4, která z první, opravdu velmi kompaktní generace, evokující zejména v třídveřovém provedení spíše hračku, vyrostla v naprosto sebevědomé, dospělé SUV. Japoncům se s „RAVkou“ povedl podobný majstrštyk, jaký Škoda mohla dokázat s modelem Yeti: vytvořit SUV ve své vlastní kategorii, které si zákazníci natolik oblíbí, že budou automaticky kupovat novou generaci. Zkrátka třída sama pro sebe.
Jak to dopadlo s Yeti, víme. A je to myslím celkem škoda, což asi potvrdí nejen Češi. RAV4 Toyotě generuje nemalé zisky a je z ní globálně oblíbený model. V hybridní verzi pak i nečekaně úsporný. Testovaným vozem v klání našich italských kolegů byla Toyota RAV4 Hybrid AWD-i se střední výbavou Style, která již ve standardu nabízí hodně: 18″ černá litá kola, full LED světlomety, parkovací senzory se zadní kamerou, dvouzónovou klimatizaci, adaptivní tempomat, elektrické víko zavazadlového prostoru a multimediální systém Toyota Touch 3 s 8″ obrazovkou.
Reálná trať v reálném provozu odhalila skvělá čísla
A jak dopadlo srovnání spotřeby na testovací, 360 km dlouhé trati z Říma do Forlì? Pokud se podíváme do záznamů zkušebních jezdců, pak první srovnání je mezi touto RAV4 Hybrid a Hondou CR-V Hybrid: Toyota vítězí s 4,40 l/100 km proti 5,30 l/100 km od Hondy. Je zajímavé, že RAV4 Hybrid vylepšuje i výsledek, jehož dosáhla „kompaktnější sestra“ Toyota C-HR Hybrid (4,43 l/100 km). A dokonce předčila ještě menší Kiu Niro Hybrid (4,83 l/100 km).
Smíšené městské/mimoměstské použití se místo toho ustálí na vynikající hodnotě 5,2 l/100 km (19,2 km/l), zatímco extrémnější testy dokázaly dokonce 3,6 l/100 km při ekonomické jízdě. Stejně jako většina plně hybridních vozů Toyota ani RAV4 v čistě elektrickém režimu však neujede více než tři kilometry. Jinými slovy, hybridní ústrojí Toyoty, od dob prvního Priusu neustále zdokonalované a vylepšované, ukazuje svoji opravdovou sílu i v kategorii, kde by nějaké velké úspory opravdu nikdo nečekal.
Nepotřebujete diesel ani TDI
A je patrné, že k vynikajícím výsledkům netřeba naftu ani „magická“ písmena TDI. Jde to i s benzínem, i s emisemi 101 g/km jako v případě této RAV4. Možná zajímavá lekce německému Volkswagenu. Toyotě totiž „Dieselgate“ opravdu nehrozí, naopak svoje hybridní pohony „nacpala“ i pod kapoty luxusních (a patřičně drahých) Lexusů, kde jsou marže zajímavější než u Toyoty. A všichni jsou spokojení. Proč to nešlo i u nás? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!