Mechanik rozebral motor Toyoty s nájezdem 668 000 km a zíral jako puk. Jasný důkaz, proč elektromobily a hybridy neuspějí

O odolnosti motorů japonského výrobce kolují nejen po internetu legendy. Nic ale nenahradí pohled na reálnou jednotku, se kterou někdo najel fantastických 668 tisíc kilometrů.

i Zdroj fotografie: Blueck / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Tak tady máme další ze série videí s automechanikem. Co si budeme nalhávat, jedno jako druhé. Nebo snad ne? Popravdě, už jen to číslo a kilometrový proběh v nadpisu k tomuto článku vzbuzuje respekt. Jsou značky, které by i za poloviční hodnotu prodaly království a dceru za manželku k tomu. Téměř 700 000? Opravdu? Wow. Tohle nakonec možná nebude jen tak obyčejné „video z dílny“. Každopádně, pojďme se na to podívat společně – nenechte se prosit, tohle vás pobaví.

Toyota si svou pověst vybudovala tvrdou prací

Kdož čtete moje články pravidelně, víte již zřejmě celkem dobře, že jsem se nikdy netajil oblibou Toyoty jako značky, která si svoji pověst vybudovala na spolehlivosti a odolnosti vlastních výrobků. Je mi zkrátka nadmíru sympatická ta mravenčí, desítky let dlouhá práce, kdy se tak dlouho věnujete každému detailu, až nakonec z těch detailů sestavíte celek – a on dokonale funguje. A co je důležitější – pak jste schopni tu již jednou nastavenou laťku dlouhodobě udržet. Což také není zcela samozřejmé, jak mnozí výrobci již také dobře vědí (u Mercedesu by mohli vyprávět).

Toyota má SUV nové generace za lidové peníze. Předběhla trh o 10 let, nabízí nejvíc, co dokáže

Přičemž na spolehlivosti vlastních agregátů, ať již montovaných do Toyoty, nebo třeba Lexusu je pochopitelně celý ten (dle mého soudu výjimečný) příběh postaven. Vy, kdož jste někdy měli Toyotu a dokázali jste jí dát alespoň základní údržbu, víte moc dobře, o čem mluvím: to už spíš na tom daném autě „odejde“ cokoli jiného, ale motor se bude točit dál. A to, co je samozřejmé pro každou udržovanou Toyotu, platí pochopitelně ještě jednou tolik pro každý Lexus. Nebo spíše dvakrát tolik.

Nový Lexus LBX vstoupil na český trh. Málo známé SUV japonské značky vypadá hezky

Příběh Lexusu, který vysvětluje zcela vše

Mimochodem. Dokonale sem pasuje jeden příběh, který mne pokaždé mimořádně pobaví. Píše se prosinec 1989 a v USA Lexus (sám od sebe a zcela dobrovolně) nařídil dobrovolné stažení 8 000 dosud prodaných vozů na základě dvou (!!!) stížností zákazníků na vadnou kabeláž a „přehřáté brzdové světlo“ (!!!). Všechna vozidla byla zdarma opravena do 20 dnů a tento incident (pro mnohé jiné výrobce zcela nepředstavitelný) pomohl vybudovat pověst zákaznického servisu Lexus. To jen pro ilustraci, jak fanaticky jsou Toyota a Lexus posedlé svou pověstí a kvalitou svých výrobků.

iZdroj fotografie: Lexus

Není divu, že i mechanik z níže přiloženého videa byl tak trochu v šoku. Jakkoli je třílitrový šestiválec Toyoty pod označením 2JZ pravděpodobně jeden z nejspolehlivějších, jaký byl kdy vyroben. I tak vás to překvapí. A nejde o žádného „lenochoda z elektrogenerátoru“. Naopak. Najdete jej třeba i pod kapotou Toyoty Supra, kde s mírnou modifikací, zahrnující zvýšení tlaku turbodmychadla a úpravu řídicí jednotky snadno vygeneruje výkon až 600 koní. To vše při zachování extrémní spolehlivosti. Má objem 3 litry a šest válců, které zaručují nízké náklady na údržbu a spolehlivost. A to bez ohledu na velikost, výkon nebo značku, která jej použila.

Nejhlasitější a nejlépe znějící Toyota Supra s motorem 2JZ. Vycházející zvuky z výfuku jsou čistá poezie

Motor se 668 000 km vypadá spíš na 68 000 km

Na YouTube kanálu „Dělám auta“ to předvádí mechanik Eric, který ve svých krátkých filmech rád rozebírá různé pohonné jednotky. Nicméně většina jeho videí se týká motorů, které to mají takříkajíc „za sebou“. Tady tomu bylo trochu jinak, motor i s ohromným nájezdem byl zcela bez problémů provozuschopný. Což mimochodem jen potvrzuje slova mého dalšího oblíbeného mechanika z YouTube: Scotty Kilmer opravuje auta 55 let a jeho nadšení z Toyoty se již stalo legendárním.

Tento konkrétní agregát pochází z Lexusu GS300, se kterým někdo ujel neuvěřitelných 415 000 mil, tedy zhruba 668 000 kilometrů. Eric nám postupně ukazuje minimální opotřebení hlav, válců a ložisek a dalších dílů. Jinými slovy: většina klíčových komponentů vypadá, jako by s nimi někdo ujel několik desítek tisíc kilometrů, nikoli stovek tisíc kilometrů. Jak to mimochodem vidíte vy? Také vám Toyoty slouží „od nevidím do nevidím“ a nic moc za to nechtějí? Napište nám!

Jaké máte zkušenosti s Toyotou?

Zdroj: YouTube
Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články