Když jeden z neúnavných propagátorů hybridů (a v poslední době i elektromobilů) prohlásí, že diesel ještě zdaleka nekončí, neměli bychom to rozhodně brát na lehkou váhu.
Přestože je Toyota výrobcem, kterého si spojujeme především s hybridními pohony, japonský výrobce (na rozdíl od mnoha jiných) nehodlá zatím vše vsadit na jednu kartu. Zatímco výrobci jako Audi hodlají v dohledné době zcela vyřadit spalovací motory ze své nabídky, Toyota v jejich potenciál nadále věří. Japonská i světová jednička totiž tvrdí, že diesel má před sebou ještě dlouhou budoucnost. To zřejmě mnohým z nás (speciálně v dnešní době) zní jako rajská hudba. Pojďme se na to podívat společně.
Legendy „dieselového světa“ končí jedna po druhé
Hybridy, elektromobily, benzínové motory a… vznětové motory. Ty poslední neměly v posledních měsících zrovna lehký život a výrobci jeden po druhém oznamují konec výroby vozů s naftovými motory. Dá se to pochopit, splnit čím dál přísnější emisní normy je se vznětovým motorem výrazně těžší než se zážehovým, zejména kvůli pevným částicím a oxidům dusíku, jež jsou u vznětového motoru vyšší. Přesto to jde, třeba konkurenční Mazda to s novým šestiválcem 3,3 l dokázala.
Nicméně například Volvo minulý týden oznámilo, že z výrobní linky sjela vůbec poslední XC90 se vznětovým motorem. Přitom: kdo jste někdy měli jejich (dnes už možná legendární) 2,4D, víte, jak mimořádně povedené motory to byly. Poslední řadu spalovacích motorů pak hodlá představit Audi v roce 2026, a i u nich lze téměř s jistotou očekávat, že to budou motory pouze benzínové. Zakladatel kultovní TDI série končí s produkcí dieselu? Vypadá to tak. A nic s tím zřejmě neuděláme.
Propagátor hybridů a elektra věří dieselu
Zajímavé přitom je, že Toyota vidí věc trochu jinak. Přestože obliba spalovacích motorů v posledních letech není tak vysoká jako kdysi, japonský výrobce tvrdí, že tento typ motorů má před sebou ještě dlouhou budoucnost. Šéf prodeje a marketingu Toyoty Australia Sean Hanley věří, že „diesel, navzdory komentářům, není mrtvý. Diesel má před sebou ještě nějaký čas, takže v dohledné době rozhodně neskončí.“ Vcelku odvážné tvrzení na někoho, kdo má na vizitce logo hybridního inovátora.
V rozhovoru pro australský web Drive pak Hanley uvedl, že nafta zůstává velmi spolehlivým zdrojem paliva. A to speciálně pokud jde o těžká vozidla, jako jsou nákladní auta nebo velká SUV. Hanley se však domnívá, že naftový motor musí splňovat přísné předpisy, aby přežil. Mezi ostatními Toyota proto nedávno představila novou hybridní verzi Hilux s 2,8litrovým dieselem. O smysluplnosti hybridního ústrojí, složeného z dieselu a hybridu, jsme ostatně přesvědčeni již dávno.
Baterie nikdy diesel zcela nenahradí, zejména u nákladních vozů
Sean Hanley, Toyota Australia for Drive: Navzdory mnoha častým komentářům diesel ještě nezemřel. Ještě zbývá nějaký čas a neočekávám, že se to v dohledné době stane. To je jistě zdroj paliva, který bude v příštích 10 nebo 20 letech velmi kontrolován. Mezitím ale existuje potenciál pro hybridní varianty. Chcete-li snížit svou uhlíkovou stopu. Je to velmi spolehlivý zdroj energie zejména pro těžší vozidla.
Hybridní instalace by mohla pomoci snížit již tak nízkou spotřebu vznětových motorů a přispět ve finále k nízkému obsahu emisí. Hanley také nevylučuje vzhled spalovacího motoru poháněného syntetickou naftou. Generální ředitel Toyoty Akio Toyoda navíc oznámil, že se pracuje na zcela nové rodině spalovacích motorů. To je jasný signál, že Japonci stále věří, že elektromobilita není jedinou správnou volbou do budoucna.
Podle projektů Akio Toyody podíl čistě elektrických aut nikdy nepřesáhne 30 procent podílu na trhu. Zbylých 70 % bude mít stále spalovací motory poháněné benzinem nebo naftou. Syntetická paliva a vodík mohou být právě těmi životaschopnými alternativami. Jak to vidíte vy, měla by se moderním dieselovým a zážehovým motorům dát větší budoucnost? Dejte nám vedět do diskuse pod článkem, děkujeme!