Toyota představila dvojici nových spalovacích motorů, které dokážou spalovat benzín, naftu a biopaliva, ale i vodík. Nese nekonvenční přístup automobilky k čistému pohonu své ovoce?
Japonská Toyota se v posledních letech ocitla pod palbou eko-aktivistů, již automobilce vyčítají dle jejich názoru laxní přístup k ekologii a snahám o snižování emisí. Navzdory tomu ale výrobce podle všeho nepolevuje ve svých snahách vytěžit maximum z existujících technologií. Na Tokijském autosalonu 2025 totiž Toyota představila dvojici zbrusu nových spalovacích motorů, které měly vzniknout na základě poznatků, jež společnost získala díky vodíkem poháněné závodní GR Corolle.
Snadná integrace s elektromotory a lepší aerodynamika
První z agregátů, turbomotor o objemu 2 litrů, již Toyota testuje ve vozech GR Yaris pro motorsport. Druhá varianta o objemu 1,5 litru bude dostupná jak s turbodmychadlem, tak bez. Od svých předchůdců se nové pohonné jednotky liší kompaktnějšími rozměry a vyšší účinností. Hlavně však dokážou spalovat různé druhy paliv, tedy kromě klasického benzínu nebo bionafty i syntetická paliva a vodík.
Automobilka se nechala slyšet, že designová filozofie nových agregátů je umožňuje snadno párovat s elektromotory. Motory také snáze zapadnou do elektromobilových platforem. Ve výsledku máme očekávat vozy s nižšími kapotami a lepšími aerodynamickými vlastnostmi.
Připravené na budoucnost: Spalování různých druhů paliv
Toyota tak dále razí svou filozofii, která počítá s rozšířením hybridních vozů na úkor čistých elektromobilů. Cesta k uhlíkové neutralitě dle Japonců vede skrz kombinaci hybridů, vozů spalujících bezemisní paliva a čistých elektromobilů. Ředitel Toyoty Koji Sato již dříve vyjádřil názor, že podíl elektromobilů na trhu nikdy nepřesáhne 30 %.
Čísla nejen z USA přitom naznačují, že by pokračující snaha o ekologizaci spalovacích motorů mohla být rozumným krokem. V roce 2024 již 43 % všech prodaných vozů Toyoty v zemi bylo elektrifikovaných, přičemž největší podíl na tom měly právě hybridy. Celosvětové prodeje vozů na hybridní pohon rychle rostou, zatímco prodeje elektromobilů zaostávají.