Jedna značka automobilů mezi ostatními zcela vyčnívá, co se spolehlivosti týče. Češi její modely již desítky let milují, nejprodávanější motor pak jezdí za 4,4 l na 100 km!
Rozepisovat se tady o přednostech značky, kterou osobně považuji za etalon spolehlivosti a jejíž motory jsou pro mne synonymem téhož (spolu s příkladnou úsporností), by asi bylo nošením dříví do lesa. Vy z vás, kdož čtete moje články, dobře víte, že slabostí (nicméně slabostí stojící na reálných základech) pro japonský kolos se nikterak netajím. A jsem schopen kdykoli na požádání vysvětlit proč. A nejen já. Recenzenti, mechanici, dokonce i jeden „senior mechanik“ v přiložených videích to totiž vidí zcela stejně. Pojďme se na to podívat společně.
Japonci dokázali před 30 lety stvořit opravdový fenomén
A mám na mysli Toyotu, pochopitelně. Respektive její hybridní systém, který se v průběhu téměř tří desítek let (prvnímu Priusu bude letos 28 let!!!) ukázal jako neuvěřitelně spolehlivý a dokázal tak mnoha výrobcům, že i zdánlivě složitou technologii lze dovést takřka k dokonalosti. A konkurovat s ní jak benzínovým motorům (ty jsou proti hybridu Toyoty de facto bez šancí, speciálně co do poměru výkon/spotřeba), tak i dieselům (kultivovanost chodu) a nejnověji i elektromobilům.
Přičemž právě neskrývaná nechuť Toyoty vrhnout se do celého toho elektrošílenství svědčí o tom, že se nemíní svojí vycizelované technologie jen tak lehce vzdát. Mimochodem, já se jim vůbec nedivím. Proč by to také dělali? V čem je průměrný elektromobil lepší než poslední model hybridu usazený v Corolle a zajišťující jí spotřebu do 5 litrů, naprosto akceptovatelnou dynamiku a nádavkem bezhlučné (a bezemisní) rozjezdy ve městech i jinde? A takřka nulovou péči ze strany majitele?
Elektromobily ve světle hybridů od Toyoty ztrácí lesk
Kdo by v takové situaci volil elektromobil? Já tedy určitě ne. Mimochodem, dnes již podruhé. Napadla mne zajímavá analogie k mé původní profesi, tedy kameramana a fotografa. Hybrid od Toyoty mně totiž připomíná situace, kdy se nakonec ten nejdokonalejší (ale také často nesložitější) systém ukáže ve finále jako vítězný a navíc „bezúdržbový“. Mladší čtenáři nyní prominou, neb si to nemohou pamatovat. Ale generace „Husákových dětí“, mezi něž se řadím i já, bude dobře vědět, o čem mluvím.
Pamatujete si ještě, když nastoupily CD, kompaktní disky? Extra drahé, laserové snímání nijak jednoduché, ale komfortem a kvalitou zvuku zcela jinde, než byly audiokazety. Finále? Další desítky let nic lepšího nikdo nevymyslel, dokud nepřišel internet, mp3 a všechno bylo náhle jinak. Ale co se nosičů zvuku týče, CD se ukázalo jako odolné, trvanlivé, levné médium. Pálili jsme všichni a pálili jsme o sto šest. Já vím, dnes je to minulost, ale i tehdy vyhrálo to na první pohled nejsložitější. Jenže ve finále nejspolehlivější, nejlevnější, nejlepší.
Toyota Corolla technické údaje
Položka | Hodnota |
---|---|
Kombinované emise | 100–104 CO2 |
Spotřeba paliva | 4,4–4,6 l/100 km |
Emisní norma | Euro 6 AP – EURO 6 EB |
Objem nádrže | 43 litrů |
Objem motoru | 1 798 ccm |
Systémový výkon motoru | 103 kW |
Maximální točivý moment | 142/-3 600 Nm |
Zážehový motor: výkon motoru v kW@ot./min | 72/5 200 |
Elektromotor výkon motoru | 70 kW |
Nejvyšší rychlost | 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9.1 sekundy |
Podobně se to má i s hybridy od Toyoty. Teprve čas ukázal, jak jsou opravdu dobré, spolehlivé, odolné. Nicméně pohon v nové Corolle (po faceliftu z roku 2024) ukazuje, jak se dá dnes jezdit za 4,5 litru na 100 km a nemít přitom diesel. Nýbrž kombinaci benzínových a elektrických „koní“ s výsledným výkonem 140. A jak mechanici dotázaní redakcí AutoŽivě odpoví na otázku, která auta najedou minimálně 800 000 km? Odpověď je jasná – „Toyota“.
Podobně jako Scotty Kilmer, jenž za svou 55letou praxi viděl x oprav a poruch. A o to více ocení spolehlivost této značky. Jestli bych si koupil jím doporučovanou Camry? Nevozit pořád s sebou kolo, tak všemi dvaceti. Navíc, mohl bych si říkat, že mám pohon (a tak trochu i styl) Lexusu za zlomek jeho ceny.
Hybridní pohon od Toyoty je zkrátka fenoménem. A jen dokazuje, jak Evropě (žel v čele s VW, musím dodat) totálně ujíždí vlak. Jak na poli elektromobilů, tak i na poli spalovacích motorů. Protože kde je dnes TDI a kde je dnes Toyota s hybridy? Odpověď je celkem jednoduchá. Co k tomu vedlo, co myslíte? A jaká je cesta k tomu, aby se Evropa vrátila opět na špici? A je to vůbec v kontextu dnešní situace na našem kontinentu možné? Hodně otázek, vím, ale o to víc se budu těšit na odpovědi od vás!