V Japonsku měla vzniknout megaautomobilka, která by svou velikostí v globálním měřítku uzmula pomyslný bronz. Nissan však do společného projektu nakonec hodil vidle. Co se stalo?
Na začátku všeho stál Nissan, jenž koncem loňského roku hlásil obrovské finanční problémy. Provozní zisk automobilky klesl až o 85 %, což dotlačilo vedení k drastickým opatřením. Ta zahrnovala mimo jiné omezení výroby, prodej podílu v konkurenčním Mitsubishi či širokosáhlé propouštění. Spolu s tím se však začalo otevřeně mluvit o možném spojení s Hondou, což mnozí – včetně bývalého šéfa Nissanu Carlose Ghosna, jenž proslul svým pozoruhodným úprkem z Japonska koncem roku 2019 – označovali za zoufalý krok. Vypadalo to však, že v Nissanu nemají na výběr.
Po počátečním nadšení přišel krach
Zpočátku se zdálo, že se vše vyvíjí slibným směrem. Obě strany potvrdily, že již zahájily společná jednání, byť konečná dohoda neměla být na stole ještě dlouho. Na povrch však brzy začaly prosakovat první zprávy, že vše nejde tak, jak by si zúčastněné strany představovaly.
Hondě se kupříkladu příliš nepozdávala skutečnost, že je Nissan z téměř 36 % vlastněn francouzským Renaultem. Automobilka tak požadovala, aby její protějšek svůj podíl od Evropanů odkoupil. Později se na veřejnost dostala informace, že se Mitsubishi – třetí kousek pomyslné skládačky – rozhodlo, že se ke svým konkurentům nakonec nepřidá, a ze společných jednání vycouvalo.
Poslední hřebík do rakve nové automobilky pak zatloukl sám Nissan, jenž následně jednání s Hondou jednoduše ukončil. Třebaže pro tuto chvíli ještě nic nebylo potvrzeno oficiální cestou, zdroje z okolí automobilek uvádějí, že plán na vznik nového holdingu definitivně vzal za své. Generální ředitel Nissanu Makoto Učida již údajně oznámil Hondě, že o fúzi nemá zájem.
Hledá se nový partner. Značka: rychle!
Nissan už podle informací agentury Bloomberg aktivně hledá nového partnera, takže to vypadá, že možné spojení s Hondou definitivně smetl ze stolu. Šušká se, že automobilka projevila zájem o spolupráci s jistou technologickou společností se sídlem ve Spojených státech amerických. Mluvčí Nissanu se však k těmto spekulacím odmítl vyjádřit.
Zdroje obeznámené se situací v automobilkách se nechaly slyšet, že Honda plánovala transformovat Nissan ve svou dceřinou společnost, s čímž se ale vedení Nissanu nehodlalo smířit. Když žádná ze stran nehodlala ustoupit ze svých požadavků, Nissan jednání o fúzi i přes své zjevné finanční problémy ukončil.
Navzdory hrdému kroku, k němuž vedení Nissanu dost možná vedla jakási úcta a odkaz na historii značky, se automobilka bez významné finanční injekce od nového partnera v nejbližší době jednoduše neobejde. Ještě v minulém roce zdroje přímo z Nissanu vypustily na veřejnost informaci, že jestli se nic významného nezmění, automobilka během následujících 12–14 měsíců zkrachuje. Nissanu tak dost možná zvoní umíráček. Pokud nového partnera brzy nenajde, hrozí, že výrobce kultovních vozů GT-R, Skyline, Silvia nebo 350Z skončí v propadlišti dějin.
Myslíte si, že Nissan nakonec skutečně zkrachuje?
