Test vítězného boxu Thule Motion 3: výborně zvládnutá aerodynamika, design i praktičnost

Pokud uvažujete o koupi nového střešního boxu, mám pro vás skutečně zajímavý tip. Box od švédské společnosti Thule se totiž v mém testu předvedl doslova na výbornou. Na kolik ale vyjde?

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Společnost Thule letos získala prestižní ocenění v rámci soutěže Red Dot Design Award, která je zaměřená (jak sám název napovídá) konkrétně na design. Thule v soutěži zabodovalo celou řadou svých výrobků a jedním z nich je právě jejich střešní box Thule Motion 3. Já jsem do testu zvolil jeho největší variantu, která se mi právě z pohledu parádního objemu jevila jako ta nejpraktičtější. A to pro běžnou českou rodinu, jež box využije jak na cesty na dovolené, na oblíbené chaty a chalupy, ale samozřejmě i na hory. A zajímalo mě především to, jestli je box pouze fešácký výrobek, nebo zda je také kvalitně funkčně dotažený. Tak se něj spolu pojďme podívat v detailu.

Velmi bohatý objem

Když mi box dorazil domů, musel jsem okamžitě konstatovat, že je ho tedy pořádná porce. A hned jsem začal přemýšlet o tom, co všechno bych v něm dokázal najednou odvézt. A to především na rybářské výpravy, což je moje dlouholetá vášeň. K dispozici je tu objem celých 600 litrů. A to je podstatně více, než dokáže nabídnout řada zavazadelníků SUV. Pruty, křesílko, tašky s výbavou, pytle s nástrahami, ale také bivak a velký deštník – to vše a patrně i mnohem více v něm určitě převezu.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Střešní box Thule Motion 3 XXL má vnější rozměry 232 x 92 x 46 cm, vnitřní pak 220 x 77 x 40 cm a váží rovných 25 kilogramů. Z toho také vyplývá, a já jsem si to v praxi jen potvrdil, že k nasazení tohoto boxu na střechu vozu jsou třeba dva lidé. Tedy pokud nejste opravdu velký a silný chlapák, který by box dokázal sám nandat. Ovšem to já se svými necelými 80 kilogramy rozhodně nejsem.

Parádní lišty se zámky

K boxu jsem si od Thule objednal i střešní lišty, kdy jsem před jejich zakoupením prodejci definoval přesný typ vozu, na který hodlám lišty a následně i box instalovat (jedná se mimochodem o Lexus RX). Získat ty správné nebyl žádný problém. Jedná se o nízkoprofilové aerodynamické nosiče Thule WingBar Evo. Instalace lišt na střechu vozu byla jednoduchá až intuitivní a trvala mi doslova pár minut. I když jsem se obešel bez návodu, musím pochválit jeho zpracování a přehlednost. Pokud s instalací střešních lišt zatím nemáte žádnou zkušenost, návod vás nenechá na pochybách, jak postupovat. Je dostatečně přehledný. Při montáži lišt, ale i instalaci boxu se obejdete bez vlastního nářadí, protože potřebné klíče jsou součástí balení. I za tuto drobnost dávám palec nahoru.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

A vlastně ještě za jednu technickou záležitost. Při dotahování lišt jsem ocenil momentový klíč, kterým jsou lišty na každé straně osazené. Zjednodušeně řešeno utahujete, utahujete, až najednou slyšíte cvaknutí a dál utahovat nejde. Nemusíte se tedy bát stržení závitu nebo toho, že jste třeba utáhli lišty příliš málo. Během chvíle jsou fixované podle nastavení z výroby, a tak to má být. Lišty jsou na každé straně opatřené zámky, takže se není třeba bát krádeže v rámci těchto nosných prvků.

Aerodynamika na výbornou

Ale pojďme už na samotný box, o ten tu jde především. Usazený na voze vypadá Thule Motion 3 opravdu prémiově. Rozhodně ve srovnání s mnoha konkurenčními střešními boxy, které běžně vídám kolem sebe na autech. Navíc má ovšem velmi dobře zvládnutou aerodynamiku, což byl evidentně od výrobce jeden z cílů při jeho vývoji. Box je samozřejmě jedním z faktorů, které dokáží zvyšovat spotřebu vozu. A právě tento neduh zde byl potlačen.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

A ono nejde jen o spotřebu. Ti, kdo střešní boxy používají, určitě vědí, že způsobují také aerodynamický hluk, především ve vysokých rychlostech na dálnici. Nicméně já mohu s potěšením konstatovat, že hluk způsobený boxem je v tomto případě skutečně minimální.       

