Světová jednička se „obula“ do elektromobilů tak, jak je jejím zvykem: naplno a bez kompromisů. Baterie od Toyoty mají potenciál definitivně změnit celý trh.
Že je Toyota velmi činná na poli alternativních způsobů pohonu je zřejmé nejpozději od příchodu prvního Priuse. Což je, celkem neuvěřitelně, již 25 let. Ano, tak dlouhé zkušenosti má Toyota se systémy, ve kterých hraje roli baterie, elektromotor a jejich zapojení do pohonu automobilu. Kde byl Elon Musk a Tesla před 25 lety? Zbytečná otázka. Není tedy divu, že po dlouhém otálení s elektromobily se Toyota vrhla do souboje s vervou odpovídající jedné z největších automobilek světa. Pojďme se na pokrok Made in Toyota podívat společně.
Spojení dvou vedoucích společností v oboru
Jak totiž uvedla japonská automobilka ve svém prohlášení ze 12. října tohoto roku, je o další krok dále k průlomu v polovodičových bateriích pro elektromobily, spolu s novým partnerstvím pro vývoj metody hromadné výroby pevného elektrolytu. Dohoda spojuje největšího světového výrobce automobilů s japonským petrochemickým gigantem Idemitsu Kosan, aby společně komercializovali pokročilou technologii baterií v časovém rámci 2027-2028, čímž dláždí cestu pro to, co nazývají „plnohodnotnou“ masovou výrobou.
Úspěšný vývoj plně polovodičových baterií je totiž považován za zásadní pro uvolnění potenciálu plně elektrických vozidel. A to zejména tím, že umožňuje mnohem delší dojezdy v menších a lehčích objemech. Baterie, které mají elektrolyt ne nepodobný keramice namísto tekutého, jsou mnohem energeticky hustší, rychleji se nabíjejí a jsou považovány za bezpečnější než dnešní lithium-iontové baterie s tekutým elektrolytem. Baterie jsou mimo jiné vhodné i pro sportovní auta a velká SUV.
Skvělou technologii je třeba odladit pro velké objemy
Celé to má jednu podmínku: Baterie musí dorazit včas, aby pomohly Toyotě dosáhnout svého cíle prodat 3,5 milionu elektromobilů po celém světě v roce 2030 , včetně Lexusu. Navíc je i technologickou výzvou vyrábět polovodičové baterie ve velkých objemech při zachování kvality. Toyota v současné době vyvíjí pokročilou technologii baterií ve své továrně Teiho v Toyota City, kde minulý měsíc představila své úsilí novinářům. A popravdě se bylo na co dívat. Ne, tady opravdu nejsme ve start-upu.
Jak jsme již na stránkách AutoŽivě.cz psali nejednou, Toyota plánuje dvě verze polovodičových baterií. První ze dvou dorazí kolem roku 2027 až 2028. Toyota u této baterie slibuje dojezd více než 1 000 kilometrů a uvádí, že se dobije z 10 na 80 procent přibližně za 10 minut. Nechci být jakýmkoli prognostikem, ale už tento „základní model“ má velmi reálné šance od základů „překopat“ vnímání elektromobility jako takové. Protože se zkrátka zcela srovná s klasickým čerpáním paliva na benzínové stanici.
Silnější model pro dojezd před 1200 kilometrů
A to je v záloze ještě vylepšený model, který má dorazit zhruba dva roky po tomto datu. Toyota se v prezentaci obou typů baterií pochlubila, že tato výkonnější bude mít dojezd přesahující 1 200 kilometrů. Toyota a Idemitsu navíc ve společném komuniké uvedly, že budou spolupracovat na vývoji technologie hromadné výroby pevných elektrolytů, zlepšení produktivity a vytvoření dodavatelského řetězce pro plně polovodičové baterie pro použití v bateriových elektrických vozidlech.
Prezident Idemitsu Shunichi Kito řekl, že společnost zvažuje případnou hromadnou výrobu pevného elektrolytu ve svém závodě v prefektuře Čiba východně od Tokia. Investiční úrovně ještě nejsou uzavřeny, řekl šéf společnosti Idemitsu Shunichi Kito. Keiji Kaita, vedoucí vývoje baterií v Toyotě, uvedl, že automobilka plánuje zřídit svou první linku na výrobu polovodičových baterií v oblasti kolem globální centrály společnosti Toyota City poblíž Nagoje.
Společnosti uvedly, že baterie budou vhodné pro „globální rozšířené použití“ a že Toyota „zajistí uvedení BEV s plně polovodičovými bateriemi na trh v letech 2027-28“. Což by pro informaci vlastně mohlo stačit. Kolik že si tedy počkáme? Necelé čtyři roky. To není nijak extra dlouhá na to, že by tato technologie má potenciál změnit jednou provždy svět elektromobilů a udělat z „jízdy na baterky“ něco zcela samozřejmého.
Jak to vidíte vy, počkáte si? Věříte, že to Toyota dokáže? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!