Můžete předjet traktor na plné čáře? Správnou odpověď zná pouze 24 % řidičů. Ostatní riskují (nejen) pokutu

Traktor na plné čáře nesmíte autem předjíždět, můžete ho ale objet. Jaký je v tom rozdíl a co na to říká zákon?

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Předjíždění na plné čáře je v Česku často diskutované téma. V řidičích vyvolává mnoho otázek. Je možné předjíždět, nebo jde o porušení pravidel, za které hrozí pokuta? V našem právním systému existují jasná pravidla, která předjíždění na plné čáře obecně zakazují. K tomu ale hned dodám další věc. Jako ve všem, i zde existují určité výjimky, které mohou situaci komplikovat. Předně je třeba si uvědomit, že plná čára má na silnici svůj důvod.

Zákon mluví jasně, prostor pro kreativitu řidičů tady není

Je tam, kde je předjíždění považováno za nebezpečné z důvodu špatného rozhledu, blízkosti křižovatek, přechodů pro chodce nebo jiných rizikových míst. Značka plné čáry dává tedy jasně najevo, že řidič by měl zůstat ve svém jízdním pruhu a nepokoušet se o riskantní manévry. Nicméně realita na silnicích je taková, že ne každý toto pravidlo dodržuje, a často se tak setkáváme s řidiči, kteří si plnou čáru vysvětlují po svém.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Když jsem se ptal v rámci rychlého průzkumu mezi čtenáři, zda je možné předjet pomalu jedoucí traktor na plné čáře, výsledek mě šokoval. Špatně odpovědělo 76 % lidí. Tady bych se k tomu chtěl vyjádřit asi tak, že bych řekl, že jsou místa, kde plná čára má skutečně své místo. Kde se nevyplatí riskovat. Na druhou stranu je tu příklad jednoho úseku, kde dříve byla přerušovaná a kde nyní je plná. Z jakého důvodu? Co se změnilo?

Barevné čáry a tečky na šroubech v autě. Jak se to týká řidičů a proč by o nich měli vědět? Jde o tajné praktiky mechaniků

Třeba kolem Slaného je takových míst řada. Ano, je tam nepřehledná komunikace, předjíždění znamená poměrně velké riziko. A velký počet nehod, i smrtelných, to dokládá. Na druhou stranu je tam teď plná, ale řidiči tam stejně riskují a předjíždějí. Sice tím porušují pravidla a mohou dostat pokutu, zásadnější ale je, že prostě dělají dnes to, co dělali dřív. Přerušovaná či nepřerušovaná.

Zásadní je rozdíl mezi předjížděním a objížděním, nejde o totéž

Podle zákona je předjíždění přes plnou čáru zakázané a jeho porušení může být sankcionováno. Policie za takové chování uděluje pokuty a body, a pokud je situace zvláště nebezpečná, může to vést i ke ztrátě řidičského průkazu. Jenže i zde existují situace, kdy je možné plnou čáru přejet, aniž by to bylo považováno za porušení pravidel. Pozor, není to v případě, kdy jedete za vozidlem, které se pohybuje velmi pomalu, jako je například traktor nebo jiný pracovní stroj. Zákon takové předjíždění nepovoluje.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Zákon říká, že plnou čáru nelze přejíždět ani překračovat nákladem, pokud to není nutné pro objíždění překážky, při odbočování mimo komunikaci nebo při vjíždění na komunikaci. Zásadní je tady si říct, co je to předjíždění a co je to objíždění. Pokud je na silnici překážka, která stojí, není v pohybu, jedná se o objíždění. V takovém případě lze plnou čáru přejet a překážku minout. Ovšem pokud je překážka v pohybu, typicky právě pomalý traktor, nákladní automobil apod., nejde o objíždění. Jde o předjíždění a v rámci toho je překročení plné čáry zakázané.

Existují místa, kde byla dříve přerušovaná čára, dnes je plná

Dalším příkladem může být situace, kdy je plná čára přerušovaná nahrazena přechodným značením, například v místech stavebních prací. To umožňuje předjíždění a řidiči se musí řídit právě tímto dočasným značením. Předjíždění na plné čáře je možné, pokud se jedná třeba o předjíždění cyklisty. Začnu rovnou takto příklady. Pokud pojedete autem a zvládnete předjet pomalejší vozidla, aniž byste přejeli plnou čáru, je to v pořádku. Pokud byste však autem měli plnou čáru přejet, předjíždět nesmíte. Tady dodám takovou zajímavost, ne každý to ví.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Na problém upozorňuje nová sada testů v otázkách pro autoškoly. Je tam otázka, zda „smí řidič motocyklu s postranním vozíkem přejíždět podélnou čáru souvislou při předjíždění cyklisty?“ Jde o situaci, kdy jede cyklista po pravé straně u krajnice, uprostřed komunikace je plná čára. Už víme, že automobil to nesmí. V testech jsou tři možné odpovědi. První, že ano, ale pouze v obci. Druhá je ano. A třetí alternativa je, že ne, řidič nesmí předjíždět, jelikož vodorovnou dopravní značku podélnou čáru souvislou je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat.

Motorka může na plné čáře předjíždět a protnout ji vozíkem

Správná odpověď je ta druhá, překvapivě ano. Při předjíždění na plné čáře, ať už u automobilu, který ji nepřejede, nebo u motocyklů, však existuje jedna výjimka. A to je dopravní značka. Pokud je na úseku zákazová značka, která předjíždění nedovoluje, je i výše uvedený příklad nelegální. Problém plné čáry je ale podle mě trošku jinde. Nicméně mnoho řidičů se na plnou čáru dívá jako na pouhé doporučení.

Někdy si myslí, že pokud „to zvládnou“, tak se nic neděje. Deklamují otřepanou frázi, že to není zeď. Takový přístup je nebezpečný a může vést k vážným následkům. Tak se často stává, že řidič, který se rozhodne předjíždět na plné čáře, podcení rizika a dostane se do situace, kdy nemá dostatek prostoru nebo času na bezpečné dokončení manévru. Následuje pak rychlé zařazení zpět do pruhu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jsou místa, kde plná čára není jen formalitou, ale skutečným bezpečnostním prvkem. Další důležitou otázkou je, jak se na plnou čáru dívá zákon při jízdě v koloně. Řidiči často cítí potřebu předjet vozidla v pomalu se pohybující koloně, i když je zde plná čára. Někteří argumentují tím, že „když to všichni dělají, tak to snad není problém“. Ve skutečnosti je ale i toto porušením pravidel a může být pokutováno. To, že to dělají všichni, není omluvou. Policie sice v některých případech může být tolerantní, ale nelze na to spoléhat. I tak je to prostě porušení zákona.

Předjíždíte na plné?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články