Kombinuje ultimátní dovednosti v terénu s plavnou jízdou po silnici, to vše v pohodlí přepychového interiéru. Chyby se na něm hledají opravdu velmi těžko.
Díky laskavosti společnosti Autosalon Dajbych jsme si mohli na několik dní vyzkoušet vrchol momentální nabídky řady Land Cruiser, šestiválcový model 300 VX-R, a pochopitelně si naše dojmy nenecháme pro sebe. Pokusíme se zápisky z prodlouženého víkendu (a není jich zrovna málo) přenést věcně a přesně, přesto se možná místy neubráníme emocím, případně dokonce superlativům. Jednoho i druhého totiž Land Cruiser nabízí měrou vrchovatou. Zveme vás tedy na projížďku vozem, který si za 70 let historie vytvořil svůj vlastní vesmír.
Když hledáte opravdu velmi sebejistý vzhled
A nalejme si rovnou do úvodu čistého vína – nový Land Cruiser je opravdu cokoli, jen ne šedý a nenápadný dopravní prostředek. Pokud vaším cílem zůstává určitá „neviditelnost“ a snaha nevybočit z průměru, měli bychom pro vás možná poněkud vhodnější řešení (i od Toyoty), ale tento dokonale obrobený ingot z prvotřídní japonské oceli to rozhodně nebude. Nepřehlédnutelný, výrazný, sebejistý až na vzdálenou galaxii, o které Webbův teleskop teprve začíná tušit, že vůbec existuje.
Tak velkou auru vyzařuje jeho karoserie, jakmile se k ní přiblížíte. A to i pokud stojí mírumilovně na parkovišti před autosalonem, kde jsme jej přebírali na krátký test. A nemusíte být ani fanoušci Hvězdných válek, aby vám obří maska s tmavými žaluziemi po stranách okamžitě nezačala evokovat masku Dartha Vadera. Ano, takto nějak bychom si představovali Darthovo „lítačku“, v matné černé, mapa galaxie zanesená v navigaci, vzadu plynule se měnící vzkaz pro Impérium a uvnitř generátor Síly. Doporučujeme nezapomenout na knihu jízd/letů, finančák bývá nemilosrdný i k hvězdným ikonám.
Vrcholné pohodlí v terénu i na silnici
Ale vážně. Sebejistota, velikost a respekt budící vzhled je to, co Land Cruiser 300 nepochybně definuje a co přináší každou vteřinou, kdy si užíváte jeho společnosti. Není však přehnaně vulgární, na to bychom tu měli jiné adepty. A přes svoji mohutnost navíc velmi umně klame, co se skutečných rozměrů týče: do pěti metrů mu totiž chybí přesně milimetr. Což byste tváří v tvář opravdu netipovali. A už vůbec byste to netipovali, když se za vámi zjeví jeho ohromná maska ve zpětném zrcátku. Jak jsme si sami ověřili, jako čistič levého pruhu je tento mastodont navýsost efektivní.
A k tomu konejšivě uspokující. Rámový podvozek s přední nezávisle uloženou a zadní tuhou nápravou, jehož základem je nová platforma GA-F z rodiny TNGA vás dokonale izoluje od všech nešvarů českých silnic, včetně těch úplně největších. Běžně rozbitou okresku, stejně jako zpomalovací retardéry žehlí s přehledem, který je na hony vzdálený dřívějším rámovým konstrukcím. A přestože je Land Cruiser primárně postavený jako opravdu ultimátní offroad s terénními schopnostmi, přesahujícími 99% požadavků, které na něho kdy jeho majitelé budou klást, je naprosto působivě sebejistý i na silnici.
Nové technologie, motor i citelná úspora hmotnosti
Rám je navíc díky novým technologiím sváření a novým materiálům až o 20 % pevnější než u minulé generace Land Cruiseru. Nový (a lehčí) šestiválcový motor byl posunut o 70 mm dozadu a umístěn o 20 mm níž, což pomohlo k dosažení lepšího těžiště. K tomu přispěla i hliníková střecha, kapota stejně jako dveře. Výsledek? 200 ušetřených kilogramů oproti minulé generaci. V době, kdy všechna auta s příchodem nové generace spíše „bobtnají“ a rostou ve všech rozměrech, hmotnost nevyjímaje, je podobný výsledek hodný potlesku.
Twin-turbo šestiválec, pohánějící nový Land Cruiser se navíc nemusí jakkoli stydět proti staršímu osmiválci. 650 Nm kroutícího momentu, dostupných od 1750 otáček a 305 kW (415 koní) v 5200 otáčkách (je to pořád benzínový motor, nezapomeňte) jsou hodnoty, které by mohly postačit i vám. Výkon se na všechna čtyři kola přenáší přes desetistupňovou automatickou převodovku s volitelným sportovním režimem, která vás bude naprosto fascinovat jedním detailem, který zcela uchvátil i nás: a sice rozjezdem.
