Pokud dokážete vyrábět auta, jež bez problémů zvládnou najet 800 000 kilometrů, zřejmě něco o spolehlivosti automobilů víte. Japonskou značku mají Češi navíc dlouhodobě v oblibě. A v Čechách svá auta dokonce i vyrábí.
Najet s moderním autem 250 000 kilometrů není (s relativně pravidelným servisem) v podstatě nic nereálného, a to i za předpokladu, že byste nejezdili vozy prestižnějších značek. Čtvrt milionu kilometrů bez problémů zvládne jakýkoli „Korejec“, a zřejmě i „Číňan“. Jakkoli většina aut z Číny je dovezena nedávno a nemají za sebou tak vysoké nájezdy. Ale půl milionu kilometrů? To už je celkem jiná meta. No, a co třeba 500 000 mil? Neboli 800 000 kilometrů? Jedna značka to přitom umí bez problémů a možná ji má vaše kolegyně nebo soused. Pojďme se na ten zázrak podívat společně.
Nepřekonatelná spolehlivost (starších) Mercedesů (a TDI motorů)
Není to přitom tak dávno, kdy se schopností najet opravdu zásadní statisíce kilometrů holedbalo jen několik značek, a to ještě jen s některými motory. Dodnes kolují legendy o tom, co uměly najet taxikářské Mercedesy řady W124, osazené atmosférickými diesely, klidně i těmi základními. Pravda, ten motor je v podstatě jednoduché konstrukce, a když se mu dodá alespoň základní servis (a navíc v taxi režimu jede v podstatě stále zahřátý na provozní teplotu), není důvod, aby nevydržel.
Zejména když se motorová jednotka spojí s robustní a spíše předimenzovanou konstrukcí, jakou Mercedesy Třídy E této řady disponovaly. Pak nejsou výjimkou kusy, kterým tachometr začíná číslovkou 5, 6 nebo 7 a stále přitom bez problémů jezdí. Podobně se to ostatně má i s původními verzemi TDI motoru, osazenými mechanicky řízeným rotačním čerpadlem Bosch VP/VE 30. Nemálo prvních Octavií zvládlo bez problémů 300–400 tisíc kilometrů, o Audi (s tímto motorem lepší protikorozní ochranou) nemluvě.
Pokud však dojde na to, jaká značka dokáže (celkem bez zásadních výkyvů) stavět auta, která zvládnou překonat hranici půl milionu kilometrů pravidelně, výběr se značně zúží. A před okamžikem zmíněný Mercedes často vypadne ze seznamu. Z jednoduchého důvodu: Mercedes, který postavil legendární W124, a Mercedes dnešních dnů není, abych to řekl velmi diplomaticky, tatáž firma. Mercedes se za posledních 30 let žel odchýlil od cesty neprůstřelné spolehlivosti a místy ji vyměnil za líbivost a „pozlátko“.
Pokud vyměníte neprůstřelnou spolehlivost za cokoli jiného, děláte krok zpátky
Které z principu nevydrží tolik, co sice nepříliš elegantní (jakkoli i to je věc vkusu každého z nás, mně se třeba hranaté tvary Mercedesů líbí), ale robustně postavená W124. A tak jej v seznamech vozů schopných vysokých nájezdů pomalu, ale jistě vystřídala Toyota. Která si již dlouhá desetiletí buduje pověst výrobce vozů s neprůstřelnou spolehlivostí. A za ty desítky let se pochopitelně začnou množit i rekordní nájezdy. Půl milionu kilometrů? Žádný problém.
A jak dokazuje video se zcela obyčejnou Corollou, ani naprostá „spotřebka“ nemá s proběhem půl milionu kilometrů problém. Podobně ostatně hovoří mechanici, kterým byla otázka spolehlivosti položena. Na otázku, jaké vozy tuto metu překonávají nejčastěji, je odpověď jasná. A ano, podobně mluví i můj oblíbený Scotty Kilmer – 55 let mechanikem a tisíce vozů na heveru. Výsledek: Toyota (jakkoli i on preferuje jejich starší modely, mimochodem).
Podobně dopadl průzkum redakce AutoŽivě, která se v roce 2024 zeptala 42 českých automechaniků z různých nezávislých servisů, která značka auta nejlépe vystihuje slovo „spolehlivá“. Téměř každý třetí odpověděl Toyota. Mimochodem, Mercedes-Benz, který se umístil na druhém místě, získal méně než polovinu hlasů Toyoty. Přesto Toyota a její luxusní značka Lexus letos spadly z první příčky ve spotřebitelském průzkumu nejspolehlivějších značek Consumer Reports. Stále jsou však na 2. a 3. místě, čili to nebyla velká změna. A první? Subaru. Z 20 % vlastněné Toyotou. Tak to bychom měli.
A Češi? Ti mají Toyotu v oblibě dlouhodobě, což je na „Škodaland“ (případně „VWland“) celkem úspěch. Historicky jsme nakloněni německým značkám, ale to neznamená, že neumíme ocenit japonskou kvalitu. Mimochodem, jak to máty vy osobně? VW, nebo Toyota? Nebo něco úplně jiného? A proč? Napište mi do diskuse, děkuji.