Někdy musíte sklonit hlavu a uznat, že jsou ve vašem oboru ještě lepší borci, než jste vy sami. A to i když jste největší na světě a všichni se vám jinak klaní.
Jestli mne něco na největší automobilce světa v posledních letech velmi úspěšně fascinovalo, pak to byla její očividná neochota zapojit se do „elektromobilního šílenství“. Ona totiž právě naopak ostentativně dávala najevo, že jí je celá situace kolem elektromobility silně proti srsti. Nebo vám snad připadá normální, že největší světový výrobce automobilů má všehovšudy jeden jediný opravdu produkceschopný elektromobil? Když kdekdo citelně menší jich nabízí tucet? Jenže, včera není dnes. A toto je navíc velmi pikantní případ, jak se spojit s úhlavním nepřítelem. Pojďme se na to podívat společně.
Toyota si od elektromobilů drží distanc. Zřejmě ví proč
K úvodnímu odstavci je navíc nutno dodat jednu zásadní informaci: Toyota se sice opravdu nehrne do výroby elektromobilů (a zřejmě moc dobře ví proč), zato přivedla k dokonalosti svůj vlastní, hybridní systém. A to hned oba. Jak mild hybridní, který začal před více než 25 lety poprvé fungovat v prvním Priusu, tak i plug-in hybrid, se kterým je navíc možné pořídit pro změnu poslední model Priusu. Jen věčná škoda, že u nás Toyota nabízí Prius právě jen s plug-in hybridem.
Pravda, zcela chápu důvody. Neb každý plug-in hybrid velmi zásadně snižuje flotilové emise a pomáhá výrobcům šetřit na emisním a ekologickém „výpalném“. Nicméně právě v posledním, jednak mimořádně půvabném, jednak mimořádně aerodynamicky zdařilém Priusu mi jeho skvělý hybrid dával smysl. Ostatně nejsem zřejmě jediný. Legendární „eco-driver“ Wayne Gerdes letos projel od pobřeží k pobřeží napříč USA a urazil přes 4 500 kilometrů s průměrnou spotřebou 2,53 l/100 km. Potřebuje to komentář?
„Nápadité“ označení jako důkaz vlastního názoru
Soudím, že nikoli. K čemu potom elektromobil? Pro větší úsporu? Těžko. Nicméně nakonec ani Toyota neodolala tlaku a další „zcela bezemisní“ (uvozovky dvojité, prosím, speciálně ve střední Evropě je elektromobil cokoli, jen ne bezemisní vozidlo) uvádí na trh. Jmenuje se bZ3 (po bZ4x, což je první elektromobilní SUV, jde vpravdě o „značný posun“ v kvalitě a nápaditosti označení – možná to svědčí o tom, co si Toyota o elektromobilech myslí) a je na něm nejvíce zajímavé, co skrývá uvnitř.
I gigant formátu Toyoty umí (pragmaticky) sklonit hlavu. A zvolí BYD
Toyota se totiž ukázala jako brutálně pragmatický výrobce. I s její výrobní základnou a v zásadě neomezenými možnostmi se totiž rozhodla, že celé ústrojí pohonu a napájení převezme od někoho, kdo je momentálně nejlepší v oboru. A ne, Tesla to opravdu není. Je to čínská automobilka BYD, kolos, který se vypracoval původně od baterií k produkci zřejmě nejdokonalejších elektromobilů planety a jehož baterie konkuruje mimochodem třeba i té Tesle. A je to asi jediná automobilka, z které má Elon Musk opravdu respekt.
Pokud ne vyloženě strach. BYD je zkrátka momentálně na samém vrcholu „elektromobilového řetězce“, a když to uzná i takový gigant, jakým je Toyota, něco na tom zřejmě bude. Nový bZ3 je postaven na platformě Toyota e-TNGA a obsahuje mnoho technologií BYD uvnitř, včetně baterie LFP Blade a elektrického motoru od Fudi Motor, dceřiné společnosti BYD. Pokud jde o rozměry karoserie, bZ3 má délku, šířku a výšku 4 725 mm, 1 835 mm a 1 475 mm, spolu s rozvorem 2 880 mm.
Nic extra fantastického, „jen“ kvalitní a dostupný standard. Zkrátka Toyota
Podle úrovní výbavy se odvíjí i kapacita baterie, tedy i dojezd. Nejnižší úroveň výbavy Elite Pro má 49,92kWh baterii s dojezdem 517 km (dle poněkud optimistické normy CLTC) a jeden 130kW motor umístěný vpředu. I u úplného základu ale bZ3 podporuje rychlé nabíjení – baterie Blade se dobije z 30 % na 80 % za 27 minut. Mimochodem, nová Toyota je, podobě jako Prius, dokonale aerodynamicky provedená: koeficient odporu vzduchu je pouhých 0,218 cd.
Druhá (a v podstatě i třetí) verze se 180kW motorem se může pochlubit dojezdem 616 km (opět dle CLTC), s točivým momentem 303 Nm a maximální rychlostí omezenou na 160 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h je za 7,5 sekundy. Jak je z obou výbav patrné, nejde sice o nic extra výjimečného, nicméně o slušný standard rozhodně. Podpořený navíc zajímavou cenovkou (24 700 amerických dolarů za základní verzi, v přepočtu tedy zhruba 545 000 korun). Zkrátka Toyota se vším všudy. Technicky dokonalá, stále dostupná masám.
Taková Corolla na baterie s technikou od BYD. Co říkáte, nechali byste se zlákat? Nebo raději hybrid, když už tedy Toyotu? Nebo jenom benzín? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!