Emisní normy jsou velkým tématem. Nejenom, že jsme kvůli nim přišli o celou řadu zajímavých motorů, ale přišli jsme kvůli nim také o řadu zajímavých aut. A podle všeho není všem dnům konec, jelikož EU má řadu dalších plánů, jak v budoucnu potlačovat auta se spalovacími motory.
Plány do roku 2030
Do roku 2030 budou muset automobilky dodržovat další řadu požadavků na emise, které jsou pochopitelně ještě přísnější, než ty současné. Informace říkají, že emise v rámci celé EU by měly být sníženy o 55 procent oproti stavu z roku 1990. To je navrhováno v rámci nové strategie, která ještě musí být schválena. Připomeňme, že tento přísnější návrh by měl nahradit ten současný, kde se mluví jenom o 40 procentech.
Snaha vytlačit klasická auta?
Jak reagují automobilky na řadu současných limitů, to vidíme na každém kroku. Mnoho aut už nenajdeme s naftovým motorem, jelikož právě diesel je brán jako něco velmi špatného. A ani benzinové motory na tom nejsou nijak dobře. Zapomeňte na velké objemy, jelikož aktuálně je trendem downsizing a honění výkonů u maloobjemových motorů pomocí turba. A přísnější limity by mohly vést k dalším změnám, ať pokud jde o portfolio motorů a vozů, tak jejich pohony.
Cesta k elektřině
Je sice chválihodné, že se Evropská unie snaží řešit znečištění, ale otázkou je, zda tu nejsou větší znečišťovatelé, než auta. Kupříkladu různé továrny, letadla, nebo třeba lodě. Současný stav jasně směřuje k tomu, že se bude podíl aut s klasickým spalovacím motorem snižovat a bude jasně narůstat podíl těch s alternativními pohony. V tomto případě jde o elektřinu, která podle některých nemůže mít budoucnost, hlavně tam, kde jezdí pravidelně delší cesty. Na druhou stranu pro kratší vzdálenosti hlavně po městech se jasně ukazují její klady. Poslední zprávy také ukazují, že podíl elektromobilů v rámci EU stoupá, ale podle čísel stále ne tolik, jak se očekávalo.