Toyota ukáže revoluční automobil budoucnosti, který změní dějiny. Dlouho jsme čekali, ale bude to stát za to

Toyota byla vždy na špici, pokud šlo o revoluční, objevná technická řešení. Není asi divu, že i tentokráte si „dala na čas“ a chce přijít se zcela průlomovým řešením.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Určitě znáte ono české přísloví o tom, že kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp. Funguje většinou poměrně spolehlivě a lidé, kteří se urputně snaží být někde první a mít všechno pro sebe, často zjistí, že jsou vlastně poslední. Stávající trh s elektromobily se ale v podstatě ani netají tím, že je jakýmsi „přechodovým stadiem“, ve kterém se čeká na to, až se objeví něco opravdu revolučního. A není asi překvapením, že první s touto revolucí přichází japonská Toyota. Tak se na to pojďme podívat společně.

Preference hybridů jako smysluplnější varianty

Toyota se totiž dlouhé roky netajila tím, že není přesvědčena o správnosti nyní nastolené „elektro cesty“. Jinými slovy, že jí zkrátka nepřijde jako dostatečně promyšlená a efektivní. Není divu, od výrobce do dokonalosti dotažených hybridů, fungujících s násobně menšími bateriemi při nízkých spotřebách i emisích, se asi nic jiného nedalo čekat. Ostatně jsme o tom psali nedávno a na argumentech Toyoty bylo a je hodně pravdy. Má je také podložené čísly a s japonskou pečlivostí sobě vlastní je dokáže přenést do praxe.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tím spíš působilo jako blesk z čistého nebe, když bylo oznámeno, že právě Toyota ukáže koncepční verzi svého dlouho očekávaného Toyota elektromobilu na letošní podzimní Japan Mobility Show. A podle informací ukáže zcela nově koncipovaný a inovativní vůz. O kterém největší světová automobilka doufá, že ji katapultuje do čela celosvětového závodu elektromobilů. To je informace, kterou by u Toyoty bral na lehkou váhu jen ten, kdo o technice a vývoji automobilů neví zhola nic.

Vývoj elektromobilu nebude levný

Generální ředitel Koji Sato ve středu 10. května o podrobnostech plánů také řekl, že Toyota do konce dekády investuje další 1 bilion jenů (zhruba 150 miliard korun) do vývoje a výroby elektromobilů. To zvyšuje celkový závazek Toyoty v daném období na 5 bilionů jenů (zhruba 750 miliard korun). Nový elektromobil, jehož premiéra je plánována na rok 2026, by mohl být podobný upoutávce znázorňující klínovitou siluetu s dlouhým rozvorem, nízkou přídí, výrazně zkoseným čelním sklem a karoserií typu fastback vzadu.

Klíčové bude snížení nákladů. To zní dobře

Toyota říká, že nová architektura vyvíjených elektromobilů umožní zdvojnásobit jejich dojezd díky efektivnějšímu využití baterie a bude vyžadovat poloviční investice a zdroje na vývoj. „Klíčovým bodem bude, jak snížit náklady,“ řekl technologický ředitel Hiroaki Nakajima. „Samotný výrobní proces se zcela změní. Prostřednictvím velmi drastických vylepšení bychom chtěli snížit náklady.“ K tomu není co dodat, v efektivitě výroby byla Toyota vždy lídrem a vyučovala v něm například i manažery Porsche.

Co to znamená pro nás? Nízké náklady by mohly znamenat nízké ceny. A konečně by se mohlo prolomit stávající „prokletí“ elektromobility, která je pro většinu řidičů stále špatně dostupná. Jak to vidíte vy? Oslovily by vás elektromobily, kdyby byly ceny zcela srovnatelné jako u automobilů se spalovacími motory? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Také jste zvědaví, s čím Toyota přijde?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články