Snížit spotřebu paliva v autě se spalovacím motorem je vlastně jednoduché. Stačí upravit řidičský styl a zmáčknout kouzelné tlačítko.
Existuje mnoho triků, které řidičům umožňují ušetřit na palivu. Například soubor činností a úkonů, které by měl řidič dělat, aby ušetřil. Využívat setrvačnost, plynule přidávat plyn, opatrně brzdit. Sledovat okolí a předvídat, jak se zachovají ostatní řidiči nebo jak se změní světla na semaforech. Co kdyby to ale bylo tak jednoduché, že by nějakým kouzlem řidič bez přičinění snížil apetit motoru?
Start-stop je v nabídce automobilek od 70. let
Taková možnost je, dokonce přímo od automobilek. Tlačítko, které do aut montují samotné automobilky už ve výrobě. Start-stop. Systém, který je dnes ve všech moderních autech. A který motoristé, zejména ti tradiční, konzervativní, ze srdce nenávidí. Panují totiž obavy, že požívání systému start-stop na jednu stranu sice šetří palivo, na stranu druhou však zkracuje životnost některých komponent.
Typicky autobaterie nebo startéru. Odborníci se však shodují, že taková tvrzení nejsou zcela pravdivá. Jde o to, že mnoho vozů se systémem stop-start má moderní baterii s delší životností a vysokou kapacitou. Někdy auto používá k restartování motoru samostatnou baterii. Pro je naopak prokázané snížení spotřeby paliva spalovacího motoru. Navzdory tomu, jak jsou dnes ekologický aspekt a důležitost systému start-stop automobilkami a médii komunikovány, nejde o technologický výstřelek současnosti.
Úspora paliva závisí především na jízdním stylu řidiče
Historie úsporného systému sahá do sedmdesátých let minulého století. Za vývojem byla asi s největší pravděpodobností ropná krize. Toyota představila první automatický systém start-stop v polovině sedmdesátých let. Volkswagen a Audi přišly se svými systémy systému start-stop v osmdesátých letech. Společně s moderní pětistupňovou převodovkou, aerodynamickou karoserií a elektronickým ukazatelem spotřeby mělo toto vylepšení zásadní vliv na snížení spotřeby paliva.
Nová generace systému dorazila na přelomu milénia. Potvrdilo se, že při správném, rozuměno ekologickém stylu jízdy, dokáže systém start-stop ušetřit až 15 % paliva. Tím, že vypíná motor při každém zastavení je efektivní zejména v městském provozu, naopak na dálnici je logicky méně účinný. Princip systému je relativně jednoduchý, když automobil zastaví, vypne se motor.
Kontroverzní je idea, že systém škodí baterii a startéru
Někdy dokonce dochází k vypínání pohonné jednotky ještě za jízdy, když automobil setrvačností dojíždí a řidič brzdí, například před semaforem. Opětovně agregát startuje, když řidič sundá nohu ze spojky u manuálu, nebo z pedálu brzdy u vozu s automatem. Argumentem pro používání systému start-stop je jeho promyšlenost. Nejde o to, že by motor byl vypnut „natvrdo“ a kdykoli.
Řídící jednotka monitoruje řadu parametrů a nedovolí, aby docházelo k poškození. Pokud je teplota nízká a motor není zahřátý, k vypínání nedojde. Pokud není dostatečná kapacita baterie, systém nebude fungovat. Mají se tedy řidiči strat-stopu obávat? Je to, šalamounsky řečeno, asi volba mezi tím, co je v reálu horší. Platit průběžně za více spotřebovaného paliva, anebo teoreticky jednou za čas, respektive častěji, pořídit novou autobaterii? Volba je na každém motoristovi.