Michelin startuje dobu dřevěnou, protože také pracuje na projektu, který by měl pomocí 3D tisku gumy umožnit autům jezdit na jediné sadě pneumatik po celý život.
„Není to sen. Měli bychom mít první průmyslový stroj v roce 2020. A pak se odtud toto odvětví odrazí,“ říká Cyrille Roget z Michelinu, manažer komunikace výzkumu a vývoje. „A to není všechno. Doufáme, že v roce 2020 budeme moci ukázat první pneumatiku vyrobenou ze dřeva. “ Roget říká, že přechod na dřevo má řadu výhod, od snížení závislosti na ropě až po nižší výrobní náklady a využití místních zdrojů.
„Stromy rostou všude. Takže přerozdělujte příležitost, aby každý mohl mít vlastní lokální zdroje. A jsou obnovitelné, „řekl při uvedení nejnovější pneumatiky Primacy 4 společnosti Michelin v Thajsku. „V pneumatikách budeme stále mít kaučuk, který je také obnovitelným zdrojem.“
Dřevěné pneumatiky budou mít stále většinu dnes používaných komponent, ale s velkým rozdílem. „Elastomery z dřevěných třísek nahradí obsah ropy v pneumatikách. 80 % materiálů v současných pneumatikách pochází z ropy. „Máme projekt pracující s dřevěnými štěpkami. Použijeme odpad z dřevozpracujícího průmyslu k výrobě elastomerů, které se používají do pneumatik. Věříme, že je to dobré řešení pro budoucnost,“ řekl Roget.
Společnost Michelin provádí výzkumy dřeva v Brazílii, kde vytvořila udržitelný model plantáže, který zahrnuje pěstování banánů a kakaa vedle gumy, takže lidé mohou být soběstační ve všech oblastech. „To je projekt, na kterém intenzivně pracujeme. Pracujeme na tom, abychom měli více takových plantáží,“ řekl Roget.
Dále do budoucna společnost Michelin plánuje zapojit do výroby technologii 3D tisku. Myšlenka spočívá v tom, že auto se vyrobí s jedinou sadou kol a pneumatik, které se pak obnovují, když se běhoun ojezdí, podobně jako při starém procesu renovace opotřebovaných pneumatik protektorem.
„Založili jsme společný podnik se společností AddUp, která je lídrem v oblasti 3D tisku kovových dílů. Vyrobil již více než jeden milión dílů, takže to není prototyp. „S ním pracujeme na vývoji gumového tisku nebo polymeračního tisku. Jsme spíše v počáteční fázi této technologie. Musíme ji do budoucna dostat do stadia použitelného v průmyslové výrobě. “
Roget říká, že realistický časový rámec pro 3D tisk pneumatik je 10-15 let, ale nové technologie by to mohly urychlit. „Pevně věříme, že toto je dobře organizované řešení. Zdá se, že je to dobré řešení. Technologie protektorování byla zabita, protože čínský dovoz byl mnohem levnější než renovace tímto způsobem. „Největší překážkou pro tuto chvíli je síť, která by byla schopna pneumatiky renovovat. Věříme, že technologie se bude rozvíjet velmi rychle, takže otázkou je, jak rychle bude síť růst, “ myslí si Roget.
„Běhoun už vytisknout dokážeme, ale tato technologie musí být industrializována. Děláme v tom velmi rychlé pokroky. Mohlo by to nakonec dopadnout tak, že nabíjecí stanice pro vaše elektrické auto by také byla renovační stanicí pro pneumatiky,“ řekl.