Vyrobit moderní SUV a inspirovat se přitom tím nejlepším je výzvou i pro renomované automobilky. Rusové nemají ani motor, ale troufnou si na to. Vítejte v Moskvě.
Že je výroba automobilů v Rusku v poněkud prekérní situaci potom, co většina automobilek a dodavatelů opustila Rusko na protest proti invazi na Ukrajině, je obecně známým faktem. Běžní Rusové se musí na nějaký čas rozloučit s (v Rusku vyráběnými) vozy Renault, Nissan nebo Škoda, které byly velmi populární, a především relativně cenově dostupné. To však nebrání vyrábět trochu jiná vozidla, pravda cenově ne až tak dostupná, zato v mnoha směrech výjimečná. Pojďme se na ně podívat společně.
Aurus jako firma na kopírování od Rolls Royce
Aurus je firmou, která vznikla na přímý popud Vladimíra Putina ještě před zmíněnou invazí na Ukrajinu a měla přinést luxus dostupný na Západě jen těm vyvoleným (čtěte: luxus zcela nejvyšší, reprezentovaný značkou Rolls-Royce) i do ruských reálií. Ruští konstruktéři u Aurusu si však očividně řekli, že nebudou vymýšlet již jednou vymyšlené, a tvary prvního Aurusu velmi mírně řečeno „opráskli“ od vrcholného modelu RR Phantom. A to tak velmi, že nezkušené oko má z některých úhlů problém poznat originál a kopii.
Jasným rozdílem jsou proti směru otevírané dveře, technicky náročné řešení si Rusové usnadnili „klasikou“. A jestli si někdo myslel, že u Aurusu Senat (tak se kopie Phantomu jmenuje) to skončí, tak se hluboce zmýlil. Jaké vozy jsou dnes nejpopulárnější? SUV. Tak vidíte. Jak se jmenuje SUV od Rolls-Royce? Cullinan. Správně. Jakkoli se možná při pohledu na dnešní produkci zakladatelé Henry Rolls a Charles Royce lehce obrací v hrobě. Ale to asi pořád nebude nic proti tomu, kdyby spatřili jeho ruskou „kopii“ nazvanou Aurus Komendant.
Menší ruské SUV jako „Baby Cullinan“?
Denis Manturov, ruský ministr průmyslu a obchodu, v rozhovoru pro TASS oznámil, že portfolio značky Aurus se v budoucnu rozroste o další SUV. Má jít o model business třídy, ale cenově dostupnější než současná nabídka výrobce. Bude to tedy pravděpodobně menší a levnější auto než Komendant. SUV s tímto půvabným jménem bylo do nabídky Aurus zařazeno v listopadu 2022 a jde o 5,38 m dlouhý vůz určený – alespoň v intencích Rusů – konkurovat vozům jako Rolls-Royce Cullinan nebo Bentley Bentayga. Je tu nicméně jeden problém.
Nové, menší a levnější SUV Aurus se má začít prodávat v roce 2025. Jenže v Rusku momentálně nemají ani vlastní pohonnou jednotku, ani patřičný pohon všech kol, stejně jako mnoho dalších komponentů. Aktuálně jsou všechny vozy Aurus dodávané zákazníkům vybaveny hybridní pohonnou jednotkou o objemu 4,4 litru a výkonu 598 HP, kterou pro Rusy před lety vyvinuly Porsche a Bosch. Poté, co se Kreml rozhodl napadnout Ukrajinu, je přístup k dílům pro stavbu motorů v zásadě nemožný. Pochopitelně, Porsche nechce být s čímkoli válečným spojováno.
Vlastní motor? Tak leda od Číňanů
Možná tedy Aurus vyvine svůj vlastní motor? To je asi nemožné. Již v době premiéry limuzíny Senat, tedy v roce 2021, bylo oznámeno, že do nabídky brzy přibude ryze ruský motor. Nic takového se zatím nestalo. A zřejmě jen tak brzy nestane. Problémy, které mělo Rusko po uvalení sankcí při vybavování aut vyráběných na jeho území airbagy, předpínači bezpečnostních pásů nebo klimatizací, ukazují, že možnosti největší země světa jsou v této věci značně omezené. Jedno řešení by se však možná přece jen nabízelo.
Již několikráte jsme na těchto stránkách popisovali, že ruskou výrobu automobilů „zachraňuje“ Čína, ať již přímými dodávkami vozů, nebo jejich „polotovary“ v kontejnerech, umožňujících finální montáž v Rusku. A mimo jiné umístění ruského VIN na finální výrobek. A tím i možnost prezentace před ruským národem, jak úspěšně „pokračuje výroba“ a jak západní sankce v podstatě na ekonomiku Ruska a jeho schopnost udržet výrobu automobilů nemají zásadní vliv. Nejinak by tomu mohlo být i v tomto případě.
Nebylo by tedy divu, pokud nový model Aurus bude více či méně upravenou verzí některého z vozů Říše středu. Silným kandidátem na „dárce orgánů“ by mohla být značka Hongqi nebo Red Banner. Společnost funguje od roku 1958 a byla známá výrobou limuzín pro čínský státní aparát. Dnes však nabízí řadu modelů – včetně SUV různých velikostí – a je přítomna na ruském trhu. Mohla by tedy dodávat motory a další komponenty podobně, jako je dodává třeba Chery.
A vzniku „malého ruského Cullinanu“ by tak již nemuselo stát nic v cestě. Jakkoli výsledek bude možná přinejmenším úsměvný. Počkejme a nechme se překvapit.