Klobouk dolů před konstruktéry

Co se týče konstrukčních prvků, i s těmi jsem spokojený. Líbí se mi fortelné rychloupínací svěračové úchyty – tzv. systém PowerClick, které jsou opět vybavené momentovým klíčem. Těmi je box na čtyřech bodech pevně přikurtovaný k lištám (jejich otočné hlavice jsou samozřejmě k dispozici uvnitř boxu). Zaujaly mě tu i vyklápěcí „panty“ – jeden v přední a druhý v zadní části boxu. Nejsou to žádné fórové kousky plastu, které se během pár let opotřebují, ale naopak působí masivním a odolným dojmem. Jejich chod je hladký, přesný a jistý.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Oboustranné víko a snadné otevírání

Co mě však na střešním boxu od Thule baví ještě více, je, že je možné jej otevírat, respektive vyklápět z obou stran vozu. Tím pádem jsou zavazadla či jiné předměty v boxu daleko lépe přístupné, nebo chcete-li dosažitelné. Na obou stranách boxu jsou k dispozici zámky proti vykradení obsahu boxu. A na oba zámky stačí jeden a ten samý klíček. Při otvírání stačí otočit klíčkem a posunout západku umístěnou vedle zámku. K vyklápění i zavírání boxu si vystačím s jednou rukou a mohu jedině konstatovat, že při manipulaci s víkem boxu jeho madla umístěná na obou stranách pěkně padnou do ruky.

Dno boxu je chytře tvarováno pro jeho aerodynamické usazení na nosičích a oceňuji také fixační oka, kterými je možné jak lyže, tak samozřejmě i jiné předměty umístěné do boxu fixovat popruhy (ty jsou součástí výbavy boxu). Co mě v rámci doplňkové výbavy střešního boxu ovšem hodně mile pobavilo, to je malá praktická LED lampička, kterou si můžete přilepit tam, kde vám bude vyhovovat nejvíce. Já vím, zní to jako úplná banalita, ale divili byste se, jak skvělý je to pomocník. V noci vidíte na obsah boxu přímo excelentně a obejdete se tak bez baterky nebo čelovky.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Dobře vynaložené finance? Rozhodně

Tenhle střešní box za mě nemá chybu. Je nejen moc pěkný v rámci čistých linií a elegantního moderního formátu, ale také skvěle aerodynamický, a především praktický. Jak v rámci montáže, tak manipulace s víkem, zámky a ve finále logicky i obsahem boxu. Navíc skutečně věřím, že tenhle box mi vydrží i při častém používání sloužit dlouhé a dlouhé roky. A to je pro mě – rybáře, lyžaře a milovníka rodinných výletů i delších výprav do přírody opravdu zásadní. Za mě to byla výborná volba, kterou vám s čistým svědomím rozhodně doporučuji. A to i přes poněkud vyšší cenu, která je v případě mnou zvoleného formátu konkrétně 25 400 korun. Ale víte, jak to je. Za kvalitní věci je třeba si připlatit, když s nimi chcete být opravdu spokojení, a to co možná nejdelší dobu.     

Střešní boxThule Motion 3 XXL přehledně:

Objem600 litrů
Vnější rozměry232 x 92 x 46 cm
Vnitřní rozměry220 x 77 x 40 cm
Nosnost75 kg
Montážní systém PowerClick
Hmotnost25 kg
Zamykací systémSlideLock
Včetně zámkůANO
Kompatibilní s jedním klíčemANO
Přepravní kapacita lyžíaž 7 párů
Přepravní kapacita snowboardůaž 5
Maximální délka lyží215 cm
Aerodynamický tvar boxuANO
Cena25 400 Kč

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Který střešní box jste si koupili vy a jak jste s ním spokojení?

Zdroj: Thule
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články