Vyšší pozice v autě neznamená výhodu a lepší výhled. Zejména SUV obsadila ve švýcarském testu poslední příčky

Švýcarský autoklub zveřejnil výsledky testů, během nichž zjišťoval, jak dobře je vidět z různých typů vozidel. Některé výsledky budou jistě pro mnohé lidi překvapivé.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

U vozidel typu SUV je nejčastěji vychvalována jejich bezpečnost a také to, že řidič sedí výše, díky čemuž i lépe vidí ven. V takovém případě má však dobrý výhled pouze dopředu. Ve švýcarském testu výhledu z aut SUV zaujala poslední místa. Umístění sedačky v takovém vozidle tedy automaticky neznamená kvalitní rozhled a lepší přehled o situaci v jeho okolí.

Testování výhledu z vozidel různých kategorií

V této době nabývají na popularitě SUV a mnoho lidí si je chválí pro jejich bezpečnost. Také vyzdvihují výhodu, kterou je lepší výhled. Švýcarský autoklub TCS otestoval různé kategorie aut, mezi nimiž se nacházely městské vozy, hatchbacky, sedany, kombi a také MPV. Celým testem prošlo 69 vozidel, jež byla uvedena na trh v letech 2012 až 2017. V rámci rozsáhlého testu byl hodnocen především výhled na blízké okolí vozu při manévrování.

iZdroj fotografie: Pixabay

Byl porovnáván výhled ze sedadla řidiče při couvání, jízdě do zatáčky nebo při parkování. Z výsledků bylo jasné, že oblíbená a popularizovaná SUV se umístila na konci tabulky. Mnohem lépe na tom s výsledky byly městské vozy, kompakty nebo kombi. U vozidel, která dopadla nejhůře, mají řidiči velmi dobrý rozhled dopředu, ale při jiných manévrech nebo při jízdě v těsné uličce už je to mnohem horší.

Design na úkor bezpečnosti

Většina lidí se při pořizování nového vozidla rozhoduje hlavně podle toho, jaký má design. Výrobci dávají svým výrobkům nápadité tvary a linie, aby si tímto provedením získali pozornost zákazníka. V mnoha podobných případech dochází ke zhoršení výhledu z vozidla. Švýcarský TCS upozorňuje na to, že u stylových aut je zhoršený výhled ven.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Problémem začínají být i narůstající nároky na bezpečnost při jízdě. Například sloupky jsou v dnešní době velice důležité, co se týče bezpečnosti při čelním nárazu nebo při převrácení. Auto si tedy při nehodě musí poradit s vysokou působící silou. Proto by měly tyto sloupky být velmi pevné. Kvůli tomu jsou tím pádem stále masivnější a zhoršují řidičův výhled do stran.

Hodnocení několika kritérií

Švýcarský autoklub si stanovil několik kritérii, podle nichž vozidla hodnotil. Vždy se udělovaly body 1 až 5 (čím vyšší, tím lepší). Zjistil, že nejhorším aspektem dobrého výhledu z vozidla je snaha automobilek o větší bezpečnost. Snaží se navrhovat vozidla se stále vyšší přední kapotou. Dále dělají silnější sloupky A i C, za které se v této době schová už i celé auto. Většina designových prvků také zhoršuje bezpečnost při jízdě. Řidič například přes malé zadní okno může snadno přehlédnout i dítě.

iZdroj fotografie: Pixabay

Na nejvyšší hodnocení dosáhl jediný model, jímž byl malý Smart ForTwo. Z něj řidič viděl při parkování půlmetrový kužel i přesto, že byl už pouhých 1,9 metru od něj. Naopak u Fordu Edge uvidíte takovou překážku až po 12,5 metrech. U Jaguaru XE to bylo 13,12 metrů.

Mezi malými vozy bylo 8 aut, které získaly dobré hodnocení. Ve střední třídě to byl VW Golf a Subaru Impreza. Mezi MPV se umístil na dobrém místě například Citroën C4 Picasso. V kategorii SUV se jednalo o Suzuki SX4 a Peugeot 2008. U Peugeotu 3008 už byl výhled hodnocen jako špatný.

Ze kterého auta je podle vás nejlepší výhled?

Zdroj: Švýcarský automotoklub Touring Club Schweiz (TCS)

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články