Top 7 opomíjených (a extra zajímavých) ojetin z českých bazarů. Kupte je, dokud nějaké jsou

České (a pochopitelně nejen české) bazary skrývají za masou Fabií a Octavií i mnohá výrazně zajímavější auta. Tady je tip na 7 extra zajímavých (a často i perspektivních) ojetin.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Impulsem pro napsání tohoto článku byl telefonát mého kamaráda Zdeňka, který měl asi pátou Octavii a desátý Passat a chtěl „zkusit něco zajímavějšího“. A ideálně „mimo koncern“. Což, s ohledem na oba zmíněné modely, celkem chápu. Něco jsem navrhnul v telefonu, zbytek jsme prodiskutovali u kávy. Stejně jsme se chvíli neviděli, auta tak nakonec byla prima důvodem, proč se sejít. Finále si nechám pro sebe, jedno z pěti aut, které představuji níže, to ale nakonec vyhrálo. Schválně, jestli uhádnete jaké. 5 zajímavých kousků podle Michala Sztolára je právě tady. Nenechte se prosit.

Francouzský komfort, prostor pro celou rodinu a usporné motory

První volba je z Francie a kombinuje typicky francouzský komfort, úspornost a (dnes již) nečekanou láci. Měl bych totiž tip na prima MPV, jaké dnes v podstatě neseženete. Tedy nové. A jako ojetina je nyní již velmi dostupné. Jděte a zkuste najít jedno z dvojčat Peugeot 807/Citroen C8, pokud možno v co nejlepším stavu. Pár nečekaně zachovalých kousků jsem objevil za pár minut. HDi motory jsou spolehlivé a prověřené, jakkoli za sebou budou mít nejčastěji 200 tisíc kilometrů a více. Pokud se jim ale dostalo základní péče, měly by fungovat bez problémů.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Znovuvzkříšení MPV? Vybrali jsme 5 nejlepších a cenově dostupných rodinných aut všech dob

Neprůstřelná spolehlivost a seriózní volba v jednom

Pokud nezbytně nutně nepotřebujete prostor MPV, avšak kladete důraz na spolehlivost, nemůže chybět zástupce od Toyoty. A hned jeden z nejklasičtějších. Devátá a desátá generace Corolly jsou už v zásadě velmi moderní, pohledné vozy, zcela bez problémů souměřitelné s nejnovější produkcí. Doporučuji oba níže popsané benzínové motory, sestavené přesně dle receptu Toyoty: olej + základní údržba = extrémní dlouhověkost. Dieselový agregát D-4D je také zajímavý, ale tam už bych velmi pohlídal předchozí servis a opravy. Jako ostatně u všech dieselů.

  • 1.4 VVT-i (71 kW / 97 k) – Spolehlivý motor s dobrou spotřebou a nízkými náklady na údržbu.
  • 1.6 VVT-i (81 kW / 110 k) – Nabízí lepší výkon při stále velmi dobré spotřebě (okolo 6,5–7 l/100 km). Spolehlivý motor, který často dosahuje vysokých nájezdů bez větších oprav.
  • 2.0 D-4D (66–85 kW) – Robustní a odolný dieselový motor s dobrou spotřebou (kolem 5 l/100 km).

Nafta je mrtvá, ať žije diesel. Toyota má velké plány a vzkaz pro EU: „Ještě nekončíme, dámy a pánové!“

Nenápadný společník s výbornou benzínovou „atmosférou“

A v Japonsku ještě zůstanu: druhá generace Mazdy 3 má již citelně lepší ochranu proti korozi než její předchůdci, ale stále je to téma, které bych měl na zřeteli, pokud bych o ní uvažoval. Na druhou stranu, výtečné jízdní vlastnosti, a především atmosférický dvoulitr s technologií Skyactive by byly důvodem, proč o Mazdě uvažovat. Určitě bych se ale vyhnul obloukem dieselům, případné problémy smažou veškerou cenovou výhodnost. Většina modelů nemá velký nájezd a často jde o rodinné vozy, u kterých se dbalo na značkový servis. Pro fandu značky by to mohla být zajímavá volba.

  • 1.6 MZR (77 kW) – Spolehlivý motor s přiměřeným výkonem a dobrou spotřebou (kolem 6–7 l/100 km).
  • 2.0 MZR (110 kW) – Velmi povedená jednotka, s níž vás každá jízda bude bavit. Takhle staví Mazda motory pro dynamickou jízdu a přitom stále dobrou spotřebu (kolem 7,5 l/100 km).
iZdroj fotografie: Mazda

Tajný tip na opravdu povedené auto za velmi rozumné peníze

Možná jedno z nejvíce nedoceněných aut současnosti. Zapomeňte na všechny nesmyslné pomluvy, Laguna třetí generace je vážně dobré auto. Najděte zachovalý kus, ideálně ve výbavě GT s řízením všech čtyř kol (funguje vždy!!!), svezte se 15 minut a vystoupíte ven s úžasem v očích. Málokdy je vidět tolik snahy udělat dobré auto a neopomenout přitom nic, co by mohlo majitele jakkoli rozčilovat. Dnes popravdě již ne tak zcela vídaný přístup. Ironií osudu je, že ani to nestačilo. Jméno Laguna se zkrátka stalo prokleté.

