Designově povedené kompaktní SUV se nabízí s několika druhy hybridních pohonů včetně varianty s pohonem 4×4. A aktuálně k němu Toyota nabízí velmi zajímavou slevu.
Vy z čtenářů, kdož čtete moje články dlouhodobě, již zřejmě dobře víte, že se nijak netajím svým pozitivním vztahem k hybridnímu pohonu od Toyoty. Považuji jej osobně za jeden z nejlépe zvládnutých, nejlépe fungujících a nejvíce spolehlivých (pokud ne úplně nejspolehlivějších) pohonů v dnešní nabídce automobilek. Toyota měla zkrátka před více než 25 lety s Priusem mimořádně šťastnou ruku, a jak se někdy roztomile říká, „chytla štěstí za pačesy“ a už jej nepustila. Výsledek (mimořádně skvělý) máme právě před sebou. Pojďme se na něj podívat společně.
Originální design jako první základ úspěchu
Oním výsledkem je totiž jedno z nejlépe designově zvládnutých „SUV“ (uvozovky vysvětlím za okamžik) v dnešní nabídce, čítající desítky a desítky typů a modelů, žel někdy si podobných jako vejce vejci a dávajících celkem najevo, že jejich designéři zkrátka od sebe tak trochu opisovali. Nebo se při tvorbě „volně inspirovali“ konkurencí. Čehož důsledkem je pak ale to, že pokud hned nevidíte logo automobilky a máte vůz odhadnout například jen z bočního profilu, budete mít u mnoha korejských SUV celkem problém. O těch čínských nemluvě.
U Toyoty C-HR vám nic takového opravdu nehrozí. Její design si opravdu nespletete, a jakkoli se všude píše, že C-HR je „SUV“, v tomto případě bych s volbou kategorie byl poněkud opatrnější. A když se podíváte na galerii k tomuto článku, dáte mi tuším za pravdu. Toyota neměla nikdy problém přijít s revolučním designem, ostatně průkopník hybridního pohonu – Prius – je toho více než jasným důkazem. A i C-HR se pravděpodobně chtělo primárně odlišit od tuctu stejných SUV.
Test od samotného šéfa Toyoty dopadnul na výbornou
Což se povedlo hned první generaci v roce 2017 (kterou si mimochodem „objednal“ šéf Toyoty Akio Toyoda). Čistě jen jako designérský pokus, co všechno budou schopni poněkud konzervativní zákazníci poněkud konzervativní automobilky „skousnout“. Výsledek všechny šokoval, 330 000 prodaných vozů po celém světě za rok dalo najevo, že Akio Toyoda měl dobrý „čich“. Bylo tedy na čem stavět a designéři se záměrně snažili zachovat koncept – a vylepšit detaily.
Navrhli tedy skvělou linku pod klikami (v jedné rovině s linií karoserie), na rozdíl od jakékoli předchozí Toyoty. Dvoubarevné laky, kontrastní střecha, štíhlé LED světlomety, aerodynamický design, a dokonce i nepostradatelný zadní světelný pruh s šířkou přes celé auto dotváří působivý celek. Zvětšila se zadní okna a mají níže umístěnou spodní hranu, což účinně brání jistému pocitu klaustrofobie, který vyvolával design první verze.
Nové C-HR již jen pouze jako hybrid. Toyota každým coulem
Interiér je navíc světlejší a je z něj lépe vidět. Rozvor náprav nového C-HR zůstal nezměněn (2 640 mm), nezměněny tedy zůstaly i rozměry uvnitř vozu. Díky použití vysokopevnostní oceli nedošlo ke zvýšení hmotnosti, jakkoli se citelně zvětšily baterie u hybridních verzí. A ty jsou právě na novince zřejmě to nejzajímavější: nová C-HR je dostupná již jen jako hybrid, odpadly tedy původní spalovací motory o objemech 1,2 a 2,0 litru, které byly dostupné v první verzi C-HR.
A zájemce to myslím nemusí příliš mrzet. Nový set motorů pro nové C-HR je totiž mimořádně působivý: kromě základního hybridu 1,8 (72 kW / 98 koní / 5 200 ot./min) spojeného s elektromotorem o výkonu 103 kW je dostupná dvoulitrová verze (112 kW / 152 koní / 6 000 ot./min), která krom standardního elektromotoru 83 kW (113 koní) může mít v případě „čtyřkolky“ dokonce ještě zadní elektromotor o výkonu 30 kW (41 koní). A navíc, premiérově, se pod kapotu C-HR dostala i plug-in sestava z posledního Priusu.
Skvělých 223 koní a spotřeba 1 litr na 100 km
A jde po právu o vrchol nabídky nové C-HR. Dvoulitr totiž disponuje výkonem 120 kW (163 koní), ale přidává se k němu elektromotor o výkonu 164 kW (pořád jde o relativně malé auto!), systémový výkon pak činí oněch v nadpisu uvedených 223 koní. A při využívání kapacity baterie (a jejím dobíjení) skončíte se spotřebou příliš nepřesahující 1 litr na 100 km. Na vysokonapěťovou baterii s kapacitou 13,6 kWh pak budete moci ujet až 100 kilometrů v městském provozu. Na dálnici to bude pochopitelně méně.
A co možná potěší ještě více: aktuálně má Toyota na nové C-HR opravdu velmi zajímavou slevovou akci, kdy celý bonus může činit až 278 322 korun. Verze s 1,8 motorem pak začíná od 729 900 Kč, čtyřkolka je od 839 900 Kč a vrcholný plug-in hybrid pak od 929 900. Někomu možná bude stačit základ, mě by popravdě oslovila verze s pohonem všech kol. Cenové zvýhodnění je to však ve všech případech nemalé. Ostatně, jak to vidíte vy? Spalovací klasika, nebo hybrid?