Sportovní vůz má na kapotě znak Audi, ale motor ze Škody Octavie. Bauhaus ho nabízí ve výprodeji a vyrobili ho Pat a Mat?

Jedno z nejkrásnějších aut, jaké kdy Audi postavilo, neztratilo nic ze svých půvabů ani po 25 letech. Ba právě naopak. V dokonalém stavu jde o skvělou nabídku i dnes.

i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Úvodem malé vyznání mým ctěným a veleváženým P. T. čtenářům: setkáváme se na těchto stránkách již něco přes dva roky a z vašich komentářů jsem leckdy mohl vyčíst, že jsou mezi vámi povětšinou znalci na slovo vzatí. Snažím se pro vás často nacházet a popisovat témata do hloubky, neb jsem si vědom toho, že leckdy máte v mnoha oblastech větší přehled než já. A pokud popisuji nějaké klasické auto z kolekce „kdy svět byl ještě v pořádku“, snažím se o to, aby vás zaujalo. Věřím, že tomu tak bude i dnes. Nenechte se prosit, tohle Audi je výjimečné.

Tehdy byla Evropská unie zřejmě trochu jiná než dnes

A je z doby, kdy svět byl skutečně ještě v pořádku. Kdy se Evropská unie prezentovala jako panevropský, v dobrém slova smyslu zastřešující orgán, který měl na starosti zejména to, aby věci evropské fungovaly a měly řád. Aby firmy mohly vyrábět, aby odváděly daně, jejich produkty se na trhu uplatňovaly, lidé a firmy je kupovaly a blahobyt Evropy rostl. Přijde vám to dnes jako pohádka? To ovšem nejste sami. Optikou dneška se to jeví velmi neuvěřitelně. A je to přitom pouhých dvacet let.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Přesně tolik nás také dělí od vpravdě revolučního počinu ingolstadského výrobce, který se doslova a do písmene v té době vezl na vlně úspěchů a jehož slogan „Vorsprung durch Technik“, neboli „Náskok díky technice“, zněl tak libě všem fandům aut se čtyřmi kruhy, a přesně opačně – tedy velmi nelibě – konkurenci. TDI motory, čím dál lepší interiéry, pohledné kombi Avant a samozřejmě Quattro. To všechno definovalo novodobý obraz značky se čtyřmi kruhy, jenž z toho v podstatě těží dodnes.

Pod kapotou a ve výbavě jste mohli mít, co jste chtěli. A žádné asistenty navíc

S jedním rozdílem. Tehdy jste si mohli poručit pod kapotu benzínové i vznětové motory dle vlastního uvážení a stavu peněženky, stejně jako jste si mohli poručit výbavu, jakou jste chtěli – a opravdu potřebovali. Nic víc, nic méně. Je to tak složité, že dnes to už v podstatě nejde? Je takový problém postavit auto s normy splňujícím spalovacím motorem a s výbavou, kde nebudete muset platit nic navíc? Optikou roku 2024 se zdá, že to opravdu problém je.

Kdo jezdí v autě od jedné z těchto 13 značek, má pořádný problém. Nové bezpečnostní testy odhalily to, co nám výrobci zamlčeli

i

Tehdy však byly úspěchy mainstreamu Audi tak značné, že si fabrika mohla dovolil i vyložené libůstky. A designově snové TT libůstkou rozhodně je. Dle mého soudu však pouze první generace, postavená v designovém odkazu německého Bauhausu a představená v roce 1998. Upozornění pro neznalé – Bauhaus je umělecký směr, ne prodejna s potřebami pro kutily. Jakkoli již v té době Audi nemuselo dokazovat, že umí postavit opravdu designově povedené modely (A3, A4, A6, a konečně i A8), superdesign karoserie nového TT byl pro mnohé šokem. Nutno dodat, že velmi příjemným.

Ve sdílení by tehdy koncern vyhrál mistrovství vesmíru

Karoserie vypadá, jako by byla složena z několika do sebe zapadajících oblouků, což sice vynikne pouze u kupé (současně se vždy vyráběl roadster i kupé), ale verze bez střechy zase kontruje nečekanou lehkostí, bezrámovými okny a mohutnými ochrannými oblouky za předními sedačkami. A to nejlepší sdílení, jaké jste mohli dostat: TT sdílelo podvozkovou plošinu mj. s Golfem IV, Audi A3, Seatem Leon, stejně jako třeba s naší první generací Octavie.

Jedno auto, více značek. Sdílené platformy jsou jako automobilový kanibalismus

A jakkoli to má i své nevýhody, tak levný a snadný servis, speciálně u ojetin, nakonec výrazně převáží. A protože VW v té době opravdu sdílel, co mohl, nezůstalo jen u podvozkových plošin: i jeden z nejlepších benzínových čtyřválců, jaké koncern kdy měl (přeplňovaná pětiventilová „jedna osmička“, s jejímž vývojem tehdy pomáhala Yamaha), se ocitla také u několika značek současně. V naší Octavii budila nadšení v první generaci RS, kde byla naladěná na 132 kW, neboli postaru na 180 koní.

Nejlepší benzínový čtyřválec, co kdy VW měl

U TT se však šlo ještě o kus dále, což mimochodem názorně demonstrovalo, o jak povedený motor šlo. V TT Quattro se dostal až na 165 kW neboli 225 koní s točivým momentem 280 Nm v širokém pásmu od 2 200 do 5 500 otáček. Famózní jednotka. A jak byla nepřeplňovaná verze tohoto motoru (v naší Octavii s 92 kW výkonu) poněkud „nemastná a neslaná“, tak turbo 20 V je téměř vždy zárukou skvělého svezení. Paradoxně se spotřebou stejnou (někdy dokonce i nižší) než u atmosférické verze.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

A přesně tento motor je i v roadsteru TT, který jsem pro vás objevil. Na první (druhý, třetí, patnáctý) pohled vypadá nádherný roadster dokonale zachovale, vyhnul se naštěstí všem zásahům tunerů. Na možná těch nejslušivějších kolech a v jediné barvě, kterou TT může mít – a sice stříbrné – se má i dnes, po téměř 25 letech, naprosto k světu. Léto přede dveřmi – neuděláte si radost? Za mrzkých zhruba 220 000 korun jde dle mého soudu o skvělou nabídku. Mimochodem, se 118 000 kilometry na tachometru: všechno máte ještě před sebou.

Jak to vidíte? Nezajedete si pro něj? Více informací v linku pod článkem, pokud se pro něj rozhodnete, dejte nám určitě vědět do redakce, tohle auto bychom rádi viděli a natočili naživo! Držíme palce!

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články