Fascinujících deset stupňů k nirváně
Ať se totiž o plynový pedál „opřete“ jakkoli, výsledkem bude jen plavné zhoupnutí, po kterém se masa kovu kolem vás dá naprosto nenuceně do pohybu. A pokud opravdu spěcháte, i s tímto plavným rozjezdem budete na stovce za 6,7 sekundy. To vůbec nezní špatně, na 2,6 tuny pohotovostní hmotnosti. Rozjezd je ze všeho nejvíc podobný rozjezdům moderních vozů Rolls Royce, což je ovšem zcela jiná cenová kategorie. Za vyladění převodovky a její příkladnou spolupráci s motorem náleží inženýrům Toyoty absolutorium.
Nechce se třeba někdo od VW, mající na starosti DSG aspoň jednou svézt v tomto voze, aby zblízka viděl, jak má fungovat automat? Pokud jste totiž do Land Cruiseru sedli na zkoušku právě z některé z dvouspojkových variant od VW, obáváme se o osud vašeho dosavadního vozu. Zpátky se vám totiž opravdu nebude chtít vracet a když, tak jen s velkým sebezapřením. Ostatně vyladěnost všech systémů Land Cruiseru do (takřka) dokonalosti je jedním z jeho dalších charakteristických rysů. Možná proto tak tyto vozy jejich uživatelé milují. Zkrátka dokonale fungují.
Terénní schopnosti par excelence
A pochopitelně nejen na silnici, jejich doména je v místech a terénech, kde to ostatní už dávno vzdali. K tomu mu napomáhá stálý pohon čtyř kol s uzamykatelným středovým diferenciálem, zadním diferenciálem, redukční převodovkou a elektronicky omezeným prokluzem. Slušná výbava. Tomuto „klasickému“ hardwaru napomáhají moderní systémy pro kontrolu trakce v terénu a přizpůsobující styl řazení převodovky různým typům povrchu. Vyvážený mix „poctivého železa“ a digitálních pomocníků pak dělá v terénu z Land Cruiseru nesmírně schopný nástroj.
A terénní si hrátky si pochopitelně vychutnáte v plném pohodlí rozměrné sedmimístné kabiny. Toyota v Land Cruiseru odolala „moderním svodům“ a jeho kabina je tak (podobně jako u podvozku a jeho doplňkových digitálních systémů) ideální kombinací mezi klasikou a modernou. Když se usadíte za volantem a rozhlédnete se kolem sebe, napadne vás pravděpodobně to samé, co napadlo nás: proč to takhle nejde všude? Proč nemůžou zůstat nepřekonatelně praktická (a v provozu bezpečná) tlačítka na důležité funkce, a přitom zachována digitální konektivita a nastavení detailnějších věcí na displeji?
Ten v Land Cruiseru má 7 palců v přístrojovém štítu a 12,3 palce nad středovým tunelem. Nebyl jsem nikdy příznivcem japonského interiérového designu a starší modely (nejen) Toyoty ve mně dokázaly vyvolat lehkou depresi, ale tento Land Cruiser je v tomto směru zcela jiný šálek kávy. Harmonické tvary, dokonalá haptická odezva tlačítek, hebká kůže, LCD i pro cestující vzadu, dokonalý rozvod klimatizace v celém voze – opravdu se bavíme o voze schopném projet téměř cokoliv?
Opravdové konkurence je pomálu
Když se tak nad tím zamyslím, v reálném světě má Land Cruiser 300 v podstatě jen velmi málo konkurentů. Tedy vozů, schopných zvládnout opravdu extrémní terény a současně nabízející vrcholný komfort. Počítejte se mnou: Range Rover (a jeho vojenské „geny“ z Land Roveru), Mercedes třídy G (vojenská minulost taktéž) – a tím v podstatě končíme. Všechna moderní SUV mi prominou, ale to jsou v podstatě produkty marketingu – lidé je chtějí, budeme je vyrábět. Toyota má desítky let zkušeností s nejtvrdšími podmínkami na zeměkouli a na konstrukci jejich aut je to opravdu znát.
Závěrem? Dlouho jsme neseděli v podobně bytelném, promyšleném a dokonale fungujícím stroji. Na každém milimetru je znát, s jakou péčí a láskou jej Toyota vyrobila a jak velmi zavazuje jméno Land Cruiser do budoucna. Když jsme u té budoucnosti – na novou „třístovku“ je pořadník kdekoli na světě a dodací lhůty opravdu velmi, velmi dlouhé. Na oplátku však získáte v nejlepším slova smyslu poctivý, do detailu vyladěný automobil, který vám bude dělat radost dlouhé a dlouhé roky. Ostatně plaketa „70th“ na zapůjčeném exempláři hovoří za vše. Jestli si jeho cenovku kolem 3 milionů korun můžete dovolit a obhájit, neváhejte – nebudete litovat jediné koruny.