Toyota tvrdí, že elektromobil není spásou světa a má pravdu. Její řešení vyšachuje konkurenci

Je skvělé, že i v tom elektromobilním šílenství, které vidíme dnes a denně kolem nás se najde někdo, kdo se nad tím vším trochu zamyslí. A přijde s funkční alternativou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Toyota a Lexus představili nové modely, které mají v nejbližší budoucnosti v plánu vyslat na silnice. Prezentují je pod heslem „Uhlík je nepřítel, ne motor“. Auta tak mají pracovat především se snižováním oxidů uhlíku při zachování komplexní mobility vozidla, bez omezování typickému pro elektromobily. Obě značky patří pod koncern Toyoty, rozhodly se proto, že přistoupí ke strategii vypořádání se s emisní normou Euro 7 společně. Neboli, od Yarise po Lexus RX. Sympatické. Pojďme se na to podívat.

Náhled na problém racionálním způsobem

Koncern uznává, že ekologickou situaci, na jejímž zhoršení má krom spousty dalších faktorů svůj podíl i automobilový průmysl, je třeba zlepšit. Tvrdí také, že nejlepším způsobem je v danou chvíli elektrifikace. Namítají však, že aby bylo možné dosáhnout přívětivějších emisí, nemusí být automobil nutně plně elektrický. Ačkoliv v Evropě se budou od roku 2035 platit zákaz výroby a prodeje vozidel se spalovacím motorem (s výjimkou těch na syntetická paliva), do té doby je ještě spousta času.

iZdroj fotografie: Toyota

Základní znak připravovaných modelů je elektrifikace s přizpůsobením potřebám a možnostem klientů. V uživatelském hledisku elektromobilů vidí problém. Ne každý totiž dokáže svůj elektromobil pohodlně a efektivně nabíjet, kvůli nedostatečné síti nabíječek a zároveň kapacitě elektrické sítě. Toyota se proto rozhodla zaměřit na auta s více možnostmi pohonů. Hybridní pohony a vodíkové pohony z tohoto srovnání pochopitelně vycházejí jako nejtypičtější zástupci.

Je libo jedna velká baterie, nebo 90 malých?

Vedle toho si u Toyoty kladou otázku, jak využít omezené zdroje surovin k výrobě baterií co nejefektivněji. Vychází jim totiž, že během životního cyklu vypustí čistě elektrické vozidlo se 100 kWh baterií v průměru 248,5 g CO2/km. Proto velmi intenzivně zvažuje, zda není rozumnější místo toho využít zdroje na 90 baterií s kapacitou 1,1 kWh, čímž by bylo dosaženo průměrných emisí CO2 během životního cyklu hybridního vozidla na úrovni 205 g/km.

iZdroj fotografie: Lexus

Na první pohled je to odvážná myšlenka, která přináší možnosti nízkoemisní a cenově dostupné mobility pro mnohem širší masy než elektromobil, který je výrazně dražší. Jen pro srovnání, s 244 g CO2/km během životního cyklu by se dalo postavit 6 plug-in hybridních vozidel. Toyota má s hybridy 25 let zkušeností a podle tohoto výpočtu jim jako nejlepší řešení vychází benzínový hybridní pohon.

Ve vodíku je budoucnost, soudí Toyota

Nechce se však vydat pouze cestou elektrifikace, ale zkouší zároveň více možností, jak ekologický dopad automobilů zmírnit. Kromě hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů, kterých chtějí do roku 2026 vyslat na trh 6 nových, vidí budoucnost také ve vodíku, a to nejen v podobě palivových článků, ale také jeho přímým spalováním.

iZdroj fotografie: Toyota

Toyota vidí uplatnění vodíku zejména ve vozidlech o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny. To znamená v autobusech, těžkých nákladních automobilech, lodích nebo generátorech. Pokud se bude vodík vyrábět z udržitelných a obnovitelných zdrojů, přinese výraznou redukci emisí CO2. Vodík v podobě palivových článků najde uplatnění také v modelech jako Mirai, Hilux a Corolla Cross.

Nové modely s nízkými emisemi

Toyota kromě plánů ukázala také konkrétní modely, které budou naplňovat její představy o nízkoemisní budoucnosti. V čele bude pátá generace průkopnického modelu Prius, který se bude v Evropě prodávat už jen v plug-in hybridní verzi s elektrickým dojezdem do vzdálenosti 70 km. Pokud se mu vybije baterie, přepne se do režimu mimořádně úsporného hybridu. Možná, že tohle je nakonec opravdu cesta k racionální a přitom ekologické mobilitě. Jejíž důsledky pocítí i běžné uživatelé denně ve svých peněženkách.

Aerodynamický tvar karoserie slibuje sezení nízko nad zemí a pokud si jej zájemci vybaví i fotovoltaickým panelem zabudovaným ve střeše, získají i možnost nabíjet jej zcela zdarma. Konstruktéři tvrdí, že za slunečných dní dokáže za den dodat energii na 7,8 kilometru. A pokud auto necháte odstaveno na slunci déle, za 8 dní vám nabije 13,6 kWh baterku doplna. To zní skvěle a mohlo by to být opravdu řešením „dobíjení bez dobíječky“. Hi-tech a synergie oborů v praxi? Nevím, jak bych to nazval lépe.

A nemusíte se bát ani rozpáleného interiéru. Ten si na dálku vychladíte pomocí aplikace s dálkovým ovládáním klimatizace. Tento průkopnický model přijde na český trh již v létě 2023 a slibuje emise na úrovni 19 g CO2/km, přičemž ve spojení s 2litrovým benzinovým motorem počítejte s výkonem 164 kW (223 k).

Souhlasíte s Toyotou, že hybridy jsou lepším řešením?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články