Kdo tipoval, že revoluční baterie, která vyřeší problémy elektromobilů, bude z Japonska, tipoval správně. A kdo tipoval Toyotu, vyhrává právě jackpot. Totální revoluce je tady.
Bylo jasné, že tento okamžik jednou přijde. Že zkrátka jednou někdo vynalezne baterii, která šmahem „smázne“ největší nevýhodu elektromobility – krátký dojezd a dlouhé dobíjení. A pokud se podaří udržet cenu v rozumných mezích a jako bonus ji ještě učinit menší a lehčí, je osud spalovacích motorů definitivně zpečetěn. Vida, šlo to i bez EU a její EURO 7 normy, bez všech zákazů prodeje a dalších omezení. Možná proto, že revoluce přichází z Japonska, nikoli z EU. Pojďme se na ni společně podívat.
Toyota si dala dlouho načas, ale výsledek stojí za to
Jak uvádí jen několik hodin stará zpráva v magazínu Automotive News, tím, kdo jako první oficiálně ohlásil baterii splňující všechno to, co bylo popsáno jen o několik řádků výše, je (možná nepřekvapivě) Toyota. Ano, ta stejná Toyota, která se klasickým elektromobilům dlouho vyhýbala (prý podle ní nebyly stále dokonalé – to měla pravdu) a držela se svých osvědčených hybridů. Nyní však ohlásila reálné nasazení nových, tzv. polovodičových baterií. A s parametry, ze kterých bude mít nejen Elon Musk těžké spaní. Toyota že by mohla zničit Teslu? V tomto případě bezpochyby.
Polovodičové baterie jsou na rozdíl od stávajících Li-Ion baterií postaveny kolem pevného, nikoli kapalného elektrolytu, mají výrazně vyšší hustotu, a tím pádem delší životnost i dojezd. Navíc budou i lehčí než stávající baterie, což konstrukci elektromobilů jedině prospěje. Ale hlavně: v roce 2027 přijde verze umožňující na jedno dobití dojezd až 1 200 kilometrů, později (hned v roce 2028) dokonce zvýšený k metě 1 500 kilometrů. Proti dnešním několika stovkám kilometrů jde o skokové zvýšení, o rozdíl třídy.
Pevný elektrolyt je cesta k vysoké kapacitě a krátkému dobíjení
A pevný elektrolyt umožní další super bonus: dobíjení z 10 na 80 % se zkrátí někam k 10 minutám. Stop. Tady bychom v podstatě mohli skončit. Kdo ještě potřebuje spalovací motor? Pohonné jednotky s těmito novými bateriemi budou základem elektromobilů nové generace, které jsou nyní vyvíjeny. Vozidla budou mít nové baterie, platformy, softwarové systémy a výrobní metody, včetně toho, co generální ředitel Koji Sato nazývá „Krok 3“ v plánu zavádění elektromobilů Toyota.
STRATEGIE ELEKTROMOBILITY A ELEKTROMOBILŮ (EV) AUTOMOBILKY TOYOTA:
Cílem Toyoty u elektromobilů je zdvojnásobit dojezd baterie a snížit potřebnou investici na polovinu, aby se posunula na přední místo. Plánuje se tam dostat takto:
• První EV nové generace dorazí v roce 2026 jako Lexus.
• V roce 2030 bude postaveno 1,7 milionu vozidel na platformě EV nové generace.
• Li-ion baterie nové generace od roku 2026 s více než 600 mil. rozsah.
• Bipolární Li-Fe fosfátová baterie z let 2026–27 se 40% snížením nákladů.
• Pokročilá bipolární Li-Ion baterie z let 2027–28 s dalším 10% zvýšením dosahu.
• Polovodičová baterie v letech 2027–28 s 20% nárůstem dosahu oproti příští generaci Li-Ion baterií.
• Pokročilá polovodičová baterie po roce 2028 s 50% zvýšením dosahu oproti lithium-iontové baterii nové generace.
• Ultra-aerodynamické konstrukce se součinitelem aerodynamického odporu pod 0,20 v příštích dvou až třech letech.
• Nasazení technologií giga castingu k radikálnímu zjednodušení a urychlení výroby vozidel.
• Použití „výroby s vlastním pohonem“, ve které auta sama projíždějí továrnami bez pevných linek.
• Zkrácení doby vývoje vozidel na 20 měsíců z dnešních průměrných 30 měsíců.
Vzhledem k tomu, že rok 2027 je opravdu „za humny“ a Toyota si dává opravdu hodně velký pozor, aby vypouštěla pouze pravdivé a relevantní informace, mám pocit, že právě začala revoluce. A Li-Ion baterie se všemi svými nevýhodami pomalu, ale jistě skončí v propadlišti dějin (alespoň co se pohonu automobilů týče). A nová generace vozů bude zcela rovnocenným soupeřem spalovacích motorů, co se dojezdu a „naplnění nádrže“ týče. Jak to vidíte vy? Mají „spalováky“ ještě smysl? Nepočkáte si na novou Toyotu do roku 2027? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!