Konečně Renault, který budou Češi milovat: Jezdí na benzín, má 1 000 km dojezd, obří kufr a vypadá super

Tím spíš je více než velká šance najít opravdu zachovalý kousek, který bude ještě roky fungovat. A bude rozhodně levnější, než jsou jeho reálné kvality. Výjimečně se nebojte ani dieselu, tento se opravdu povedl.

  • 2.0 16V (103–140 kW)
  • 2.0 dCi (96–127 kW) – Velmi spolehlivý a robustní motor. Laguna III je zajímavá především díky těmto dieselům, které mají vynikající poměr mezi výkonem a spotřebou (okolo 5–6 l/100 km). Chlazení turba vodou, dimenzování všeho potřebného. Doporučeníhodná jednotka.

Když chcete opravdu mimořádně zajímavé kupé

Ano, přiznávám, tohle je trochu úlet. Na druhou stranu, kdo hledá sportovní kupé s výjimečným designem, je tady na správné adrese. Jako bonus dostane neprůstřelnou kvalitu Toyoty. Poslední generace Celicy (s karoserií ve tvaru „stealth“ stíhačky, model T230) se vyráběla mezi lety 1999 a 2006. Standardní modely jsou poháněny 1.8L čtyřválcovým motorem, GT verze mají výkonnější verzi téhož motoru. Auto v podstatě vymizelo ze silnic, když se nějaké objeví, bývá terčem zvědavých pohledů. Nic podobného už Toyota nikdy nevyrobí, pokud najdete extra zachovalý kousek za rozumné peníze, nebude už klesat.

iZdroj fotografie: Toyota

Japonská racionální volba do města i do terénu

Oproti Celice je Suzuki Jimny naopak téměř vždy volbou rozumu. Postavený na základech kultovního SJ 410/413 vyrostl v nezničitelné, robustní malé auto. Často je srovnáván s Ladou Nivou, zejména co se velikosti týče, co do spolehlivosti jde ale o úplně jiný vesmír. Odolný, spolehlivý, nenáročný. Vůz mimořádně oblíbený lesáky dostává při jejich užívání občas řádně „do těla“, přesto stačí měnit olej. Případně občas vyklepat zmačkané plechy. Jedeme dál, chlapi, zítra nás čekají krmelce a posedy.

Civilnější Swift je pak stavěn se stejnou filozofií, coby jednoduchý, ale svému majiteli věrně sloužící kompakt. Suzuki nemívají moc věcí na palubě, držíce se přitom osvědčeného hesla „co ve voze není, nemůže se pokazit“. S čímž musím souhlasit. Jako bonus můžete mít verzi i s pohonem všech kol a případnou dlouhou zimu přežít zase o kus lépe. Benzínové motory bývají prosty drahých problémů (v jednoduchosti je síla). Na udržovaný, detailně nafocený Swift s rozumným nájezdem bych osobně poslal zálohu bez problémů. S největší pravděpodobností mu nic nebude.

Malý „teréňák“ 4×4 s velkým motorem (na naftu)

A malá hádanka na konec: jaké kompaktní SUV má pohon všech kol, dvoulitrový turbodiesel generující 129 kW/175 koní a masivních 400 Nm, umí jezdit za 6 litrů na 100 km a krom šestistupňového manuálu nabízí i šestistupňový automat? A stojí do 200 tisíc, s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a do 10 let stáří? Vypadá to jako neřešitelný rébus, ale není. Pro ty, kdož ještě tápete, přidám nápovědu: firma má (resp. měla) jméno jako malý jazykolam. Ano, pochopitelně. Je to korejský Ssang Yong.

Korejské SUV, které budou Češi milovat: Je po prvotřídním faceliftu a vypadá zatraceně skvěle. A má diesel

iZdroj fotografie: SsangYong

O němž mnoho lidí nikdy neslyšelo, přitom v Čechách má poměrně solidní prodejní i servisní síť a jejich auta se sem dovážejí již od revoluce. A kdo nikdy nepotkal první Ssang Yong Musso, neví, jak vypadá psychedelický design. To se ale netýká Koranda, které vyrostlo do příjemně a moderně tvarovaného kompaktního SUV. A opravdu nabízí všechno, co od podobného vozu čekáte. Cenový bonus: Korando není u Čechů v kursu, pročež jich do 200 tisíc Kč vždy bez problémů několik najdete.

Jaká by byla vaše volba? Případně máte nějaké svoje tipy na zajímavá auta z bazarů? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články