Představení nového vozu s opravdu revolučním designem je vždy mimořádnou událostí. O to více, když se jedná o konzervativní Volkswagen. Kdy jej uvidíme u nás?
Co si budeme nalhávat. Nabídka Volkswagenu v českých (a potažmo evropských) showroomech již byla bohatší. A rozmanitější. Dnes máte sice možnost postavit si doma pomalu „matrjošku“ ze všech velikostí SUV, které vás jenom napadnou (nebo i nenapadnou), ale jinak je to celkem bída a slabota. Passat v obou karosářských verzích? Bejvávalo. Levné modely ještě pod Polem? Něco jako Lupo nebo Up? Kdeže ty loňské sněhy jsou. A přece tu je něco, co by mohlo zabrat. Pojďme se na to podívat společně.
Světová premiéra vozu s novým designem
Jak se dá dočíst z oficiální tiskové zprávy samotného Volkswagenu, „se světovou premiérou ID. CODE na Auto China 2024 dává Volkswagen první náhled na nový designový jazyk budoucích modelů a zároveň zahajuje novou technologickou éru. Koncept vozu byl vyvinut speciálně pro zákazníky v Číně. Se svými výkonnými, čistými a plynulými povrchy koncepční vůz připomíná Gran Turismo.“ Aha. Nepřehlédli jsme v textu třeba „pro zákazníky v Evropě a v Číně?“ Evidentně nikoli.
A VW zpráva pokračuje: „ID. rodina se do roku 2030 rozroste na celkem 16 modelů. To zahrnuje pět elektromobilů nové podznačky ID.UX, které oslaví svůj debut na trhu do roku 2027. Volkswagen také postupně rozšiřuje své portfolio v Číně o nové, vysoce účinné plug-in hybridy s elektrickým dojezdem přes 100 kilometrů. Dvanáct nových modelů ICE a šest hybridů bude představeno do roku 2030. Volkswagen navíc doplňuje osvědčené architektury vozidel MQB a MEB přidáním místních platforem v Číně.“
A do třetice, abychom to měli kompletní: „Volkswagen rozšiřuje svou nabídku elektromobilů pro nové skupiny zákazníků v Číně o ID.UX. ID.UX kombinuje osvědčené přednosti VW s DNA designu orientovaného na životní styl. Mezi specifické prvky značky patří progresivní design exteriéru spolu s interiérem zaměřeným na řidiče se zcela novým konceptem displeje a ovládání (HMI) pro mladé zákazníky.“ Myslím, že po těchto vzletných marketingových formulacích veškeré pochybnosti odešly kamsi v dáli. Možná až do Číny.
Není náhodou Volkswagen evropská firma s evropskými kořeny?
Něco mi tady ale nesedí. Volkswagen je bytostně evropská firma. V Evropě (za poměrně pohnutých okolností, nutno dodat) založená, v Evropě desítky let nejen úsilím a pílí Němců budovaná. Všechno to dobré a velké, co se VW za ta desetiletí podařilo, je z velké části díky Evropanům. Neb i závody v Mexiku, Brazílii a jinde po světě vznikly až tehdy, když produkce v Evropě dokázala vybudovat tak silné zázemí pro daný model a jeho marketing, že jej bylo možné vyrábět i jinde na světě. Käfer by zřejmě v Mexiku nevzniknul, jakkoli tam jeho životní pouť skončila.
Co se to ale nyní děje? Volkwagen nám svou poslední tiskovou zprávou dává jasně najevo, že to progresivní, na životní styl orientované vozidlo s (konečně!!!) opravdu luxusním designem, schopným konkurovat de facto čemukoli na světě, včetně italských skvostů nebo japonských prémiovek, je určeno – pouze pro Čínu. Ptám se s dovolením proč? Jsme snad v Evropě něco méněcenného, nějaký jiný živočišný druh, než jsou Číňané? Máme se smířit s průměrem, zatímco na opačném konci planety mají popíjet šampaňské?
Vy v Evropě kupujte, co máme, plaťte a buďte zticha
Neb přesně tak tisková zpráva od VW vypadá. Kdybych ji mohl malinko zparafrázovat, mohla by vypadat třeba i takto: „Milí Evropané. Máme vás rádi, za ty roky jste nám (a Němci speciálně) „nasypali“ opravdu balík peněz, my jsme si za ně postavili ty fajn správní budovy a továrny po celém Německu i jinde, a mimochodem, i v Číně. Ale to víte, časy se mění. V Číně to s námi vypadá nahnutě, tak teď co můžeme, uděláme tam. Vy tady kupujte ty předražený Golfy a Tiguany, plaťte a buďte zticha.“
Co nám nakonec také zbývá, že ano. Nicméně, ještě něco bych rád podotknul. Pamatujete si na Dieselgate? Kdo by si nepamatoval, že ano. A u vás speciálně. Stálo vás to opravdu „raketu“ peněz, vyhazování lidí a dost silně pochroumanou pověst. A víte kde? Víte. Já vám to ale stejně prozradím. V Evropě a v Americe. Tam byly vaše podvody s emisemi u dieselu nejvíc uplatněné a také prokázané. V Americe se s tím potýkáte dodnes. V Číně? Koho zajímají v Číně nějaké emise u nafty? Dieselgate? Co to je?
Čína opravdu zamávala trhem. Skloníme kvůli tomu hlavy?
Tak mi potom ale vysvětlete, proč předvádíte tak neuvěřitelný „řitní alpinismus“ právě v Číně, když všechny faktory, od budování celého kolosu VW až po odpuštění a toleranci podvodů, jste realizovali v Evropě? A v Americe? Jakou to dává logiku? Odpovím vám. Žádnou logiku to nedává. Žádná tam totiž není. Jen cítíte peníze v Číně a velmi silně tam s vámi zamával jejich opravdu mohutný nástup elektromobilů. A chcete ho dohnat. Nebo ještě lépe předehnat. A tak Evropu odsunete na druhou kolej.